" Gantunglah azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan "

Sunday, August 7, 2011

Sebuah Monolog Biasa


nak dngr 1 cerite x? 
hei...dun close ur eyes... 
it's not a bed time story,k!!

1 petang, A duduk tenangkan fikiran di bawah pohon rendang di padang lawn bowl.. 
sambil ditemani oleh B yg mmbawa kucing kesayangannya, Si Kecik.
mereka melihat Si Kecik berlari dn melompat keriangan bermain atas rumput yg menghijau..
1 ketika, masing2 terdiam melayani fikiran sendiri..
tiba2,suatu prtanyaan terlintas d fikiran si A.
"Kebaikan apa yang telah kau lakukan hari ini ?" 
ini bknlh kali pertama ia berkunjung kpd si A..
terkadang A tak mampu menjawab pertanyaan yang terlontar pada dirinya itu..
mgkn krn A lupa bahwa dia telah melakukan suatu kebaikan hari itu.. 
atau mungkin memang tak ada kebaikan apapun yang telah dia lakukan hari itu.. 
bila jawapannya adalah pilihan yang terakhir
pun ada dua keadaan yang terjadi pada diri A saat itu
Pertama, dia tak ambil peduli
biarlah saja
banyak urusan penting yg lain yg harus dia selesaikan..
keadaan yang kedua...
dia mengalami suatu perasaan penyesalan saat itu
menyesal sangat2
bahkan mungkin bila hati sedang memuhasabah diri 
blh jadi dia menangis dalam hati di saat itu.
"Kenapa saya lewatkan hari ini tanpa sedikitpun kebaikan yang saya lakukan ?" 
"sedemikian egokah saya ?
"atau saya terlalu lemah untuk menggerakkan hati,fikiran,tangan,kaki atau pancaindera saya yang lain untuk melakukan kebaikan.."
"atau memang saya tidak berniat untuk bersungguh-sungguh dengannya?"
"bukankah kebaikan orang orang disekeliling saya, bahkan orang yang jaraknya jauh pun menyempatkan diri menjadi jalan dari Tuhan?"

Pernahkah kita mendapat pertanyaan seperti itu ? pertanyaan yang diajukan oleh diri kita sendiri, bukan oleh siapapun, dan apa jawapan kita?...... jom same2 renung2kan..


wallahua'lam.



No comments:

Post a Comment