Tajuk 2
|
Komponen Pengajaran :
·
Penggunaan Papan Tulis
·
Pengelolaan Bilik Darjah
·
Penutupan dan Membuat Kesimpulan
|
Sinopsis
Tajuk ini akan membolehkan anda mengetahui tentang komponen pengajaran. Terdapat tiga kemahiran yang dimuatkan dalam
tajuk ini, iaitu kemahiran
·
penggunaan
papan tulis,
·
pengelolaan
bilik darjah, dan
·
penutupan
dan membuat kesimpulan.
Ketiga-tiga kemahiran yang tersebut amat penting dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. supaya
hasil pembelajaran dapat dicapai dengan berkesan.
Hasil Pembelajaran
1. Mempunyai
pengetahuan dan kefahaman tentang komponen pengajaran mikro-makro, Teori Huraian Bahasa dan Teori Pemerolehan
Bahasa dan mengaplikasikan di dalam bilik darjah.
2.1 Kemahiran Penggunaan Papan Tulis
Terdapat
beberapa jenis papan tulis. Antaranya
adalah seperti yang berikut :
·
Papan
Hitam
·
Papan
Putih
·
Papan
Gulung
·
Papan
Planner
·
Papan
Magnetik
Prinsip
Penggunaan Papan Tulis di Bilik Darjah
·
kebersihan
·
keteraturan
·
kejelasan
·
ketepatan
·
keberkesanan
Langkah-langkah
Penggunaan Papan Tulis di Bilik Darjah
§
Memastikan
kebersihan papan tulis pada awal dan
selepas pengajaran dan pembelajaran
§
Menulis
butiran pelajaran pada bahagian atas papan tulis – mata pelajaran, tajuk
pelajaran, tajuk latihan, tarikh dan sebagainya
§
Menggunakan
alat tulis yang sesuai, dan berwarna-warni
jika perlu.
Langkah Penggunaan Papan Tulis di
Bilik Darjah
§
Membahagikan
papan tulis kepada dua bahagian agar
fokus murid tidak terlalu luas
§
Menulis
dengan kemas, teratur, tepat, dan diikuti dengan penjelasan atau
penerangan yang berkaitan
§
Elakkan
daripada bercakap mengarah papan tulis sewaktu menulis pada papan tulis
§
Pastikan semua murid
telah selesai melaksanakan aktiviti penulisan yang diberi
sebelum mengganti atau memadam
penulisan terdahulu.
2.2 Pengelolaan
Bilik Darjah
Konsep Bilik Darjah
·
Tempat murid menghabiskan sebahagian masa
persekolahannya
·
Suasana bilik darjah menentukan keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran
·
Susunan bilik darjah mengawal pembelajaran,
perhubungan guru-murid, murid-murid, dan keseronokan berkerjasama.
Jenis-Jenis Bilik
Darjah
·
Biasa
(Tradisi)
·
Bercantum
·
KBSR/KBSM
·
Mata
Pelajaran Khas
·
Multimedia
·
Bestari
·
Terbuka
Ciri-ciri Bilik
Darjah Terbuka (Stephens)
·
Pengajaran menggunakan kaedah kumpulan/ perbincangan biasa digunakan.
·
Pelbagai aktiviti dijalankan
serentak
·
Jadual anjal mudah diubah
·
Banyak ABM/BBM digunakan
·
Murid berpeluang membuat keputusan
·
Murid bebas bergerak/ bekerjasama
·
Murid bebas mengkaji mengikut minat
·
Penyerapan dan penggabungjalinan
·
Kaedah dapatan / uji kaji diutamakan
·
Kumpulan pembelajaran mudah bentuk
berdasarkan minat dan akademik., keperluan intelek, emosi dan sosial diutamakan
untuk pembentukan sikap positif
·
Pemberian markah / gred minimum
·
Perhubungan
guru-murid, murid-murid adalah jujur dan terbuka.
Peranan Guru dalam
Bilik Darjah
·
Memberi panduan dan galakan / pakar kaedah pengajaran
·
Pengajar / pakar mata pelajaran
·
Pengantara masyarakat dan kebudayaan / wakil
masyarakat
·
Menentukan peraturan
·
Melaksanakan aturan biasa
·
Penghubung
antara sekolah dengan masyarakat
·
Contoh dan teladan kepada murid
·
Pengadil tingkah laku
·
Pendisiplin / penyelia
·
Pengganti ibu bapa
·
Kerani
·
Kaunselor
Guru sebagai Pengurus Bilik Darjah
·
Guru
memainkan peranan sebagai pengurus
·
Mengurus rutin bilik darjah, murid-murid menjalankan tugas ikut jadual bertugas
·
Mengurus bilik darjah menjadi lebih kondusif
untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran
·
Mengurus
sukatan pelajaran supaya dapat digunakan dengan lebih berkesan.
Guru sebagai Perancang
·
Kejayaan
guru sebagai pengajar bergantung pada perancangan mengajarnya
·
Kemahiran merancang merupakan prasyarat untuk
mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran
·
Perancangan
yang baik menjamin kejayaan pengajaran
dan pembelajaran
Ciri-ciri Kemahiran Merancang
Kemahiran merancang boleh
dikenal pasti daripada ciri-ciri perancangan yang berikut :
·
Pengajaran efektif mempunyai objektif pelajaran eksplisit yang
berdasarkan sukatan pelajaran serta kebolehan murid-murid
·
Isi pelajaran dalam rancangan mengajar disusun daripada mudah kepada
kompleks, bermakna, relevan, dan
menarik.
·
Rancangan mengajar harus
memasukkan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM)
·
Utamakan pendekatan berpusatkan murid
·
Rancangan mengajar harus disusun mengikut langkah pengajaran dan
pembelajaran yang lengkap
Guru sebagai Pengelola
Elemen Kemahiran Mengelola
Tujuan utama mengajar adalah
untuk mewujudkan aktiviti pembelajaran
·
Keberkesanan pengajaran bergantung pada kebolehan menggunakan
kemahiran
mengajar yang berjaya dan memudahkan aktiviti
pembelajaran murid-murid.
Dua Fungsi Utama
Pengajaran
·
Merangsang pembelajaran. Mewujudkan situasi pembelajaran yang
berkesan.
·
Pembelajaran hanya berlaku
atas usaha sendiri, mengikut objektif
Dalam
bilik darjah tugas pengajar membekalkan
motivasi untuk merangsang / menimbulkan / menggerakkan murid-murid
belajar.
Pengajaran Motivasi
Pembelajaran
Pengurusan Persekitaran Pengajaran dan Pembelajaran
·
Menyediakan ruang untuk aktiviti kumpulan/simulasi di samping
aktiviti pembelajaran secara kelas.
·
Pastikan sudut dan ruang
itu dikelola dalam keadaan yang kemas, teratur, selamat, kondusif dan
dilengkapkan dengan bahan-bahan yang sesuai.
Pengurusan Rutin Bilik Darjah
Tugas guru meliputi 3
bidang utama
- Penyediaan, Pentafsiran dan Penyimpanan Rekod
·
Rekod Pendaftaran Murid
·
Buku Jadual Kedatangan
·
Buku Kemajuan Murid
·
Kad Himpunan 001 dan 002
·
Rekod Kutipan Yuran
- Penyediaan Pelaksanaan Rutin Bilik Darjah
·
Rutin bilik darjah merujuk pada aktiviti pengurusan bilik darjah yang
hendak dilakukan pada setiap hari persekolahan
§
Menanda jadual kedatangan
§
Menyemak keadaan fizikal bilik darjah
§
Menyusun kerusi meja
§
Mengutip yuran
Pelaksanaan Tugas-tugas Lain
·
Pengurusan Skim Bantuan Buku Teks untuk murid-murid
·
Menguruskan biasiswa, Skim Amalan Makanan dan Pemakanan serta
Projek Susu Sekolah
- Pengurusan Keadaan Fizikal Bilik Darjah
·
Berkaitan dengan penyusunan kerusi meja murid, alat-alat, ruang
sudut bacaan, dan pengajaran dan pembelajaran, serta kebersihan bilik darjah
·
Tujuan pengurusannya untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang
selesa serta keadaan fizikal bilik darjah yang kemas , bersih, dan teratur.
Antara kerja-kerja yang boleh dilakukan oleh murid-murid ialah :
·
menyapu lantai dan beranda
·
membersihkan papan tulis / menyusun kerusi meja
·
mengemas ruang dan sudut pembelajaran
·
susun bahan bacaan di sudut bacaan
·
menghias dan menjaga alat yang dipamerkan
·
menjaga penggunaan kipas dan lampu
·
mengelap cermin tingkap dan menghias meja guru.
Pembahagian kerja kepada murid-murid untuk menjaga kebersihan bilik
darjah
·
Murid-murid dapat dilatih untuk berkerjasama dan bertanggungjawab
terhadap kekemasan dan kebersihan bilik darjah
·
Menanam sikap rasa bangga terhadap tugas mereka menjaga kebersihan
bilik darjah
·
Kebersihan bilik darjah dapat menjamin kebersihan murid-murid
·
Bilik darjah yang bersih mewujudkan suasana pembelajaran yang
sesuai dengan murid dan interaksi antara murid dengan murid dapat dipermudahkan
dengan susunan kerusi meja yang teratur
Pengurusan bilik
darjah yang berkaitan dengan disiplin yang baik adalah seperti yang berikut:
·
mengawal peraturan-peraturan bilik darjah
·
mengawal aktiviti kumpulan
·
mengawal murid bermasalah
Guru sebagai Pengarah
Elemen
Kemahiran Mengarah
·
Mengarah murid-murid menjawab soalan guru
·
Mengarah mendengar, membaca, menulis, dan mengira
·
Mengarah membentuk kumpulan
·
Mengarah menguruskan tugas harian bilik darjah
·
Mengarah menjalankan aktiviti pembelajaran
·
Mengarah mematuhi peraturan, disiplin bilik darjah, dan sebagainya
Guru sebagai Pengawal
·
Kecekapan guru menjalankan tugas sebagai pengurus mewujudkan suasana
sosioemosi yang selesa,
disiplin kelas yang baik dan keadaan kelas
yang kondusif serta sesuai untuk meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
·
Mewujudkan suasana dan keadaan yang membolehkan murid-murid mengikut
pelajaran
tanpa sebarang gangguan
Perkaitan Elemen Bilik Darjah dengan Aktiviti Penilaian
·
Aktiviti penilaian merupakan salah
satu aktiviti dalam proses pengajaran dan pembelajaran
·
Meliputi usaha menilai keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran serta penggunaan bahan-bahan pengajaran
Keberkesanan penilaian boleh ditinjau dari aspek yang berikut :
1.
Keberkesanan pengajaran dinilai berdasarkan penggunaan strategi,
kaedah, dan teknik mengajar
- Keberkesanan pembelajaran dinilai berdasarkan prestasi murid-murid dalam aktiviti
pembelajaran.
- Keberkesanan bahan-bahan pengajaran dinilai dari aspek penggunaan dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
Dapatan penilaian akan membolehkan
guru :
·
Merancang pengubahsuaian yang perlu untuk membaiki pengajarannya
·
Merangka strategi baharu untuk membantu murid yang menghadapi
masalah
pembelajaran,
khasnya murid yang gagal menguasai kemahiran yang diajarkannya
·
Mengubah suai atau menukar bahan-bahan pelajaran supaya lebih
sesuai digunakan.
Ciri-Ciri Kemahiran Menilai
Boleh dikenal pasti daripada
ciri-ciri penilaian yang tepat dalam proses pengajaran seperti yang berikut:
·
Aktiviti soal jawab sering digunakan untuk membuat penilaian
·
Guru boleh menggunakan hasil penilaian untuk membantu murid-murid membetulkan
kesalahan yang berlaku dengan serta-merta
·
Hasil penilaian pula dapat membantu guru mengesan pencapaian objektif
pelajaran
serta membaiki
pengajaran guru
Perkaitan Elemen Pengurusan dengan Guru sebagai Perancang,
Pengelola, dan Penilai
- Perlakuan mengajar dari segi perancangan
- Perlakuan mengajar guru dari segi perlaksanaan
- Perlakuan mengajar guru dari segi penilaian
Peranan Guru Dalam dan Luar
Bilik Darjah
- Merancang aktiviti pengajaran berdasarkan sukatan pelajaran dan melaksanakannya dalam bilik darjah mengikut strategi yang sesuai.
- Penggerak pembelajaran dengan membimbing murid supaya berusaha belajar secara individu atau kumpulan
- Pengurusan bilik darjah seperti rutin bilik darjah dan peralatan mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang sesuai
- Sebagai ibu bapa kepada murid-murid, menjaga keselamatan dan kebajikan, membantu murid-murid menyesuaikan diri dalam sekolah sebagai sebahagian daripada keluarga mereka
- Bertanggungjawab menjaga disiplin murid-murid serta membantu membentuk sahsiah dan kelakuan yang sejajar dengan nilai dan norma masyarakat
- Tingkah laku guru menjadi contoh (model) teladan kepada murid-murid. Nilai murni yang ditonjolkan oleh guru di sekolah dapat diterapkan dalam jiwa murid-murid
- Pembimbing dan kaunselor dengan memberi nasihat dan bantuan kepada murid-murid yang menghadapi masalah dalam proses pembelajaran atau masalah peribadi
- Penasihat dalam aktiviti kokurikulum dengan membimbing menjalankan aktiviti persatuan, kelab, permainan atau unit beruniform mengikut rancangan sekolah.
- Membantu pentadbir sekolah menjalankan tugas yang diagihkan oleh Guru Besar / Pengetua.
·
Memeriksa buku kerja murid, kertas ujian dan peperiksaan,
berdasarkan hasil pemeriksaan menilai prestasi murid. Mengenal pasti kelemahan
dan merancang aktiviti pemulihan.
- Menyediakan kertas soalan, merekod markah ujian, mengisi keputusan peperiksaan dalam buku kemajuan
- Mengikuti kursus peningkatan keilmuan profesionalisme keguruan untuk meningkatkan mutu pengajaran
- Pegawai perhubungan antara Guru Besar/pengetua dengan murid-murid dan antara pihak sekolah dengan ibu bapa
Kesimpulan
·
Peranan guru sebagai pengurus bilik darjah tidak dapat dipisahkan daripada
elemen pengurusan asas, iaitu merancang, mengelola, mengarah, dan mengawal.
- Guru sebagai pengurus bilik darjah yang berkesan hendaklah menguasai semua kemahiran tersebut dan segala aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan secara sistematik, licin dan lancar serta mencapai objektif
2.3 Kemahiran Penutupan / Kemahiran Penutupan
§
Bahagian penutupan merupakan bahagian terakhir
sesuatu pembelajaran
§
Langkah
memberi penumpuan perhatian
pada penyelesaian satu-satu tugas atau
pembelajaran tertentu
§
Kemahiran
penutupan juga merupakan satu kemahiran atau
cara yang berkesan untuk guru mengakhiri pengajarannya setelah semua
komponen pelajaran yang dirancang pada satu-satu sesi pembelajaran telah
selesai dilaksanakan.
Tujuan Merancang Penutupan yang
Berkesan
·
Menarik
perhatian murid terhadap penutupan pengajaran
·
Meninjau
pemahaman pembelajaran
·
Mendapat
gambaran terhadap keseluruhan proses pengajaran dan pembelajaran
·
Menyatukan
dan mengukuhkan pembelajaran
·
Memenuhi
fungsi penutupan
Jenis
Penutupan
- Kesimpulan Kognitif
Tindakan menyimpulkan semula perkara yang telah dipelajari yang bertujuan
mengukuhkan pemahaman terhadap
bahan pelajaran yang telah
disampaikan kepada pelajar dan untuk
menarik tumpuan terhadap bahagian-bahagian penting dalam pelajaran.
- Kesimpulan Sosial
Melibatkan tindakan perasaan
pencapaian kepada pelajar. Guru memberi
galakan dan keyakinan kepada murid
agar terus mencuba sekalipun
murid mungkin gagal menguasai pelajaran yang berkenaan. Kesimpulan
sosial biasa digunakan
selepas satu siri pembelajaran yang agak teratur.
Objektif Kemahiran Penutupan
- Dapat membuat rumusan dan perkaitan berhubung dengan pengalaman pelajar
- Dapat menggunakan pelbagai aktiviti semasa mengulang kaji
- Dapat menggunakan prosedur dan aktiviti yang sesuai untuk menilai objektif pengajaran dan pembelajaran murid
- Dapat merancang aktiviti susulan
- Dapat mewujudkan motivasi melalui kemesraan dan penuh semangat rasa ingin tahu, unsur-unsur menakjubkan dan aktiviti susulan
Prinsip / Panduan
·
Penutupan
mestilah bermakna kepada
pelajar dan sesuai dari segi umur, kebolehan, minat, dan kecenderungan mereka
·
Penutupan
mestilah berkaitan dengan isi dan objektif
pengajaran dan pembelajaran
·
Penutupan
mestilah mewujudkan perkaitan antara pengetahuan sedia ada,
pengalaman, dan sesuatu yang baru
dipelajari
·
Penutupan
menandakan perkaitan pelbagai aspek mengenai topik yang telah dipelajari
·
Penutupan
mestilah dapat menilai keberkesanan sesuatu pengajaran dan
pembelajaran
·
Penutupan
haruslah dapat mencadangkan aktiviti
susulan
Komponen Kemahiran Penutup
Kesimpulan Kognitif
- Guru membuat rumusan pengalaman dan pengetahuan pelajar
- Menggunakan pelbagai aktiviti, misalnya mengulang kaji pelajaran yang telah
disampaikan
- Menilai objektif pengajaran dan pembelajaran
- Mencadangkan aktiviti susulan bagi aktiviti pengayaan atau pengukuhan
Kesimpulan Sosial
- Mewujudkan rasa pencapaian dan kejayaan kepada pelajar, misalnya dengan memberi pujian, penerapan keyakinan, galakan, dorongan, penghargaan, dan sebagainya
Gerak
kerja lanjutan – aktiviti susulan sebagai pengukuhan dan
pengayaan, biasanya sebagai kerja rumah.
Arahan:
·
Sila baca dan fahami tentang kemahiran-kemahiran dalam
pengajaran bahasa Setelah anda menguasai
ketiga-tiga kemahiran, sila catat nota dalam bentuk pengurusan grafik tentang
tajuk yang telah dibincangan.
·
Sila berbincang dengan rakan-rakan untuk memantapkan lagi
pemahaman.
No comments:
Post a Comment