Tajuk 8
|
Pelaksanaan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Mekayu secara
·
konstruktivisme
·
kontekstual
|
Sinopsis
Konstruktivisime merupakan proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana
pengetahuan disusun dalam minda manusia. Unsur-unsur konstruktivisme telah lama
dipraktikkan dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah,
maktab dan universiti tetapi tidak begitu ketara dan tidak ditekankan.
Mengikut kefahaman konstruktivisme, ilmu pengetahuan sekolah tidak boleh
dipindahkan daripada guru kepada murid dalam bentuk yang serba sempurna. Murid
perlu membina sesuatu pengetahuan mengikut pengalaman masing-masing.
Pembelajaran adalah hasil daripada usaha murid itu sendiri. Blok binaan asas
bagi ilmu pengetahuan di sekolah ialah satu skema iaitu aktiviti mental yang
digunakan oleh murid sebagai bahan mentah bagi proses renungan dan
pengabstrakan. Fikiran murid tidak akan menghadapi realiti yang wujud secara
terasing dalam persekitaran. Realiti yang diketahui murid adalah realiti yang
dia bina sendiri. Murid sebenarnya telah mempunyai satu set idea dan pengalaman
yang membentuk struktur kognitif terhadap persekitaran mereka.
Untuk membantu murid membina konsep atau pengetahuan baru, guru perlu
mengambil kira struktur kognitif yang sedia ada pada mereka. Apabila maklumat
baru telah disesuaikan dan diserap untik dijadikan sebahagian daripada pegangan
kuat mereka, barulah kerangka baru tentang sesuatu bentuk ilmu pengetahuan
dapat dibina. Proses ini dinamakan konstruktivisme. Beberapa ahli
konstruktivisme yang terkemuka berpendapat bahawa pembelajaran yang bermakna
itu bermula dengan pengetahuan atau pengalaman sedia ada murid.
Seorang guru perlu melaksanakan
pengajaran supaya murid dapat membina atau membentuk idea baru dan bukan
menerima idea tersebut dan murid menjana secara aktif makna daripada setiap
satu pengalaman yang dilalui dalam proses pembelajaran. Murid perlu
asimilasikan idea baru atau menyesuaikan (accommodate) idea yang sedia
ada.
Nota Ringkas:
8.1 Kontruktivisme
Prinsip
Konstruktivisme
·
Pembelajaran konstruktivisme
dalam pendidikan dapat melahirkan murid yang boleh membina pemahaman dan
pengetahuan baru mereka sendiri berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia
ada. Pembelajaran ini menjadikan murid lebih faham, yakin, dan lebih seronok
untuk terus belajar sepanjang hayat.
·
Murid cuba memperoleh pemahaman mengenai pengalaman baru
& fenomena dengan cara membentuk atau membina makna mengenai perkara
tersebut.
Pembelajaran dilihat sebagai:
·
Pengubahan
idea,
·
Pembinaan
& penerimaan idea baru,
·
Penstrukturan
semula idea sedia ada
Pandangan konstruktivisme
·
Murid
membina atau membentuk idea baru dan bukan menerima idea tersebut dan murid
menjana secara aktif makna daripada setiap satu pengalaman yang dilalui.
Amalan pengajaran konstruktivisme
·
Penggunaan
data mentah & sumber primer, berserta bahan manipulatif, interaktif &
fizikal membolehkan murid-murid memperoleh peluang serta membina pengalaman
& kemahiran dalam membentuk pengetahuan baru atau menstruktur semula konsep
alternatif mereka.
· Tugasan
pembelajaran yang melibatkan kemahiran kognitif seperti mengelas & meramal
akan meningkatkan kemahiran berfikir peringkat tinggi, membantu murid membina
konstruk sendiri sama ada melalui proses asimilasi konsep baru atau mahupun menyesuaikan
konsep sedia ada.
· Pengetahuan sedia ada murid membantu mereka mengikuti pembelajaran
seterusnya. Pembelajaran seterusnya direka bentuk bersesuaian dengan
perkembangan konstruk murid supaya proses pembelajaran tersebut bermakna kepada
mereka.
· Pengetahuan diperoleh secara kognitif & interaksi
dengan individu dan alam sekeliling.
· Pengetahuan diperoleh daripada kontradiski mental yang
terbit daripada interaksi murid dengan alam sekeliling.
· Murid-murid membina idea atau konsep baru berdasarkan
pengetahuan yang lalu & sedia ada.
· Murid-murid memilih maklumat, membina hipotesis & membuat
keputusan melalui proses mengintegrasi & menyusun pengalaman mereka ke
dalam struktur mental yang sedia ada.
· Murid-murid mempunyai tanggungjawab terakhir ke atas
pembelajaran mereka sendiri.
8.2 Kontekstual
· Pembelajaran kontekstual ialah
kaedah pembelajaran yang mengaitkan isi pelajaran dengan pengalaman harian
individu masyarakat, dan alam pekerjaan. Pembelajaran kontekstual disampaikan
dalam persekitaran yang pelbagai, secara konkrit yang melibatkan latih amal dan
berfikir. Pembelajaran berlaku apabila murid berupaya menghubungkaitkan
pengetahuan baru secara bermakna dan menghayati kerelevanan pembelajaran dengan
kehidupan mereka.
· Pengajaran-pembelajaran kontekstual menegaskan konsep
pengajaran dan pembelajaran yang membolehkan guru menghubungkan kandungan mata
pelajaran dengan situasi sebenar. Ini akan memotivasi murid untuk membuat
perkaitan antara pengetahuan dengan kehidupan seharian mereka sebagai ahli
keluarga, warga masyarakat dan pekerja.
·
Kaedah kontekstual, iaitu kaedah yang dibentuk berasaskan
maksud kontekstual itu sendiri, murid boleh memahami isi dan konsep yang berkaitan
dengan kehidupan seharian mereka.
· Menurut teori pembelajaran kontekstual, pembelajaran
hanya berlaku apabila murid memproses maklumat atau pengetahuan baru dengan
cara tertentu sehingga mereka memahami maksud dalam kerangka rujukan mereka
sendiri (memori, pengalaman dan tindak balas sendiri).
·
Pendekatan pembelajaran dan pengajaran seperti ini
mengandaikan minda akan mencari maksud dalam konteksnya secara semula jadi,
iaitu berkait dengan persekitaran semasa seseorang itu. Ini berlaku dengan cara
pencarian hubungan yang diterima akal dan kelihatan bermakna.
· Ia menggalakkan pendidik memilih dan/atau membina
persekitaran pembelajaran yang menggabungkan seberapa banyak pengalaman sosial,
fizikal, psikologikal, ke arah mencapai hasil pembelajaran yang diinginkan. Dengan
demikian, murid menemui perhubungan yang bermakna antara idea abstrak dan
aplikasi praktikal dalam konteks alam yang nyata.
· Kaedah ini menyediakan pembelajaran secara konkrit yang
melibatkan aktiviti “hands-on” (aktiviti) dan pemikiran, iaitu “minds-on”
(Pusat Perkembangan Kurikulum, 2001). Modul yang diterbitkan oleh Pusat
Perkembangan Kurikulum (2001), antara lain menegaskan pembelajaran kontekstual,
murid akan melalui satu atau lebih daripada bentuk pembelajaran yang berikut;
R : (relating/menghubung kait), iaitu murid belajar dalam konteks
menghubungkaitkan pengetahuan baru dengan pengalaman hidup.
E : (experiencing/mengalami), iaitu murid belajar dalam konteks
penerokaan, penemuan dan reka cipta.
A : (applying/mengaplikasikan), iaitu murid belajar dalam konteks
bagaimana pengetahuan atau informasi boleh digunakan dalam situasi lain.
C : (cooperating/bekerjasama), iaitu murid belajar dalam konteks
bekerjasama, memberi maklum balas dan berkomunikasi.
T : (transfering/memindahkan), iaitu murid belajar dalam konteks
pengetahuan sedia ada dan menggunakan atau membina daripada apa yang diketahui.
·
Umumnya, pembelajaran kontekstual membolehkan:
(i)
pengajaran dan pembelajaran lebih menarik;
(ii)
meningkatkan minat;
(iii)
pembelajaran realistik, praktikal;
(iv)
pengalaman konkrit, penglibatan langsung murid; dan
(v)
menyuburkan pemikiran kreatif.
·
Kelemahan pendekatan kontekstual
(i)
tahap kefahaman
dan kesediaan guru
(ii)
kekangan masa - persediaan dan mencapai matlamat
(iii)
sukar mendapatkan situasi pembelajaran sebenar bagi
item pengajaran dan pembelajaran;
(iv)
kawalan aktiviti pengajaran dan pembelajaran murid
menjadi semakin kompleks;
(v)
hanya sesuai dalam kalangan murid-murid yang mempunyai
tahap pencapaian tinggi
Tugasan
·
Murid dalam kelas anda sudahpun mempunyai pengalaman
tentang Hari Sukan Sekolah. Berdasarkan pendekatan Konstruktivisme atau
kontekstual cadangkan langkah-langkah pengajaran karangan bertajuk “Sukan di sekolah anda.”
8.3 Masteri
Sinopsis
Pembelajaran
Masteri adalah pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berfokus kepada
penguasaan murid dalam sesuatu perkara yang dipelajari. Melalui pembelajaran
Masteri murid diberi peluang untuk maju mengikut kebolehan dan kadar
pembelajaran mereka sendiri serta dapat mempertingkatkan tahap penguasaan
pembelajaran. Modul ini mengandungi penerangan tentang Pembelajaran Masteri,
cara melaksanakan Pembelajaran Masteri bagi beberapa tajuk mata pelajaran
Pendidikan Seni Visual.
1. Menyatakan
konsep Pembelajaran Masteri.
2. Menerangkan
dan melaksanakan langkah Pembelajaran
Pembelajaran Masteri merupakan suatu
pendekatan pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan semua murid menguasai
hasil pembelajaran yang dihasratkan dalam suatu unit pembelajaran sebelum ke
unit pembelajaran seterusnya. Pendekatan ini memerlukan proses pengajaran dan
pembelajaran yang terancang dan berkualiti serta berpandukan tahap penguasaan
murid. Model Pembelajaran Masteri dimulakan dengan Penentuan Hasil
Pembelajaran, dan diikuti dengan Pengajaran dan Pembelajaran.
Tujuan menentukan
hasil pembelajaran murid adalah untuk memastikan murid semua berjaya menguasai
pengetahuan dan kemahiran yang diberikan dengan kadar kemampuan biasa seseorang murid di tahap
tersebut.
Hasil Pembelajaran
i.
Mengaplikasikan Kemahiran Bernilai Tambah dalam
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di dalam bilik darjah;
ii.
Mengaplikasikan pendekatan pengajaran dan pembelajaran
terkini selaras dan kontekstual dalam pengajaran-pembelajaran Bahasa Melayu di
dalam bilik darjah;
Nota Ringkas
Tahukah anda bahawa
pelaksanaan Pendekatan Pengajaran Masteri dapat memastikan semua murid
menguasai hasil pembelajaran yang dikehendaki dalam jangka masa yang telah
ditetapkan.
8.3.1 Model
Pembelajaran Masteri
8.3.2 Kriteria
penentuan hasil pembelajaran:
·
Berdasarkan
Sukatan Pelajaran
·
Dalam bentuk tingkah laku yang boleh diukur
·
Secara eksplisit, jelas dan terperinci
·
Dalam domain kognitif, efektif dan psikomotor
8.3.3 Faktor
penentu pengajaran dan pembelajaran:
·
Kemudahan dan keupayaan murid yang berbeza
·
Kepelbagaian kaedah pengajaran dan pembelajaran
·
Kemudahan
yang sedia ada
·
Masa
yang diperuntukkan
8.3.4 Penilaian terhadap murid:
·
Mengesan
pencapaian murid
·
Mengenal pasti murid yang cerdas, sederhana dan lemah.
·
Mengesan sama ada hasil pembelajaran telah dikuasai
·
Mengenal pasti sebab kelemahan murid dalam satu unit
pembelajaran.
·
Menentukan
pengayaan dan pemulihan
·
Menentukan keberkesanan kaedah pengajaran dan
pembelajaran
8.3.5 Mengadakan tindakan susulan:
·
Pengayaan
·
Pemulihan
·
Pengukuhan
(a)
Peranan guru
adalah sebagai pemimpin, pengajar dan fasilitator pembelajaran.
(b)
Guru tidak
perlu membuat perubahan yang besar dalam melaksanakan pembelajaran masteri
kerana lengkah-langkah tersebut di atas sudah disarankan dalam KBSR dan KBSM
secara tersirat.
(c)
Tugas guru
dalam pelaksanaan pembelajaran masteri ialah:
·
Menentukan
hasil pembelajaran untuk dikuasai;
·
Mengubahsuaikan
kaedah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk pembelajaran masteri;
·
Melatih pelajar
dalam kemahiran belajar dan kemahiran berfikir supaya mereka dapat menjadi
pelajar berdikari;
·
Mengenal pasti
pelajar yang belum dan sudah menguasai apa yang diajar melalui ujian
diagnostik;
·
Menjalankan
aktiviti pemulihan dan pengayaan; dan
·
Menilai
prestasi pelajar melalui ujian sumatif.
Tugas guru
dalam pelaksanaan pembelajaran masteri ialah:
(d)
Dalam
melaksanakan pembelajaran masteri, guru mungkin menghadapi pelbagai masalah dan
tiada penyelesaian yang tepat dapat diberi untuk mengatasi masalah itu.
(e)
Guru digalakkan
mengatasi masalah itu melalui pembelajaran koperatif dengan rakan-rakan sejawat
dalam panitia mata pelajaran.
(f)
Pelajar akan
bermanfaat daripada usaha guru untuk mengatasi masalah itu.
(g)
Pada mulanya
guru mungkin mengambil masa yang panjang untuk pelajar menguasai sesuatu
perkara akan tetapi, dalam masa jangka panjang dan dengan bertambahnya
pengalaman guru, masa untuk mencapai pembelajaran masteri dapat dipendekkan.
(a)
Peranan pelajar
ialah sebagai seorang pelajar berdikari yang boleh merangsang diri untuk
belajar dan menguasai apa yang diajar.
(b)
Dalam
pembelajaran masteri seseorang pelajar harus belajar dan bukan bertanding antara
satu sama lain dan ini dapat dilakukan melalui pembelajaran koperatif dengan
rakan-rakan sebaya dalam kumpulan.
(c)
Tugas pelajar
dalam pembelajaran masteri ialah dia perlu:
·
tahu akan hasil
pembelajaran untuk dikuasai
·
belajar dengan
tekun, tabah dan bermotivasi
·
betul-betul
memahami dan menguasai apa yang diajar
·
memberitahu
guru tentang perkara yang belum difahami atau dikuasai
·
membuat kerja
pemulihan atau kerja pengayaan yang diberi
(d)
Pelajar perlu
diberi latihan dalam kemahiran belajar dan kemahiran berfikir supaya mereka
dapat menjadi pelajar berdikari.
Arahan:
·
Sila baca dan fahami konsep pembelajaran Masteri
·
Pastikan anda boleh mengaplikasi pembelajaran Masteri
kepada murid dalam kelas anda.
·
Anda dikehendaki
menyiapkan tugasan yang diberikan.
Tugasan:
No comments:
Post a Comment