EDU3101
salam, i wanna share dis note yg br dbentang dlm kls td..^_^
SEBELUM MERDEKA (sebelum kedatangan kuasa penjajah )
| MASA KINI
|
- Corak pendidikan lebih kepada bidang agama dengan pengajaran: - al-Quran - akhlak yang baik - pengetahuan - kerohanian - seni pertahankan diri
- Pada peringkat lebih teratur, terdapat satu sistem pendidikan agama yang disebut ‘sek. pondok’ yang ditubuh dan dikendali oleh ulama - Tempoh pengajian yang tidak terhad - Sistem pendidikan adalah berasaskan sistem pondok yang diadakan di madrasah dan di sekolah-sekolah agama - Ditubuhkan dengan tujuan melahirkan pelajar yang bermoral tinggi.
| - Pendidikan yang menumpukan kepada pelbagai bidang, terutamanya: - sains - teknologi
- Sistem pendidikan kebangsaan yang merangkumi institusi pendidikan yang ditubuh dan diurus oleh pihak kerajaan termasuk institusi pendidikan vernakular. - Ada jumlah tempoh pengajian bagi setiap peringkat - Sistem pendidikan kebangsaan sebagai corak sistem persekolahan (Ordinan Pelajaran 1954
- Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari aspek JERIS (FPK) |
SEBELUM MERDEKA (semasa kedatangan penjajah British)
| MASA KINI
|
- Sekolah dipecahkan kepada 4: - sekolah Inggeris - sekolah Melayu - sekolah Cina - sekolah Tamil - Sistem pendidikan yang tidak mempedulikan soal perpaduan
- Tiada kurikulum dan sukatan pelajaran yang khusus
- Bahasa pengantar: ikut jenis sekolah
- Mempunyai peperiksaan masuk ke sekolah menengah - Berpandukan buku semata-mata. - Peluang pendidikan tidak sama bagi semua kaum.
| - Sekolah kebangsaan sebagai corak sistem persekolahan
- Sistem pendidikan yang menitikberatkan aspek perpaduan yang menjadi teras Dasar Pendidikan Kebangsaan
- Kurikulum kebangsaan, sukatan pelajaran dan sistem peperiksaan yang sama bagi semua sekolah
- Bahasa pengantar: bahasa Melayu. B. Inggeris sebagai bahasa kedua. Namun sekolah rendah kerajaan dan bantuan kerajaan yang menggunakan Bahasa Cina atau Tamil sebagai bahasa pengantar dikekalkan
- Peperiksaan pemilihan masuk dihapuskan pada 1964 - alat bantu mengajar yang canggih - Pendidikan lebih kepada semua kaum
|
RUMUSAN
SEBELUM MERDEKA
| MASA KINI |
- hala tuju dan falsafah pendidikan di Tanah Melayu lebih cenderung untuk mengagungkan tanah air sendiri
- Hala tuju dan falsafah pendidikan lebih berpusatkan kepada kuasa British
- hala tuju dan falsafah pendidikan yang ditadbir oleh pihak British adalah tidak ikhlas
- sistem pendidikan adalah berasaskan sistem vernakular
- bahasa pengantar adalah berbeza.
- kurikulum yang berbeza
| - hala tuju dan falsafah pendidikan mencapai tahap reformasi secara beransur-ansur melalui Rancangan Malaysia pertama hingga ke Rancangan Malaysia Ketujuh
- halatuju dan falsafah pendidikan adalah lebih jelas
- pendidikan yang diadakan bukan hanya untuk menjadikan rakyat lebih baik daripada masyarakat sebelumnya. Tetapi pendidikan pada zaman ini penting dalam membangunkan negara dari segi ekonomi, sosial, politik.
- hala tuju dan falsafah pendidikan lebih teratur
- bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar utama disemua institusi pendidikan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan kecuali sekolah jenis kebangsaan
- kurikulum yang sama yang berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah
|
|
|
|
|
nota ini sangat membantu saya..terima kasih..laen kali share la lgi note2 kamu..hehe
ReplyDeletealhamdulillah...
ReplyDeleteterima kasih juga kpd cegu na kerana menggunakan ilmu yg dikongsi ini..