" Gantunglah azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan "

Monday, February 17, 2014

Semalam punye cerita...~

 

Lepas maghrib sampai maktab bersama Selly..
kami ada hal petang semalam..:)
Sempat singgah rumah n makan2..hee

Seusai solat isyak...
 Mula2 buka buru rph.. tapi letih n mata sangat2 mengantuk!
Cuba gak menulis,,tapi tulisan macam cacing! 
x santek langsung..! :'(
macam manapun, terpaksa tidur dulu!
then,,baring n tidur!


dengan harapan yang tinggi akan bangun awal2 pagi..:)
Alhamdulillah,, dibangkitkan seawal jam 3.35 pagi..
Selly, my roomate tolong kejutkan..tqvm roomate!
macam biasa,, terkedek-kedek ke toilet dgn Selly^_^
(InsyaAllah kenangan bersama2 selly di awal pagi akan tetap dalam ingatan..:)

Then,,mula la siapkan apa yang patut..

itu la pengorbanan untuk jadi seorang guru agaknya..
tak terlepas dari keletihan..
pengalaman yang akan lebih mendewasakan kita..InsyaAllah

Alhamdulillah,, siap jugak 2 rph n sempat buat kerja2 yang lain sikit..

6.45 pagi..:)
say good bye to my room..
ke sekolah dengan penuh semangat! yeahh!!

sempat ambil gambar before ke sekolah tadi..nta pape!

Saturday, February 15, 2014

Luv Story fOr Today ::: Panggilan Rindu~


when my fingers are dancing on a big book,, suddenly.... kring!! kring!!
got a call,, my mom.. i guess!
wanna swipe.. but. NO!..STOP!
don't know who are making the call..
confuse..wanna answer or not..

aha..
lastly...i pick up the call !!

guess what????

"hello cikgu... sofea ni.. murid skd..(my first practicum in march 2013). sofea teringat kat cikgu.. sekarang ni sofea dah darjah empat.. "

and,, she starts to tell me everything that was happened in that school. Macam2 yang diceritanya, kita dengar je la...:) bermula pasal kelas barunya, pasal pelantikan pengawas, hal pelajaran, perihal kawan-kawan, beralih pula pada makanan nnnn pakaian pun masuk topik jugak..hehe.. 
sama la time diorang pegi mengaji malam2.. time tu mereka ramai2 pegi mengaji kat rumah seorang ustazah.. mereka ambil kesempatan tu untuk telefon.. jenuh la..nak melayan dari seorang ke seorang.. diorang share topup! cakap telefon ngan cikgu saaampaiii laa habis kredit tu... waduh2

itu cerita murid semasa praktikum first..suka telefon cikgu..

murid praktikum 2 pula.. suka datang rumah cikgu.. pantang cuti sekolah,, telefon cikgu... cakap nak datang! ayah diorang hantar ke rumah..balik cikgu yang hantar.. :)

murid praktikum 3.. x tahu lagi...
tapi yang pasti bermula minggu ke 3,, setiap hari boleh dikatakan,, sebelum balik,, mengintai cikgu kat tingkap..(itu laa bahaya meja kat tepi tingkap ni..hehe) dah la cermin tingkap gelap.. nak tergelak bila diorang duk mengendap kat tingkap tu..kita yang kat dalam ni jelas-jelas nampak gelagat diorang..duk ketuk2 tingkap suh cikgu keluar!!  lambai2 panggil cikgu... rupa-rupanya nak bersalam ngan cikgu sebelum balik...kalau time tu kita da siap2 kemas barang,, nak salam n nak hantar cikgu sampai ke kereta... 

hurmmm..
apapun setiap gelagat murid ni akan kita ingat dan kenang sampai bila-bila..insyaAllah..
mungkin inilah antara warna-warni kehidupan seorang guru.. insyaAllah sentiasa mendapat kasih sayang dan ingatan daripada anak murid..

*****THE END*****

**very sorry for grammatically error..whether in BM or BI**




Friday, February 14, 2014

Takde Kaitan~

Gambar yang x de kene mengena dengan entri nie.. cuma teringat kat baby Ziyad..:'(
cuti sekolah bulan 3 nie da la ta bole ikut yang lain2 pegi Putrajaya lawat Ziyad.. ada kursus kat Kedah.. hurmm,,ada la hikmahnya tu..:)


Alhamdulillah.. di pagi yang damai..

Alhamdulillah dikejutkan dan diberi kekuatan untuk bangkit dari lena..:)

Pegi la toilet terkedek-kedek dengan Selly, my lovely roomate:)
selalu berteman ke toilet..hihii
sebab sunyi, pimpin tangan n jalan cepat2! kadang2 je lari2 anak..hiii
~bole caye ke??hehe~

Setelah BERCINTA sebentar dengan Yang Maha Esa,, 
Sambung buat assignment..^_^ ~assignment :: benda paling best! i guess! -,-~


Sambil dengar alunan zikir
DAN
Sambil dengar lagu nasyid ni...


MUSLIMAH 

Oh muslimah
Allah cinta kepadamu
Rasulullah kasih kepadamu

Oh muslimah
Berbahagialah kau telah dilahirkannya dengan mulia

Subhanallah
Tuhan telah berkati wanita yang cukup ilmu
Rendah hati

Oh muslimah
busanamu menutup rapi
auratmu kau lindungi dengan indahnya

Oh muslimah
kau rajin mengaji
Islam kau jadikan

ikutan sejati


ulang 1

Oh muslimah
memandangmu menyejuk hati
menundukkan nafsu hati yang goyah
Keayuan wanita solehah indah peribadi
Tulus hatinya

Oh muslimah
Kecantikan yang sebenar
Pada tutur kata penuh berhikmah

Mempertahan kehormatan dirimu
dengan pakaian mentaati Allah

Oh muslimah
Kau masuk ke syurga
Solat lima waktu dan berpuasa
Menundukkan pandangan matamu
Mentaati suami yang tercinta

Oh muslimah
Kau rajin mengaji
Islam kau jadikan
Ikutan sejati


dan lagu nasyid ni..

SEIRING SEHALUAN

Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar

Hari yang indah
Senyuman pertama
Hulurkan salam ukhwah kita

Berpesan mengingati
Dituntut agama
Kita bagaikan satu keluarga

Silaturrahim ini tak akan terpisah
Kita jalinkan seperti Rasulullah dan Sahabat

Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar
Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah

Demi satu kejayaan
Perlu pengorbanan
Keazaman juga ketabahan

Inilah kehidupan menuntut kesungguhan
Tak semudah indahnya khayalan
Silaturrahim ini tak akan terpisah
Berbahagia untuk selamanya InsyaAllah

Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar
Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah

Allahu Akbar Allah Maha Besar
Lailaha Illallah
Allahu Akbar Allah Maha Besar
Lailaha Illallah

Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar
Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah

Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar
Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah




Sunday, February 9, 2014

Second week : Gotong Royong

Assalam...
oh, hye n hello everyone..:)
hujung minggu kali ni terisi dengan aktiviti sekolah ^_^
 GOTONG-ROYONG OLEH GURU SKTP

Warga sekolah turut dibantu oleh pelajar-pelajar dari ILP

Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan. 
seawal jam 8.30  pagi kami bermula dan berakhir pada jam 2.30 petang..
Agak letih, tapi seronok sangat! :)

Beberapa gambar kenangan yang sempat diambil..




















Thursday, February 6, 2014

Pilihanku~



Jauh di sana.. Kamu lihat..
Dua insan bermadu kasih
Dalam ikatan tiada halalnya

Jauh di sana.. Kamu lihat..
Mereka bermesraan
Berbalas pesanan ringkas mahupun surat

Jauh di sana.. Kamu lihat..
Mereka ber ‘abang’ ‘sayang’
Bukan pada hak mereka

Semua itu indah bukan?
Namun semua itu.. jauh disana..
Ya!!
Semua itu jauh di sana..
Sesuatu yang kamu hanya mampu lihat..

Di sana itulah syurga dunia yang mereka cipta..

Janganlah kamu dekat apa  yang jauh itu!!
Itu bukan caranya!!
Biarkan ianya kekal jauh..

Di sini… ku ceritakn…

Pertemuan kamu dan aku satu takdir
Terdetiknya cintaku untukmu
Jua satu takdir

Kadang-kadang aku menangis!
Aku ingin seperti mereka..
Bermadu kasih dengan mu yang ku cintai
Ingin bermesra di sebalik pesanan ringkas itu..
Namun di sebalik 1 sen kredit ku untuk pesanan ringkas itu,
Wujud kesal di jiwaku

Ya!!
Aku ingin bermesra dengan mu atas dasar cinta dari Ilahi

Namun seperti ada sesuatu menyedariku
Membuatkan aku menangis
Membuatkan aku meratapi
Inilah yang menyedarkanku dari lamunan

Benarkah perbuatan ku untuk bermesra denganmu?
Benarkah tindakan ku atas cinta anugerah Ilahi ini?

Allah…Allah….Allah…
Cinta itu amanah!
Aku bertanggungjawab atas semua itu

Sanggupkah aku mengkhianati kesucian cinta itu?
Apa yang akan ku jawab di saat Sang Ilahi bertanya akan amanah itu?!

Justeru!
Ku tegaskan diriku!
Ku bangkitkan kesegaran hati dan iman ini!

Ku tinggalkan kamu yang aku cinta!
Demi Dia dan demi menjaga maruahmu…

Sungguh… sakit hati ini..
Perit dan pedih…

Dalam gelap malam
Air mata ini menitis..
Mengadu kerinduan dan kepedihan ini
Aku yakin!
Dia sedang mendengar rintihan ini..
Aku yakin!
Kebahagiaan akan datang jua..

Kadangkala air mata menitis lagi
Mengenangkan dia yang ku lupakan
Lupa pada zahirnya
Namun di hati, tidak akan pernah ku lupakan..

Terpahat di hati ini
“Aku melupakanmu kerana Dia”

Aku melupakanmu..
Kerana kasih ini..

Air mata kian bercucuran di segenap doaku..
Melalui keperitan ini…
Namun kerana ku dahulukan Dia sebelum dia..
Ku dahulukan cinta padaNya sebelum cinta padanya

Mana mungkin ku katakan kasih dan cinta padamu
Sedang aku memimpin tanganmu ke neraka…

Aku tidak ingin kamu hanyut dan karam di lautan ini
Hidup ini pelayaran..
Musnahlah keindahan dan kemanisan iman itu..
Andai haram pencemarnya..

Benar di bibir ini menyatakan
“aku melupakanmu”

Namun di hati dan di setiap doaku
Pasti ada kamu
Cinta, kasih dan sayang ini fitrah..
Tapi ini caraku melaluinya..

Berbeza dengan pasangan lainnya

Aku tidak memilih untuk bermadu kasih
Bermadu asmara di bawah rintihan hujan

Namun…
Saat aku mencintaimu..
Aku serahkan semua urusan antara aku dan kamu padaNya.
Aku memilih untuk mendekatiNya..

Kerana aku ingin, ukhwah ini suci dan ada barakah nya..

Penjagaan Dia terhadapmu adalah yang terbaik
Cukuplah hanya Dia menjaga mu
Bukan aku yang kerdil ini..

Aku ingin bersama mu ke syurga..
Syurga itu mahal nilainya
Justeru bukan jalan murahan yang harus di pilih

Biarlah hari ini, keperitan yang harus ku tempuh..
Bukan syurga dunia yang aku citakan
Namun syurga itu yang ku impikan

Andai jodoh aku dan kamu, pasti kita akan bertemu
Kan?





- akuislam.com -

Alhamdulillah..

Alhamdulillah...
Cukup la buat RPH untuk malam Jumaat ni....
x sabar tunggu esok...
nak balik! yeayyy!!!






Rindu sangat Ziyad..:'( letih buat RPH, tengok cinonet ni,,terus senyum sorang2.._^ Alhamdulillah..budak kecik ni satu rahmat kan? =) Rindu kat ummi Ziyad jugak! The MOST CARING, LOVING, UNDERSTANDING :) A HOSPITABLE, KIND and all of the best values that can be described to her.. i'll always remember all of ur kindness to us..:)


Aha..
teringat peristiwa kat sekolah tadi..
Pagi ajar PJ, dipanggilnya cikgu, dipanggilnya ustazah..
Jumpa bagi salam, dipangilnya cikgu, dipanggilnya ustazah..
Relief kelas dipanggilnya teacher..
Masuk ajar BM dipanggilnya cikgu..

Hakikatnya 
Kita adalah seorang guru dan pendidik..

Masa kelas BM tadi..
murid 37 orang,, ramai...
ada macam2 ragam :)
SABAR...
 x de suara....
Biasa la tu...
Sakit Perut sebab lontar suara...:)

First time masuk kelas ni utk BM..
memandangkan Khamis lepas rentas desa, Ahad cuti...

Bawak la hadiah satu sorang..
Terkedek-kedek jalan...

Masuk kelas..
jumpa macam2 ragam..:)
Dah berkenalan sebelum ni,,
 start mengajar.. 

Masa tengah2 mengajar..
ada la sekumpulan yang nakal nie duk main2 kat belakang...

pegi dekat,, senyum kat mereka..tanpa kata apa2..
paham pulak mereka.. 
terus diam..
tapi lama lepas tu main lagi..

aha..
masa ni baru psiko mereka..hehe

bagi buku tulis kat murid lain sorang satu..
grup bising mira x kasi..

mereka pun try mintak,,
tp what i hv said to them??
guess what?

aha..
mira cakap cikgu hanya nak bagi buku kat murid yg cikgu sayangi
yang nak belajar
then i said..
cikgu nak awak berempat beli buku yang sama macam cikgu bagi kat kawan2 awak.

masa timekemuncak, mira buat aktiviti kumpulan.. permainan bahasa..
Alhamdulillah,,
kumpulan yang mira x bagi buku tu..
sangat2 bagus!
Kerja kumpulan diorang kemas, mereka bersungguh-sungguh!

keudian salah sorang  drp mereka cakap,,
cikgu,,kalau saya ada buku ni boleh x?

n i said again,
no!
x sama ngan cikgu punye.
cikgu nak tgk ahad ni ada buku n siap tampal kerja yg cikgu bagi..

kejam x??

taktik je tu...

before penutup, 
masa murid2 lain tgh buat kerja guna buku yg mira bagi..
mira pun terus ke tempat  budak berempat tu..

mira pun bagi la..buku tu kat mereka..
tapi before that, bagi nasihat dulu..
bagi nasihat tu perlu sesuai la dengan budak..
mereka kan kecik lagi...
da janji nak belajar betul2,,baru bagi buku..

senyum lebar la budak..

ada antara budak nakal tu sebelum ni cakap 
cikgu, saya nak dua boleh?
nak buat buku KAFA satu..

lihat kesungguhan dia,
mira bagi la satu lagi..kebetulan ada lebih..
tapi kene bagi senyap2 la..
nanti x adil pula kalau yg lain dapat tahu..:)


tetiba budak tu menangis,, datang nak peluk..
tp mira x kasi la peluk..
mira pegang bahu, sapu air mata dia..
pesan kat dia, 
datang sekolah mesti belajar elok2..
biar jadi org berjaya.
nk jd org berjaya, solat jangan tinggal..
insayaAllah,, sentiasa didik anak murid kita dengan sentuhan agama..:) 

bila nak keluar kelas..
berebut nak bawak beg cikgu la..
nak bawak buku cikgu la..
sampai pencil case cikgu pun nak bawak...

hurmmm,,
malas nak larang..
ha..jom la..
sampai cikgu lenggang kangkung je menuju ke bilik guru..
waduh2

itulah anak didik..
kekadang buatkan kiata rasasangat letih,
kekadang buat kita rasa geram geram,
tapi yg pasti kita akan senyum sorang2  ^_^

x kan ada rasa geram la kat budak after keluar kelas..
sambil jalan senyum sorang2
kenapa?
itulah naluri seorang guru..:)

with that, i'm really thanked to Allah..

May Allah ease and bless all of my works.. hope will give me credit to Jannah, amin..



Wednesday, February 5, 2014

Good Night - Teddy Bear :)





oloolooooo.... 

****blank****
stop for a while doing my assaignment!

dis is my habit when i'm having no idea
having no solution, may be
or getting bored
in doing something 

start to take my lil stuff
my favourite _ _ _ and _ _ _ _  _ _ _ _

 guess what???

My hands n my fingers start for a soft dancing ^_^
is it funny??
 urmmm,, nope!!!
 

Ahaa....


TADA!!!!!!!




merapu-rapu kat dalam note book bila tiba-tiba x de idea nak buat esemen!


ohoooo...
now i'm getting tired n too sleepy
wanna stop doing my assaignment
 continue 2morrow morning :) 
hopefully!


wanna sing a song before to end all of my activities for today!

 
Teddy bear, teddy bear, turn around.
Teddy bear, teddy bear, touch the ground.
Teddy bear, teddy bear, tie your shoe
Teddy bear, teddy bear, switch a roo
Teddy bear, teddy bear, reach up high
Teddy bear, teddy bear, touch the sky
Teddy bear, teddy bear, turn off the light
Teddy bear, teddy bear, say good night

Teddy bear, teddy bear, turn around.
Teddy bear, teddy bear, touch the ground.
Teddy bear, teddy bear say your prayers
Teddy bear, teddy bear, turn off the light
Teddy bear, teddy bear, say goodnight
Goodnight


**GOOD NIGHT**

Second Week_^ - TAHNIAH

Aktiviti Hari Ini

::bersama guru pengiring dan pemain BJ SKTP ke tempat pertandingan di SK BKT Cempaka::
3 perlawanan
Alhamdulillah SKTP menang dalam ketga-tiga pertandingan
Sukaaaaa
Tak sia-sia turun padang petang2
bagi sokongan
 bermain bersama mereka pada pagi dan petang :)
Walaupun cuma untuk seketika, sebab baru masuk sekolah, namun ianya tetap mengukir kenangan terindah bersama murid tersayang :)

TADA!!!!!
Tahniah Pasukan Bola Jaring SK TELOK PASU
Johan Kumpulan

Buat yang terbaik untuk esok. Moga kemenangan milik kalian, InsyaAllah..:)

Bersama guru dan peman..:)
i jadik photographer je..:) x bertauliah..sebab tu gambar x santek..hii  *_*



Tuesday, February 4, 2014

Second Week :)









***************Selesai Program Pertama************








*********will be done for this week, may b********









**********this activity may be till the next n next week, i guess!**********