2. RPT KSSR ::
4. RPM KSSR ::
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
22
|
Manipulasi Alatan
Unit 32: Kelecek Bola
Dengan
Kaki
Fokus : Berkebolehan
melakukan kemahiran mengelecek bola menggunakan satu tangan.
|
1.1.5 Melakukan pergerakan dalam
keadaan lurus, berlengkok dan zig zag.
1.4.10 Mengelecek bola berterusan menggunakan satu tangan.
2.3.6 Mengenalpasti pergerakan
jari tangan semasa mengelecek bola.
5.2.1 Memperlihat rasa seronok
dalam melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima
cabaran.
5.3.1 Berkomunikasi antara
murid dengan murid semasa malakukan aktiviti fizikal.
|
1. Melantun setempat.
2. Mengelecek mengelilingi
tangan.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Permainan kecil :
Kelecek dan tuju sasaran
Modul :
m/s : 107-109
|
Manipulasi Alatan
Unit 32: Kelecek Bola
Dengan
Kaki
Fokus : Berkebolehan
melakukan kemahiran mengelecek bola dengan kaki.
|
1.4.9 Mengelecek bola ke
hadapan menggunakan bahagian dalam kaki.
2.3.7 Mengenal pasti kedudukan
kaki semasa mengelecek.
5.2.1 Memperlihatkan rasa
seronok malakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia
menerima cabaran.
|
1. Kelecek dalam kawasan.
2. Kelecek ke gelung.
3. Kelecek bola antara
gelung.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Permainan kecil :
Kelecek dan sentuh
Modul :
m/s : 107-109
|
|
23
|
Gimnastik Asas
Unit 33: Sokongan Badan
Fokus : Berkebolehan
melakukan kawalan badan dan sokongan badan dalam pergerakan.
|
1.7.1 Melakukan imbangan dan
sokongan dengan bahagian badan secara statik dan dinamik.
1.7.2 Melakukan imbangan
dengan tiga, dua dan satu tapak sokongan bahagian badan.
2.6.1 Mengenal pasti tapak
sokongan.
5.2.1 Memperlihat rasa seronok
melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima
cabaran.
|
1. Sokongan badan.
2. Sokongan belakang.
3. Sokongan sisi.
4. Sokongan “V”.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Permainan kecil :
Bergerak seperti haiwan
Modul :
m/s : 110-114
|
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
|
Gimnastik Asas
Unit 34: Kawalan Badan dan
Sokongan
Fokus : Berkebolehan
melakukan kawalan badan dan sokongan badan dalam pergerakan.
|
1.7.1 Melakukan imbangan dan
sokongan dengan bahagian badan secara statk.
2.6.1 Mengenalpasti tapak
sokongan.
5.2.1 Memperlihat rasa seronok
melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima
cabaran.
|
1. Dirian di atas bebola
kaki.
2. Berdiri satu kaki.
3. Ayunan kaki.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Persembahan :
Imbangan mengikut muzik
Modul :
m/s : 115-118
|
24
|
Gimnastik Asas
Unit 35: Hambur dan
Pendaratan
Fokus : Berkebolehan
melakukan hambur dan pendaratan.
|
1.6.1 Melakukan hambur
menggunakan kaki.
1.6.2 Melakukan hambur
pelbagai arah menggunakan kaki dan tangan.
2.5.1 Mengenal pasti
pergerakan serta merta.
2.5.2 Mengenal pasti lakuan
mendarat yang betul.
5.4.2 Memperlihat rasa seronok
melakukan aktiviti dalam kumpulan.
|
1. Melompat aksi haiwan.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Permainan kecil :
Arnab dan lobak merah
Modul :
m/s : 119-121
|
Gimnastik Asas
Unit 36: Guling Balak
Fokus : Berkebolehan
melakukan kemahiran guling balak.
|
1.8.2 Melakukan guling balak
berterusan.
2.7.2 Mengenalpasti kedudukan
semasa melakukan guling balak.
5.2.1 Memperlihat rasa seronok
dalam melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima
cabaran.
|
1.
Menelentang dan meniarap.
2.
Lengan sentuh telinga.
3.Tukar
posisi dan
mengguling.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Persembahan :
Guling balak berterusan
Modul :
m/s : 122-124
|
|
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
/ EMK
|
25
|
Gimnastik Asas
Unit 37: Putaran Gasing
Fokus : Berkebolehan
melakukan kemahiran putaran gasing dengan lakuan yang betul.
|
1.8.1 Melakukan putaran
menegak.
2.7.1 Menyatakan bahagian
anggota badan yang boleh digunakan untuk melakukan putaran menegak.
5.2.1 Memperlihat rasa seronok
melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima
cabaran.
|
1.
Demonstrasi putaran gasing.
2.
Putaran badan.
3.
Putaran dengan alatan.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Persembahan :
Putaran pelbagai aras
Modul :
m/s : 125-127
|
Gimnastik Asas
Unit 38: Putaran Telur
Fokus : Berkebolehan
melakukan kemahiran putaran telur.
|
1.8.3 Melakukan putaran telur.
2.7.3 Menyatakan kedudukan
badan untuk menghasilkan putaran telur.
5.2.1 Memperlihatkan rasa
seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan.
|
1. Jongkang-jongket.
2. Oleng kiri dan kanan.
3. Bola besar.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Persembahan :
Oleng telur
Modul :
m/s : 128-130
|
|
26
|
Kesenggangan
Unit 39: Pukul Berapa ‘Datuk
Harimau’
Fokus : Berkebolehan mengaplikasi
kemahiran motor kasar untuk melakukan permainan tradisional ‘Pukul Berapa
Datuk Harimau’.
|
1.10.1 Menggunakan kemahiran berlari dan mengelak semasa melakukan
permainan tradisional ‘Pukul Berapa Datuk Harimau’.
2.9.1 Mengenal pasti cara
bermain permainan tradisional.
5.4.2 Memperlihat rasa seronok
melakukan aktiviti dalam kumpulan.
|
1. Lari dan mengelak.
2. Lari dan masuk gelung
Rotan.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Permainan kecil :
Pukul Berapa ‘Datuk Harimau’
Modul :
m/s : 131-134
|
Rekreasi
Unit 40: Batu Seremban
Fokus : Berkebolehan bermain
permainan tradisional ‘Batu Seremban’.
|
1.10.1 Menggunakan kemahiran melambung dan menyambut semasa melakukan
permainan tradisional ‘Batu Seremban’.
2.9.1 Mengenal pasti cara bermain permainan tradisional .
5.2.1 Memperlihat rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam
Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran.
|
1. Penerangan permainan
‘Batu Seremban’.
2. Bermain ‘Batu Seremban’
mengikut kumpulan dan dalam kawasan masing-masing.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Permainan kecil :
Pertandingan dalam kumpulan
Modul :
m/s : 135-139
|
|
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
27
|
Rekreasi
Unit 41: Istana Pasir
Fokus : Berkebolehan mereka
cipta ‘Istana Pasir’.
|
1.10.2 Melakukan kemahiran motor halus dalam permainan rekreasi yang
melibatkan membina Istana Pasir.
2.9.2 Menjana idea kreatif
semasa melakukan aktiviti membina ‘Istana Pasir’.
5.1.3 Mematuhi arahan guru dan
mengenal perturan keselamatan.
5.2.1 Memperlihat rasa seronok
melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima
cabaran.
|
1. Membina ‘Istana Pasir
mengikut kreativiti
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Persembahan :
Binaan ‘Istana Pasir’
EMK :
Kreativiti dan Inovasi
Modul :
m/s : 140-141
|
Rekreasi
Unit 42: Mereka Cipta Objek
Fokus : Berkebolehan mengaplikasi
kemahiran motor halus untuk melakukan aktiviti blok mainan atau plastisin.
|
1.10.2 Menggunaka kemahiran motor halus dalam permainan mereka cipta
objek menggunakan plastisin atau blok mainan.
2.9.2 Menjana idea kreatif
semasa melakukan aktiviti mereka cipta objek menggunakan plastisin atau blok
mainan.
5.2.1 Memperlihat rasa seronok
melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima
cabaran.
|
1. Mengasingkan plastisin atau
blok mainan mengikut saiz dan bentuk.
2. Membentuk perkataan.
3. Mereka cipta objek pilihan.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Persembahan :
Hasil reka cipta
Modul :
m/s : 142-144
|
|
28
|
Konsep Kecergasan
Unit 47: Memanaskan Badan
(1)
Fokus : Berkebolehan melakukan
pelbagai jenis aktiviti yang boleh meningkatkan kadar nadi.
|
3.1.1 Melakukan pelbagai jenis
aktiviti seperti berjalan, berlari dan regangan yang boleh meningkatkan suhu
badan dan otot, kadar pernafasan dan kadar nadi.
4.1.1 Mengetahui kedudukan dan
urutan aktiviti memanaskan dan menyejukkan badan.
4.1.4 Menyatakan keperluan air
sebelum, semasa dan selepas melakukan aktiviti fizikal.
5.2.1 Memperlihat rasa seronok
melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima
cabaran.
|
1. Mengesan kadar denyutan
nadi.
2. Denyutan nadi dan aktiviti
memanaskan badan.
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Permainan kecil :
Tiru macam saya
Modul :
m/s : 160-162
|
|
Konsep Kecergasan
Unit 48: Memanaskan Badan
(2)
Fokus : Berkebolehan melakukan
pelbgai jenis aktiviti yang boleh meningkatkan suhu badan dan otot, kadar
pernafasan dan kadar nadi.
|
3.1.1 Melakukan pelbagai jenis
aktivti seperti berjalan, berlari dan regangan yang boleh meningkatkan suhu
badan dan otot, kadar pernafasan dan kadar nadi.
4.1.2 Mengetahui kedudukan dan
urutan aktiviti memanaskan dan menyejukkan badan dalam melakukan aktiviti
fizikal.
4.1.3 Mengetahui keperluan
memanaskan dan menyejukkan badan.
5.4.2 Memperlihat rasa seronok
melakukan aktiviti dalam kumpulan.
|
1. Capai awan
2. Patung kain
3. Lunges ke sisi
4. Separa cangkung
5. Kipas kapal terbang
|
Pemerhatian / Pentaksiran
Persembahan :
‘Jantungku’
Modul :
m/s : 163-166
|
3. SUKATAN PELAJARAN PJ KBSR ::
4. HSP PJ KBSR ::
5. MODUL KSSR ::
6. Contoh RPH KBSR ::
7. Contoh RPH KSSR ::
Pendidikan
Jasmani
|
:
|
|
||
Bilangan
Murid
|
:
|
26
orang
|
||
Tajuk
/ Tema
|
:
|
Kesedaran
Ruang.
|
||
Masa
|
:
|
8.30
– 9.00 pagi.
|
||
Objektif
Pembelajaran
|
:
|
Berkebolehan
melakukan pelbagai pergerakan berdasarkan kesedaran ruang.
|
||
Standard
Pembelajaran
|
:
|
1.1.1 Melakukan
pergerakan ke ruang am yang telah ditetapkan.
2.1.1 Membezakan
pergerakan mengikut ruang.
5.1.2 Melakukan
aktiviti dalam ruang yang selamat.
|
||
EMK
|
:
|
Kreatif
dan inovatif.
|
||
Sumber
/ BBM
|
:
|
7
skital, 4 gelung, 1 wisel, 1 CD lagu, 1 radio, 1 pembesar suara, dan 1
naskhah akhbar.
|
||
Penilaian
P&P
|
:
|
1. Senarai
semak - Penilaian guru.
2. Lembaran
kerja - Tanda pada gambar yang
menunjukkan ruang yang luas untuk bergerak.
- Lukis arah dan aliran
pergerakan.
|
Bahagian
/ Masa
|
Aktiviti
|
Fokus
Pembelajaran
|
Pengelolaan
/ Strategi P&P
|
Alatan
/ Catatan
|
|||||||||||||||||||||||||||||
1. Permulaan
(3 hingga 5 minit )
|
1. Memanaskan
Badan
a. Cabut
Ekor Naga
2. Regangan
(Iringan Muzik)
·
Kepala
·
Badan
·
Kaki
|
· Meningkatkan
suhu badan untuk aktiviti regangan.
· Meningkatkan
kadar degupan jantung.
· Menarik
minat dan menimbulkan keseronokan.
· Regang
otot di bahagian kepala, badan dan kaki untuk elak daripada kecederaan.
|
· Dalam
kawasan yang telah ditetapkan secara kumpulan kecil.
· Cara
bermain :
·
Setiap murid diberi ekor naga
·
Setiap murid perlu menangkap dan
mencabut ekor naga yang lain.
·
Naga yang tercabut ekornya dikira
terkeluar daripada permainan.
·
Kaedah Interpersonal dan Visual Ruang
·
Secara individu dan berpasangan.
·
Kaedah Intrapersonal dan
interpersonal.
|
·
Surat khabar / kain berwarna
·
Skital
·
Wisel
·
CD lagu
·
Pembesar suara
·
Radio
|
|||||||||||||||||||||||||||||
2. Perkembangan
(8 hingga 12 minit)
|
1. Bergerak
Dalam Ruang Terbuka
(Dengan iringan muzik)
·
Berjalan ke pelbagai arah sambil
bergerak seperti burung terbang tanpa melanggar kawan.
·
Bergerak seperti haiwan dalam pelbagai
arah. Contoh: - arnab
- katak
- kanggaru
- beluncas
2. Bot
Karam
·
Semua ahli perlu berusaha agar kesemua
mereka dapat berada di atas ‘bot’ mereka yang semakin mengecil.
|
· Bergerak
pelbagai arah dan aliran pergerakan secara individu.
· Murid
berusaha mencari ruang untuk bergerak.
· Cara
bergerak :
·
Kaki belakang diangkat dan digerakkan
ke hadapan dengan lutut dibengkok dan diangkat sedikit.
·
Berjalan di atas bebola kaki.
·
Tangan didepa.
· Murid
melakukan pergerakan haiwan (dalam kumpulan) mengikut kreativiti mereka.
· Meningkatkan
kreativiti murid dalam beraktiviti mengikut keluasan ruang yang berubah-ubah.
· Meningkatkan
kemahiran imbangan mengikut situasi dan ruang.
· Menyemai
sifat kerjasama antara ahli kumpulan.
|
·
Murid melakukan aktiviti apabila muzik
dibunyikan sehingga muzik dihentikan.
·
Kaedah Intrapersonal, kinestetik dan
visual ruang.
·
Empat atau lima orang satu kumpulan.
·
Setiap ahli dikehendaki berada di atas
‘bot’ (kain) dan bertahan selama 5 saat.
·
Selepas 5 saat wisel dibunyikan.
·
Murid dikehendaki melipat dua ‘bot’
mereka.
·
Aktiviti diteruskan dengan mengulang
langkah diatas.
·
Jika ada ahli yang terjatuh dari
‘bot’, kumpulan tersebut dikira lemas.
|
·
Pemerhatian / pentaksiran
·
CD lagu
·
Pembesar suara
·
Radio
·
Wisel
·
Skital
·
Kertas minyak / akhbar / kain
·
Wisel
|
|||||||||||||||||||||||||||||
3. Kemuncak
(8 hingga 10 minit)
|
Permainan Kecil :
‘Finding Nemo’
·
Permainan antara 2 kumpulan.
|
· Memberi
peluang kepada murid mempraktikkan kemahiran yang baru dipelajari dalam
situasi permainan sebenar.
· Saling
bekerjasama bagi mengatasi pihak lawan.
|
·
Murid dalam dua kumpulan, nemo dan jerung.
·
Nemo berada di dalam skital, jerung di
luar skital.
·
Jerung bergerak dan mengejar nemo.
·
Nemo perlu menyelamatkan diri ke dalam
gelung.
·
Jika jerung dapat menangkap 2 nemo,
Nemo dikira kalah dan tukar peranan.
|
·
Pemerhatian / pentaksiran
·
Skital
·
Gelung
|
|||||||||||||||||||||||||||||
4. Penutup
(3 hingga 5 minit)
|
1. Aktiviti
Gerak Kendur
·
Berjalan sekeliling kawasan permainan
sambil menarik nafas.
·
Buat regangan pada otot yang hanya
digunakan semasa bertanding.
·
Buat refleksi dan soal jawab tentang
kemahiran yang baru dipelajari.
|
· Merehat
dan memulihkan degupan jantung.
· Mengendurkan
otot yang telah diregang secara aktif ketika bermain .
· Mengembalikan
sistem fisiologi secara beransur-ansur selepas digunakan secara aktif.
|
·
Mengedarkan lembaran kerja kepada
murid.
|
Refleksi
Pelajar :
Refleksi Pensyarah :
P/s :: jangan lupe letak gambar di bahagian pengelolaan!
P/s :: jangan lupe letak gambar di bahagian pengelolaan!
assalamualaikum.. saya berminat dengan permainan ini tetapi bolehkan saya melihat gambaran yang sebenar mengenail permainan ini
ReplyDelete