" Gantunglah azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan "

Thursday, February 6, 2014

Alhamdulillah..

Alhamdulillah...
Cukup la buat RPH untuk malam Jumaat ni....
x sabar tunggu esok...
nak balik! yeayyy!!!






Rindu sangat Ziyad..:'( letih buat RPH, tengok cinonet ni,,terus senyum sorang2.._^ Alhamdulillah..budak kecik ni satu rahmat kan? =) Rindu kat ummi Ziyad jugak! The MOST CARING, LOVING, UNDERSTANDING :) A HOSPITABLE, KIND and all of the best values that can be described to her.. i'll always remember all of ur kindness to us..:)


Aha..
teringat peristiwa kat sekolah tadi..
Pagi ajar PJ, dipanggilnya cikgu, dipanggilnya ustazah..
Jumpa bagi salam, dipangilnya cikgu, dipanggilnya ustazah..
Relief kelas dipanggilnya teacher..
Masuk ajar BM dipanggilnya cikgu..

Hakikatnya 
Kita adalah seorang guru dan pendidik..

Masa kelas BM tadi..
murid 37 orang,, ramai...
ada macam2 ragam :)
SABAR...
 x de suara....
Biasa la tu...
Sakit Perut sebab lontar suara...:)

First time masuk kelas ni utk BM..
memandangkan Khamis lepas rentas desa, Ahad cuti...

Bawak la hadiah satu sorang..
Terkedek-kedek jalan...

Masuk kelas..
jumpa macam2 ragam..:)
Dah berkenalan sebelum ni,,
 start mengajar.. 

Masa tengah2 mengajar..
ada la sekumpulan yang nakal nie duk main2 kat belakang...

pegi dekat,, senyum kat mereka..tanpa kata apa2..
paham pulak mereka.. 
terus diam..
tapi lama lepas tu main lagi..

aha..
masa ni baru psiko mereka..hehe

bagi buku tulis kat murid lain sorang satu..
grup bising mira x kasi..

mereka pun try mintak,,
tp what i hv said to them??
guess what?

aha..
mira cakap cikgu hanya nak bagi buku kat murid yg cikgu sayangi
yang nak belajar
then i said..
cikgu nak awak berempat beli buku yang sama macam cikgu bagi kat kawan2 awak.

masa timekemuncak, mira buat aktiviti kumpulan.. permainan bahasa..
Alhamdulillah,,
kumpulan yang mira x bagi buku tu..
sangat2 bagus!
Kerja kumpulan diorang kemas, mereka bersungguh-sungguh!

keudian salah sorang  drp mereka cakap,,
cikgu,,kalau saya ada buku ni boleh x?

n i said again,
no!
x sama ngan cikgu punye.
cikgu nak tgk ahad ni ada buku n siap tampal kerja yg cikgu bagi..

kejam x??

taktik je tu...

before penutup, 
masa murid2 lain tgh buat kerja guna buku yg mira bagi..
mira pun terus ke tempat  budak berempat tu..

mira pun bagi la..buku tu kat mereka..
tapi before that, bagi nasihat dulu..
bagi nasihat tu perlu sesuai la dengan budak..
mereka kan kecik lagi...
da janji nak belajar betul2,,baru bagi buku..

senyum lebar la budak..

ada antara budak nakal tu sebelum ni cakap 
cikgu, saya nak dua boleh?
nak buat buku KAFA satu..

lihat kesungguhan dia,
mira bagi la satu lagi..kebetulan ada lebih..
tapi kene bagi senyap2 la..
nanti x adil pula kalau yg lain dapat tahu..:)


tetiba budak tu menangis,, datang nak peluk..
tp mira x kasi la peluk..
mira pegang bahu, sapu air mata dia..
pesan kat dia, 
datang sekolah mesti belajar elok2..
biar jadi org berjaya.
nk jd org berjaya, solat jangan tinggal..
insayaAllah,, sentiasa didik anak murid kita dengan sentuhan agama..:) 

bila nak keluar kelas..
berebut nak bawak beg cikgu la..
nak bawak buku cikgu la..
sampai pencil case cikgu pun nak bawak...

hurmmm,,
malas nak larang..
ha..jom la..
sampai cikgu lenggang kangkung je menuju ke bilik guru..
waduh2

itulah anak didik..
kekadang buatkan kiata rasasangat letih,
kekadang buat kita rasa geram geram,
tapi yg pasti kita akan senyum sorang2  ^_^

x kan ada rasa geram la kat budak after keluar kelas..
sambil jalan senyum sorang2
kenapa?
itulah naluri seorang guru..:)

with that, i'm really thanked to Allah..

May Allah ease and bless all of my works.. hope will give me credit to Jannah, amin..



No comments:

Post a Comment