Tajuk 6
|
6.2 Pengaplikasian Pendekatan Pembelajaran
Bahasa
·
Berpusatkan Murid
·
Berdasarkan Bahan
·
Pemebelajaran Berasaskan
Projek
·
Pembelajaran Berasaskan
Masalah
|
Sinopsis
Pendekatan pembelajaran bahasa harus sesuai dengan gaya
pembelajaran murid yang berbeza. Pendekatan yang dikemukakan dalam
tajuk ini meliputi:
·
Pendekatan
Berpusatkan Murid
·
Pendekatan
Berpusatkan Bahan
·
Pembelajaran
Berasaskan Projek
·
Pembelajaran
Berasaskan Masalah
Pendekatan berpusatkan murid memastikan murid memainkan
peranan penting dalam proses pembelajaran. Guru menjadi pemimpin yang memandu
murid menjalankan aktiviti pembelajaran mereka.
Pendekatan berpusatkan bahan pula mengutamakan kecekapan
dan kemahiran menggunakan bahan pelajaran untuk mencapai objektif pelajaran.
Dalam konteks ini, guru atau murid bergantung sepenuhnya kepada bahan pelajaran.
Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, pendekatan
berasaskan projek boleh membantu guru menjadikan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran lebih menarik. Pembelajaran berasaskan masalah sering digunakan
bagi membentuk kecekapan berbahasa di kalangan murid. Kebolehan berbahasa ini
juga membantu dalam pembentukan daya pemikiran murid dalam menyelesaikan
masalah.
Hasil Pembelajaran
1.1
Menghuraikan berserta contoh pendekatan eklektik dan
komunikatif
3.4 Mengaplikasi kemahiran pelbagai rangsangan
dalam aktiviti pengajaran mikro
Kerangka
konsep
Teori Huraian Bahasa:
·
Nahu Tradisional
·
Struktural
·
Transformasi
Generatif
·
Teori Fungsional
|
Teori Huraian Bahasa dan Teori Pemerolehan Bahasa
|
Teori Pemerolehan Bahasa:
·
Behaviorisme
·
Kognitif
·
Mentalis
·
Fungsional
|
Strategi,
Pendekatan, Kaedah dan Teknik
Pengajaran
dan Pembelajaran
BAHASA
MELAYU
|
Aplikasi
Pendekatan Pembelajaran Bahasa
Berpusatkan
Murid, Berdasarkan Bahan, Pembelajaran Berasaskan Projek, Masalah,
Aktiviti, Situasional dan Permainan
|
Nota Ringkas:
6.2.1 Pendekatan berpusatkan murid
· Pendekatan pembelajaran berpusatkan murid berlaku apabila
murid memainkan peranan penting
dalam proses pembelajaran.
· Murid-murid digalakkan melibatkan diri secara aktif dalam
aktiviti pembelajaran mereka.
Murid-murid diberi peluang untuk maju mengikut kadar keupayaan mereka sendiri. Sehubungan dengannya aktiviti pemulihan
dan pengayaan merupakan sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran.
· Guru merupakan seorang pemimpin yang memandu murid-murid
menjalankan aktiviti pembelajaran sama ada secara kumpulan atau individu.
· Banyak masa diperuntukkan untuk murid melaksanakan
sesuatu aktiviti.
6.2.2 Pendekatan berpusatkan bahan
· Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, bahan
pelajaran sangat penting. Guru atau murid bergantung sepenuhnya kepada
penggunaan bahan pelajaran untuk mencapai objektif pelajaran.
· Strategi pengajaran dan pembelajaran lebih mengutamakan
kecekapan dan kemahiran menggunakan bahan pelajaran untuk mencapai objektif pelajaran.
· Pendekatan ini menekankan perkembangan kognitif, jasmani
dan rohani. Penggunaan bahan mengajar akan membantu murid memahami konsep yang
abstrak dengan lebih jelas.
6.2.3 Pendekatan
berasaskan projek
·
Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, pendekatan
berasaskan projek boleh membantu guru untuk menjadikan pengajaran dan
pembelajaran lebih berkesan dan menarik.
·
Dalam pendekatan berasaskan projek, pengajaran dan
pembelajaran akan lebih menarik apabila guru dan murid dapat mengalami sendiri
sesuatu situasi pembelajaran melalui projek yang dilaksanakan.
Arahan:
· Anda dikehendaki
menjalankan pembelajaran
berasaskan projek kepada murid anda.
·
Anda dikehendaki memberi satu projek ( tajuk yang
dicadangkan).
· Bahagikan murid
anda kepada kumpulan kecil terdiri daripada
5-6 orang satu kumpulan.
· Setiap kumpulan bebas menghasilkan pelbagai bahan produk
yang sesuai untuk tajuk yang diberi.Contoh produk yang akan dihasilkan oleh murid dalam bentuk brosur,gambar,
risalah,papan tanda,iklan dan lain-lain.
· Anda dikehendaki mengumpul bahan hasilan murid dan menyimpan ke dalam folio
anda.
6.2.4 Pendekatan berasaskan masalah
· Pengajaran dan pembelajaran berasaskan masalah memerlukan
seseorang guru secara kreatif menimbulkan situasi, keadaan dan fenomena yang
boleh mendorong minat dan kecenderungan murid menggunakan fikiran dan kemahiran
berbahasa untuk menyelesaikan masalah.
· Guru menentukan tujuan, mengagihkan murid dalam kumpulan
dan menentukan tugasan untuk menyelesaikan masalah.
a.
Apakah masalah yang sedang dihadapi oleh Encik Kamal?
b.
Apakah
puncanya?
c.
Apakah
kesan masalah itu kepada:
·
Encik
Kamal?
·
Tugasnya?
·
Keluarga?
d.
Bagaimanakah masalah itu dapat diatasi?
Dewey (1933: 105) mencadangkan lima langkah berikut bagi
tujuan melaksanakan pendekatan pengajaran berasaskan masalah:
i.
Kenal
pasti masalah
Murid-murid
diarah untuk mengenal pasti sesuatu masalah. Guru perlu menyediakan situasi,
soalan rangsangan dan dorongan yang sesuai supaya murid-murid benar-benar
mengenal masalah yang hendak diselesaikan.
ii.
Penentuan
masalah
Biasanya murid-murid menghadapi kesukaran untuk mengenal
pasti masalah. Sehubungan dengannya apa yang dikatakan masalah itu mesti
terlebih dahulu diuji, diteliti dan ditetukan arah penyelesaiannya. Guru perlu
bijak mengarah dan mendorong pemikiran murid-murid ke arah menyelesaikan
masalah. Guru membantu murid-murid
memperoleh maklumat untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
iii.
Cadangan
penyelesaian
Murid-murid berdasarkan data, fakta dan maklumat yang
diperoleh serta dengan bantuan guru perlu menyediakan rancangan penyelesaian masalah.
Pelbagai rancangan alternatif penyelesaian masalah perlu, tetapi kesudahannya
kelak hanya ada satu cadangan penyelesaian masalah.
iv.
Penelitian
penyelesaian
Penyelesaian
sesuatu masalah perlu dilaksanakan sebaik-baiknya. Penyelesaian
masalah yang kurang tepat perlu diketepikan. Guru seharusnya bersedia untuk
membantu murid-murid melaksanakan tugas
menyelesaikan masalah, menilai proses dan jawapan akhir penyelesaian sesuatu
masalah.
v.
Pemeriksaan
kesimpulan
Setelah
sesuatu masalah diselesaikan, murid-murid mesti diberi peluang menguji sesuatu
keputusan penyelesaian masalah yang diperoleh. Penyelesaian masalah tersebut
boleh sama ada diterima atau ditolak. Jika sesuatu penyelesaian masalah
ditolak, maka usaha untuk memperoleh penyesaian masalah yangbariu hendaklah
diusahakn.
Tugasan:
1.
Anda diminta memberi satu kerja projek kepada murid anda mengenai
penggunaan kata panggilan yang betul dalam kalangan warga sekolah.
2.
Murid dikehendaki menghasilkan pelbagai jenis bahan
sebagai produk untuk projek tersebut. Murid
diminta membentang hasilan dan guru menilai keberkesanannya.
No comments:
Post a Comment