" Gantunglah azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan "

Thursday, January 13, 2011

PERBANDINGAN ANTARA SISTEM PENDIDIKAN ZAMAN SEBELUM MERDEKA DENGAN SISTEM PENDIDIDKAN MASA KINI

EDU3101

salam, i wanna share dis note yg br dbentang dlm kls td..^_^

SEBELUM MERDEKA
(sebelum kedatangan kuasa penjajah )

MASA KINI

-          Corak pendidikan lebih kepada bidang agama dengan pengajaran:
            - al-Quran
            - akhlak yang baik
            - pengetahuan    
            - kerohanian
            - seni pertahankan diri

-          Pada peringkat lebih teratur, terdapat satu sistem pendidikan agama yang disebut ‘sek. pondok’ yang ditubuh dan dikendali oleh ulama
-          Tempoh pengajian yang tidak terhad
-          Sistem pendidikan adalah berasaskan sistem pondok yang diadakan di madrasah dan di sekolah-sekolah agama
-          Ditubuhkan dengan tujuan melahirkan pelajar yang bermoral tinggi.

-          Pendidikan yang menumpukan kepada pelbagai   
             bidang, terutamanya:
                    - sains
                    - teknologi

-           Sistem pendidikan     
        kebangsaan yang
              merangkumi institusi 
              pendidikan yang  
              ditubuh dan diurus oleh 
              pihak kerajaan 
              termasuk institusi
              pendidikan vernakular.
-           Ada jumlah tempoh  
       pengajian bagi
             setiap peringkat
-          Sistem pendidikan  kebangsaan sebagai corak sistem persekolahan  
            (Ordinan Pelajaran 1954


-           Pendidikan di Malaysia    
       adalah satu usaha   
       berterusan ke arah  
             memperkembangkan lagi    
             potensi individu secara    
             menyeluruh dan   
             bersepadu untuk 
             mewujudkan insan
             yang seimbang dan   
             harmonis dari aspek JERIS
            (FPK)





SEBELUM MERDEKA
(semasa kedatangan penjajah British)

MASA KINI

-          Sekolah dipecahkan kepada 4:
                  - sekolah Inggeris
                  - sekolah Melayu
                  - sekolah Cina
                  - sekolah Tamil
-          Sistem pendidikan yang tidak mempedulikan soal perpaduan



-          Tiada kurikulum dan sukatan pelajaran yang khusus


-          Bahasa pengantar: ikut jenis sekolah







-          Mempunyai peperiksaan masuk ke sekolah menengah
-          Berpandukan buku semata-mata.
-          Peluang pendidikan tidak sama bagi semua kaum.


-          Sekolah kebangsaan sebagai corak   
            sistem persekolahan
 


-          Sistem pendidikan yang
            menitikberatkan aspek 
            perpaduan yang 
            menjadi teras Dasar 
            Pendidikan Kebangsaan

-          Kurikulum kebangsaan, sukatan pelajaran dan sistem peperiksaan
            yang sama bagi semua   
            sekolah

-          Bahasa pengantar: bahasa Melayu.
            B. Inggeris sebagai 
            bahasa kedua. Namun   
            sekolah rendah kerajaan  
            dan bantuan kerajaan 
            yang menggunakan
            Bahasa Cina atau Tamil  
            sebagai bahasa 
            pengantar dikekalkan

-          Peperiksaan pemilihan masuk dihapuskan pada 1964
-          alat bantu mengajar yang canggih
-           Pendidikan lebih kepada semua kaum

  

RUMUSAN


SEBELUM MERDEKA

MASA KINI
-          hala tuju dan falsafah pendidikan di Tanah Melayu lebih cenderung untuk mengagungkan tanah air sendiri



-          Hala tuju dan falsafah pendidikan lebih berpusatkan kepada kuasa British

-          hala tuju dan falsafah pendidikan yang ditadbir oleh pihak British adalah tidak ikhlas








-          sistem pendidikan adalah berasaskan sistem vernakular

-          bahasa pengantar adalah berbeza.





-          kurikulum yang berbeza

-          hala tuju dan falsafah pendidikan mencapai tahap reformasi secara beransur-ansur melalui Rancangan Malaysia pertama hingga ke Rancangan Malaysia Ketujuh

-           halatuju dan falsafah pendidikan adalah lebih jelas


-          pendidikan yang diadakan bukan hanya untuk menjadikan rakyat lebih baik daripada masyarakat sebelumnya. Tetapi pendidikan pada zaman ini penting dalam membangunkan negara dari segi ekonomi, sosial, politik.

-          hala tuju dan falsafah pendidikan lebih teratur

-           bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar utama disemua institusi pendidikan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan kecuali sekolah jenis kebangsaan

-          kurikulum yang sama yang berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah







2 comments:

  1. nota ini sangat membantu saya..terima kasih..laen kali share la lgi note2 kamu..hehe

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...
    terima kasih juga kpd cegu na kerana menggunakan ilmu yg dikongsi ini..

    ReplyDelete