" Gantunglah azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan "

Friday, January 17, 2014

Sebarkan Salam, Lebarkan Senyuman

Assalamualaikum wbt

Disebalik tabir 2S ::: SALAM dan SENYUM :::

Fitrah jiwa inginkan kesejahteraan hidup. Dengan ucapan assalam ini insyaAllah akan meraih kesejahteraan hidup dunia dan akhirat. Sesungguhnya syurga yang menjadi dambaan setiap hamba Allah itu penuh dengan kesejahteraan. Oleh itu, wajarlah kita sebarkan salam, sebarkan kesejahteraan itu sesama muslim. Ayuh, sama2 kita berusaha!

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud : "Demi Allah kamu tidak akan masuk syurga melainkan kamu orang yang beriman, dimana salah satunya kamu adalah orang yang saling mencintai"

Bagaimana nak semai rasa cinta?? sebarkan salam! Sampaikanlah ucapan assalam itu kepada setiap muslim, tapi awas dengan kaum adam.. bukan x boleh,, tapi kita mesti ingat 2S! dengan memberi salam, automatik akan hadir senyuman yang sangat indah:) x percaya? cubalah!

senyuman hawa kepada adam (terutama bukan org kita kenal atau rapat yang kita x tau pun macam mane akhlaknya atau bukan classmate) boleh beri kesan positif dan negatif! elakkan kalau boleh sebab kita takut yang negatif itu akan hadir ke dalam hati si penerima senyuman ataupun pada yang memberi itu sendiri,, yang mungkin akan jejaskan ibadahnya kepada Allah swt.. senyum memang x salah, tapi pandai-pandailah menjaga hati..hanya kita yang tahu dimana kekuatan dan setakat mana kemampuan hati kita..

Senyum adalah perawat duka, senyum amat membahagiakan, dan paling penting SENYUM ITU MANTERA UKHUWAH ^_^

NAK BAHAGIA
nak bahagia?? kita kene sebarkan kebahagiaan kepada orang lain dulu..baru kita akan beroleh rasa bahagia itu.. bagaimana? salah satu cara, senyum!

Senyum itu juga ibarat perniagaan tanpa modal, tapi menguntungkan! x percaya?? teruskan membaca..

Rasulullah s.a.w pernah bersabada : " Senyum itu adalah satu sedekah "
Melalui ucapan assalam, akan terbit mutiara senyuman yang menjadi satu sedekah selain mampu membahagiakan perasaan orang lain :) Senyum menambahkan cas2 positif dalam diri.. Alternatif utk awet muda^_^ `

Aha... senyum satu sedekah! inilah perniagaan tanpa modal yang menguntungkan! untung dunia kerana ikatan ukhuwah, untung akhirat dengan ladang pahala yang dibina..

Lagi pula, sedekah itu kan pembuka rezeki! Walaupun bukan dengan menginfakkan sebahagian harta, tapi senyum itu hakikatnya satu sedekah. nak murah rezeki? jom amalkan 2S dengan niat semata-mata kerana Allah..

SENYUM ITU PENYAKIT
iye ke??
yela..penyakit berjangkit yang x perlukan rawatan dan ubat doktor:) malah x mudaratkan kesihatan pun!
cuba senyum kat rakan sebelah,, pasti senyuman itu akan dibalas kerana senyum itu berjangkit! mudahkan nak sebar virus senyum! senyum pun ibarat cermin. sekali kita senyum, pasti kita akan nampak balik senyuman tu,, tapi dari org yg kita senyum tu la..

mudahkan nak berukhuwah ni,, SEBARKAN SALAM, LEBARKAN SENYUMAN, InsyaAllah... :)

apa yang ditulis ini adalah sebagai ingatan untuk diri sendiri juga....wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment