SOSIALISASI SUKAN
Faktor sosiobudaya mempengaruhi penyertaan atlet remaja dan wanita dalam sukan. Dalam konteks budaya, sukan dianggap sebagai satu wadah sosialisasi. Sosialisasi merupakan proses di mana anggota masyarakat saling berkomunikasi dan berinteraksi di antara satu sama lain serta menentukan peranan yang mesti dimainkan oleh setiap anggota masyarakat untuk menjadi ahli masyarakat tersebut.
Secara tradisinya, penyertaan dalam sukan untuk kaum lelaki dan wanita
sudah lama terbentuk. Kita boleh lihat bagaimana pembahagian serta jenis-jenis
sukan mengikut jantina terbentuk dalam masyarakat kita. Bagaimanapun, bagi
wanita yang melibatkan diri dalam sukan secara aktif, mereka sebenarnya telah
melangkah batas norma yang telah ditetapkan oleh masyarakat, khususnya dalam
sukan yang kompetitif selepas baligh.
Menurut Eccles dan Harold (1991), terdapat tiga cara individu dipengaruhi untuk menyertai sukan dan aktiviti fizikal iaitu faktor sosialisasi,situasi dan persekitaran dan faktor peribadi. Faktor sosialisasi merujuk kepada proses interaksi antara individu. Dalam konteks sukan, pengaruh sosialisasi individu yang signifikan dalam kehidupan seseorang kanak-kanak lelaki atau perempuan mempengaruhi penglibatan mereka dalam sukan (Greendorfer, 1992). Antaranya dorongan kedua ibu bapa serta pengaruh saudara tua (abang atau adik) turut mempengaruhi penglibatan dalam sukan (Eccles & Harold, 1991) ; Greendorfer, 1992).
Menurut Eccles dan Harold (1991), terdapat tiga cara individu dipengaruhi untuk menyertai sukan dan aktiviti fizikal iaitu faktor sosialisasi,situasi dan persekitaran dan faktor peribadi. Faktor sosialisasi merujuk kepada proses interaksi antara individu. Dalam konteks sukan, pengaruh sosialisasi individu yang signifikan dalam kehidupan seseorang kanak-kanak lelaki atau perempuan mempengaruhi penglibatan mereka dalam sukan (Greendorfer, 1992). Antaranya dorongan kedua ibu bapa serta pengaruh saudara tua (abang atau adik) turut mempengaruhi penglibatan dalam sukan (Eccles & Harold, 1991) ; Greendorfer, 1992).
FAKTOR SOSIALISASI DALAM PENGLIBATAN SUKAN KANAK-KANAK.
Proses sosialisasi adalah ruang untuk individu bersosial dan saling
berinteraksi dengan orang lain. Melalui proses ini, kita saling mengenali, mempelajari
budaya dan menyesuaikan diri menjadi ahli dalam sesebuah masyarakat tersebut.Proses sosialisasi ini berlaku dengan dua cara
iaitu proses sosialisasi ke dalam sukan dan proses sosialisasi melalui sukan.
Faktor pertama berlakunya proses sosialisasi ke dalam sukan ialah sukan dapat
mempengaruhi pemindahan budaya sukan kepada seseorang individu. Misalnya dalam
berpakaian. Sukan badminton adalah contoh yang jelas proses sosialisasi ke dalam
sukan berlaku iaitu melalui pakaian pemain yang ditaja oleh Yonex. Maka dengan
role model seperti Lee Chong Wei yang memakai pakaian tersebut, orang ramai
yang meminatinya dan meminati sukan ini akan menggunakan jenama Yonex sebagai
lambang semangat kesukanan di dalam diri individu terbabit.
Di samping itu, berlakunya proses sosialisasi ke dalam sukan ialah sukan dapat
mendisiplinkan seseorang. Di mana setiap sukan yang wujud mempunyai
peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi semasa sukan tersebut dimainkan. Dengan
wujudnya peraturan sebegini maka individu yang terlibat secara langsung ke
dalam sukan ini akan mempraktikkan sikap berdisiplin ini ke dalam diri mereka
semasa bersukan. Maka, penerapan disiplin sebegini mempengaruhi sikap individu
terbabit.
Selain itu, proses sosialisasi ke dalam sukan berlaku apabila kita menerima
norma-norma dalam institusi sukan tersebut. Biasanya semasa bersukan kita akan
lebih menghormati ketua pasukan. Rasa hormat yang wujud dalam diri individu
kepada ketua pasukan menyebabkan kita terikut-ikut nilai yang ada pada dirinya.
Misalnya, jika ketua pasukan kita menegah untuk tidak merokok maka sikap
merokok di depan ketua tidak akan diamalkan.
Seterusnya, proses sosialisasi ke dalam sukan berlaku hasil daripada interaksi
antara ahli pasukan dalam institusi sukan tersebut. Penglibatan dalam sukan
membolehkan individu tersebut saling berinteraksi dengan ahli pasukan yang
lain. Hal ini dapat ditunjukkan melalui kebebasan bersuara di kalangan ahli
persatuan. Misalnya, jika kita tidak berpuas hati terhadap sesuatu pentadbiran
persatuan kita boleh mengemukakan idea tanpa rasa bersalah.
Proses sosialisasi ke dalam sukan juga berlaku berdasarkan pembentukan atlet
dalam acara yang dipertandingkan. Atlet yang dipilih untuk bertanding dalam
sesuatu acara akan dipilih berdasarkan kemahiran dan sifat fizikal yang
dimiliki. Misalnya, orang yang tinggi dan kurus cenderung terlibat dengan lompat
jauh, bola tampar manakala bagi orang gemuk pula cenderung kepada acara sukan
seperti lontar peluru dan bagi orang yang berotot cenderung kepada bole sepak,
lari pecut.
Proses
sosialisasi yang kedua adalah proses sosialisasi melalui sukan. Faktor utama
proses sosialisasi melalui sukan ialah sukan sebagai alat mensosialisasikan
individu terbabit. Elemen-elemen yang terdapat dalam peraturan sukan seperti
sikap bekerjasama, berdisiplin, saling menghormati di antara individu serta mematuhi
undang-undang dan peraturan dapat membantu untuk pembentukan sifat peribadi
individu itu sendiri. Melalui sukan sikap individu dapat di bentuk dengan
menunjukkan sikap yang baik, nilai-nilai murni, tingkahlaku yang terpuji dan
kepimpinan individu terserlah. Melalui sukan juga perwatakan individu boleh
berubah misalnya, jika dahulu seorang individu itu pendiam maka dengan
mengikuti aktiviti sukan individu tersebut bertukar menjadi orang yang agresif.
Tindakan agresif ini dapat dilihat dalam sukan ragbi dan gusti.
Di samping itu, proses sosialisasi melalui sukan
ialah sukan sebagai alat untuk mengintegrasikan atlit-atlit atau ahli-ahli.
Dalam pasukan tersebut akan terbentuk sikap saling membantu dan sentiasa
memastikan pasukan menang dalam pertandingan sukan dengan mengamalkan sikap
saling membantu. Sikap ini akan mewujudkan perpaduan di kalangan ahli-ahli
pasukan.
Selain itu, proses sosialisasi melalui sukan
ialah sukan tersebut berunsurkan motivasi kejayaan. Pasukan atau individu akan berusaha
bersungguh-sungguh untuk mencapai kemenangan dalam pertandingan. Motivasi yang
diterima sama ada berbentuk motivasi intrinsik atau pun motivasi ekstrinsik.
Melalui motivasi dalam aktiviti sukan tersebut individu atau kumpulan pasukan
akan bersama-sama untuk mengharumkan nama negara dan keluarga.
Semangat ini didapati berkesan untuk mendorong atlet mencapai kejayaan
dalam sesuatu pertandingan. Misalnya dalam sukan badminton dan skuasy.
Seterusnya, proses sosialisasi melalui sukan
juga ialah sukan sebagai alat pertahanan diri. Individu akan bersukan adalah
untuk mempertahankan diri sama ada untuk mempertahan diri sendiri atau
organisasi atau pun disebabkan faktor lain. Dengan mempelajari kemahiran
yang terdapat melalui sukan tersebut maka individu tersebut berasa lebih
selamat. Misalnya individu boleh mempelajari seni mempertahankan diri dalam
sukan seperti karate do, taekwondo, menembak dan memanah.
Kesimpulannya, sosialisasi sukan melibatkan individu dan juga agen-agen
sosialisasi hasil daripada proses sosialisasi ke dalam sukan dan proses
sosialisasi melalui sukan.
Faktor Persekitaran Yang
Mempengaruhi Penglibatan Murid-Murid
Perkembangan dan tingkah laku individu boleh
dipengaruhi oleh faktor persekitaran. Banyak kajian-kajian telah dibuat mengenai
perkembangan dan tingkah laku individu yang dipengaruhi oleh faktor
persekitaran. Rahil dan Habibah (2002) yang memetik pernyataan Penteori behaviorisme,
Watson (1878-1958), iaitu:
“Give me a dozen healthy infants, well-formed, and in my own special
world to bring them up in and I’ll guarantee to take any one at random and
train him to become any type of specialist I might select – doctor, lawyer,
artist, merchant, chief, and yes, even beggarman and thief, regardless of his
talents, penchants, tendencies, abilities, vocations and race of his
ancestors.......”.
Mengikut teori ekologi Bronfenbrenner, sistem
yang paling dekat kepada perkembangan individu ialah mikrosistem. Mikrosistem
seperti dijelaskan awal adalah faktor seperti keluarga, sekolah, rakan sebaya,
kawasan kejiranan dan faktor agama dan budaya. Dalam laporan ini cuma akan
menyentuh tiga faktor dari mikrosistem iaitu keluarga, sekolah dan rakan
sebaya. Ini kerana ketiga-tiga faktor ini lebih dekat kepada perkembangan
individu dalam konteks pendidikan amnya dan penglibatan dalam sukan bolasepak
khasnya bagi murid-murid berumur 9 hingga 11 tahun di Sekolah Rendah Rimba I.
Teori Perkembangan Ekologi Bronfenbrenner
Teori ekologi ini diasaskan oleh Urie
Bronfenbrenner. Menurut beliau, persekitaran manusia berasas kepada hubungan
dengan konteks di mana seseorang itu berinteraksi. Beliau mengelaskan beberapa
sistem yang cenderung mempengaruhi manusia kepada 5 sistem iaitu
Mikrosistem, Mesosistem, Eksosistem, Makrosistem dan Kronosistem. (lihat Rajah
1).
Pertama, mikrosistem merujuk kepada sistem yang paling hampir dengan seseorang individu. Jika dilihat dari Rajah 1, ianya terdiri daripada keluarga, sekolah, rakan sebaya, kawasan permainan kejiranan dan kumpulan agama. Kedua, mesosistem pula merujuk kepada hubungan seorang individu dengan individu yang lain dalam persekitaran dimana seseorang itu berkembang. Seterusnya, eksosistem ialah suatu persekitaran yang tidak melibatkan seseorang individu secara langsung tetapi sebarang kegiatan dan peristiwa yang berlaku didalamnya akan mempengaruhi individu dan keluarga tersebut. Manakala, makrosistem pula melibatkan persekitaran yang abstrak. Ianya merangkumi sistem kepercayaan dan ideologi yang mendukung sesuatu budaya. Akhirnya, kronosistem ialah pola peristiwa dan transisi yang berlaku dalam persekitaran individu sepanjang hayatnya.
Justeru itu, melalui teori perkembangan
ekologi yang dikemukakan oleh Bronfenbrenner, kita dapat melihat bagaimana
persekitaran itu boleh mempengaruhi perkembangan individu. John (2006)
menjelaskan mengenai dengan teori ekologi Bronfenbrenner seperti berikut:
“Bronfenbrenner’s theory
has gained popularity in recent years. It provides one of the few theoretical
frameworks for systematically examining social contexts on both micro and macro
levels, bridging gap between behavioral theories that focus on small settings
and anthropological theories that analyze larger settings. His theory has been
instrumental in calling attention to the importance of looking children’s lives
in more than one setting. As we just saw, teachers often need to consider not
just what goes around in the classroom but also what happens in students
families, neighbourhoods and peer groups”.
Keluarga
Keluarga
John (2006) yang memetik dari Garbarino,
Bradshaw, & Kostelny (2005) dan Luster & Okagaki (2005) menyatakan:
“Children grow up in
diverse families. Some parents nurture and support their children. Others treat
them harshly or ignore them. Some children have experienced their parents’
divorce. Others live their entire childhood in a never-divorced family. Others
live in a stepfamily. Some children’s mothers and fathers work full-time and
place them in after-school programs. Other children’s mothers or fathers are
present when they come home from school. Some children grow up in an ethnically
uniform neighbourhood, others in a neighbourhood that is more mixed. Some
children’s families live in poverty; others are economically advantaged. Some
children have siblings; others don’t. These varying circumstances affect
children’s development and influence students in and beyond the classroom”.
Keluarga juga merupakan pengaruh awal yang
hadir didalam perkembangan individu. Kehidupan keluarga termasuk stail
keibubapaan, sosio-ekonomik keluarga dan adik-beradik. Melalui keluarga,
individu dapat berdikari dan mencari identiti diri. (Rahil & Habibah, 2002)
Terdapat empat aspek dalam perhubungan ibu
bapa yang terlibat dalam perkembangan individu iaitu minat dan penglibatan ibu
bapa, kekuatan emosi dalam interaksi keluarga, ciri tingkah laku keluarga dan
ciri autoriti ibu bapa.
Menurut Rahil dan Habibah (2002) lagi, dalam kajian yang dijalankan oleh Elder
(1980), individu memandang positif tentang dua stail keibubapaan iaitu ‘authoritative’
dan ‘equalitarian’. Ibu bapa ‘authoritative’ menggalakkan anak-anak
melibatkan diri dalam perbincangan dan meminta pendapat mereka dalam membuat
keputusan. Manakala ibu bapa ‘equilitarian’ pula cuba memberi remaja
membuat keputusan yang saksama.
Dari segi sosio-ekonomik pula, keluarga yang
dapat memberi dan menyediakan kemudahan, peralatan serta makanan yang berzat
dan seimbang akan dapat membantu perkembangan individu. Mok Soon Sang (2001)
menyatakan bahawa makanan berzat dan seimbang akan membantu kanak-kanak
memperkembang jasmaninya dengan sempurna. Shahabudin, Mahani & Ramlah
(2003) juga menyatakan kekurangan jenis-jenis makanan yang tertentu akan
memberi kesan kepada pembentukan dan perkembangan jasmani seseorang.
Selain daripada itu, adik-beradik juga boleh
mempengaruhi perkembangan individu. Menurut Mc Devitt (2004) yang memetik dari
Barr (1999) menyatakan bahawa ‘Older siblings also serve as role models
(e.g., for asking parents to buy something) and playmates for younger
children’. Beliau juga memuatkan pernyataan dari kanak-kanak berumur 15
tahun yang bernama Robin yang menyatakan:
“My older brother is kind
of like my Dad. He’s really nice to me… With my brother, I usually like to play
sports. With my little brother, I always play video games with him. My little
sister, we like to argue with each other”
Shaharuddin (2001) juga memetik dari Eccles
& Harold (1991) dan Greendorfer (1992) menyatakan bahawa pengaruh saudara
tua (abang dan kakak) turut mempengaruhi penglibatan dalam bidang sukan.
Daripada jawapan kaji selidik yang diterima
didapati faktor keluarga mempengaruhi penglibatan murid-murid berumur 9 hingga
11 tahun di Sekolah Rendah Rimba I dalam sukan bolasepak. Sebanyak 94% murid menyatakan
bahawa bapa mereka menggalakkan mereka untuk melibatkan diri dalam sukan
bolasepak. Sebanyak 76.5% bapa pula memberi respons bahawa mereka menggalakkan
anak mereka melibatkan diri dalam sukan bolasepak dan 36% menghantar anak
mereka untuk mengikuti skim bolasepak dan menyediakan peralatan dan kemudahan
yang diperlukan. Sebanyak 74% murid-murid menyatakan bahawa mereka bermain
bolasepak di kawasan rumah. Selain itu, sebanyak 86% murid-murid memberi
respons bahawa penglibatan mereka dalam bolasepak adalah kerana mengikut jejak
adik-beradik mereka.
Faktor sekolah dan persekolahan juga memberi sumbangan terhadap pembentukan dan
perkembangan individu. Selain daripada menerima pengetahuan dan pengajaran,
sekolah adalah institusi yang berfungsi sebagai pemberi pendidikan yang
menyentuh aspek nilai-nilai murni. Di sekolah seseorang individu dapat
membentuk disiplin dan sikap bertanggungjawab. (Shahabudin, Mahani, &
Ramlah, 2003)
Selain itu, aktiviti-aktiviti ko-kurikulum juga membantu individu membentuk
diri yang positif. Pentadbir sekolah yang berusaha untuk memberikan kemudahan
pengajaran, pembelajaran dan prasarana yang kondusif akan dapat membantu proses
perkembangan individu di sekolah.
Rahil
& Habibah (2002) pula menjelaskan bahawa sekolah memainkan peranan yang
penting dalam perkembangan kanak-kanak kerana mereka banyak menghabiskan masa
di sekolah, aktiviti gerak kerja kokurikulum dan menghabiskan kerja
tambahan sekolah. Selain itu, sekolah juga mendedahkan kanak-kanak kepada
guru-guru yang menekankan bukan sahaja pencapaian akademik, motivasi untuk
belajar, penguasaan kemahiran dan mempertingkatkan kemajuan tetapi juga sikap
tanggungjawab, kepimpinan dan autoriti.
Daripada pemerhatian dan kaji selidik yang dijalankan, faktor sekolah juga
telah mempengaruhi murid-murid berumur 9 hingga 11 tahun di Sekolah Rendah
Rimba I untuk melibatkan diri dalam sukan bolasepak. Pihak sekolah, melalui
peruntukan yang diberikan oleh Kementerian Pendidikan telah menyediakan sebuah
padang bolasepak dan kawasan lapang untuk mengadakan latihan serta
permainan bolasepak.
Bersesuaian dengan itu, guru-guru pendidikan
jasmani di sekolah ini menyediakan pengajaran serta latihan-latihan yang
menarik minat murid-murid dan juga memberikan motivasi kepada mereka.
Sebanyak 82% murid-murid menyatakan bahawa
mereka berminat dalam sukan bolasepak kerana galakan guru-guru mereka dan
kemudahan yang disediakan.
Shahabudin, Mahani & Ramlah (2003) menjelaskan bahawa rakan sebaya adalah
agen penting mempengaruhi pembentukan dan perkembangan individu kanak-kanak.
Rakan sebaya yang mempunyai nilai-nilai positif seperti bekerjasama, tolong
menolong dan saling bantu-membantu dapat membantu proses pembelajaran dan
memberi kesan kepada perkembangan individu.
Rahil
& Habibah (2002) pula menyatakan rakan sebaya melibatkan kesamaan sosial
iaitu dari segi umur, pematangan, latar belakang dan suka bersama dalam
pelbagai aktiviti dan matlamat. Menurut mereka lagi, rakan sebaya juga
menyumbang kepada sosialisasi dengan menguji bakat seperti kebolehan sukan, keberanian,
kepimpinan, kepopularan dan kecantikan fizikal. Mereka juga membahagikan rakan
sebaya kepada dua jenis kumpulan iaitu click dan crowd.
Click merupakan
satu kumpulan yang rapat, yang mengandungi sekurang-kurangnya enam rakan.
Mereka melibatkan diri dalam aktiviti yang dikongsikan bersama dan keahlian
dalam click membenarkan persahabatan yang dipilih dimana mereka sangat
akrab dan berkongsi minat dan aktiviti seperti muzik, sukan, bercakap dan rupa
fizikal.
Manakala crowd mengandungi 15 hingga
30 orang. Biasanya ianya terdiri dari 2 hingga 4 kumpulan click dalam
persatuan tidak formal dan selalunya merupakan kelab, persatuan dan organisasi
sukan.
Selain itu, Mok Soon Sang (2001) menjelaskan,
pengaruh rakan sebaya adalah penting dalam perkembangan intelek, sahsiah, emosi
dan sosial kanak-kanak. Kanak-kanak yang bergaul dengan rakan sebaya yang rajin
belajar mendorong perkembangan intelek dan potensinya ke tahap maksimum.
Shaharuddin (2001), pula berpendapat bahawa
pengaruh rakan sebaya dapat memberi ruang untuk merasai kegembiraan bersama
rakan-rakan apabila berjaya mempelajari sesuatu kemahiran yang baru atau
berjaya menguasai serta melakukan kemahiran dengan jayanya.
Sehubungan dengan itu, melihat dari respons
yang diberikan dalam kaji selidik, didapati bahawa rakan sebaya juga memainkan
peranan yang besar dalam penglibatan murid-murid berumur 9 hingga 11 dalam
sukan bolasepak. Sebanyak 83 % respons yang diberikan menyatakan bahawa mereka
melibatkan diri dalam sukan bolasepak kerana mengikut rakan sebaya yang juga
terlibat dalam sukan tersebut.
Respons yang diberikan sesuai dengan
penyataan oleh Shaharuddin (2001) iaitu diantara sebab-sebab individu melibatkan
diri dalam sukan ialah untuk bersama dengan rakan dan menjalin persahabatan
dengan rakan baru. Mereka belajar tentang persekitaran, bersosialisasi dan
berinteraksi dengan orang lain dengan bermain.
Sememangnya faktor keluarga, sekolah dan rakan sebaya memainkan peranan yang
penting dalam mempengaruhi penglibatan murid-murid berumur 9 hingga 11 tahun di
Sekolah Rendah Rimba I dalam sukan bolasepak. Ini dapat dilihat daripada
dapatan daripada hasil kaji selidik yang banyak menjurus kepada pernyataan
bahawa ketiga-tiga faktor di atas saling berhubung kait dalam penglibatan
mereka dalam sukan bolasepak. Ini juga selaras dengan kajian-kajian yang
menyatakan bahawa persekitaran juga mempengaruhi perkembangan individu terutama
dalam pembelajaran. Oleh itu, perkembangan dan penglibatan individu itu boleh
dimanipulasi dengan menyediakan persekitaran yang boleh menyumbang kepada
perkembangan samada ianya positif ataupun negatif. Kita juga perlu melihat
pengaruh perkembangan individu dari pelbagai aspek dan teori ekologi
Bronfenbrenner dapat membantu untuk kita lebih memahami pengaruh-pengaruh yang
mempengaruhi perkembangan individu.
Faktor Personal Yang Mempengaruhi Penglibatan Kanak-kanak
Menurut Mohd Jafius Bahari, faktor interpersonal juga akan mempegaruhi
penglibatan seseorang pelajar dalam aktiviti sukan. Sebagai contoh, Alan ingin
main badminton tetapi semua rakannya ingin bermain bola sepak. Maka, dia akan
mengalami kesulitan mencari rakan yang ingin bermain badminton dengannya dan
seterusnya akan menyebabkan dia jarang mengikuti aktiviti sukan. Faktor
interpersonal yang lain termasuklah tekanan kebimbangan budaya, sikap keagamaan
, serta kemampuan dan kemahiran diri yang dimiliki.
Pelajar yang selalu didenda oleh guru akan berasa takut terhadap guru sukan
tersebut menyebabkan mereka berhenti untuk belajar dan berpretasi baik semasa
p&p. Dendaan yang tidak bersesuaian apabila dikenakan kepada pelajar akan
menyebabkan gangguan emosi yang akan menjejaskan kecergasannya. Pelajar yang
selalu didenda akan bertindak agresif dan cenderung melakukan keganasan dan
vandalisme
Gejala pelajar tidak memakai pakaian sukan semasa pengajaran dan pembelajaran
PJK sering berlaku. Segelintir pelajar lupa, tidak suka atau sengaja tidak
berpakaian sukan semasa menghadiri kelas pjk. Penekanan peraturan dan
pengawalan pakaian yang longgar semasa Pendidikan jasmani menyebabkan pelajar
tidak peduli akan akibatnya.
Kesediaan
untuk melibatkan diri dalam sukan
Malina (1988) menjelaskan bahawa kesediaan sebenarnya merujuk kepada
satu tahap di mana seseorang individu sudah bersedia dari segi kematangan serta
kemahiran yang membolehkan mereka berjaya dalam aktiviti yang diceburi.
Terdapat persamaan di antara tumbesaran kanak-kanak, kematangan serta tugasan
atau tuntutan aktiviti berkenaan. Jadi dapat kita rumuskan , kayu ukur bagi
tahap kesediaan ini berdasarkan kemampuan minimum kanak-kanak dalam
melaksanakan kemahiran yang diperlukan dalam aktiviti tersebut.
Faktor-faktor kesediaan
Terdapat tiga faktor utama yang telah dikenal pasti sebagai faktor utama
yang menentukan tahap kesediaan penyertaan kanak-kanak dalam sukan. Yang
pertama kematangan, pembelajaran dan motivasi, kesemua faktor ini berkait rapat
di antara satu sama lain.
Kematangan merupakan faktor terpenting yang menentukan bila sesuatu
kemahiran boleh didedahkan kepada kanak. Interaksi pengaruh-pengaruh tersebut
membantu dalam menentukan pencapaian perkembangan ke satu tahap yang maksimum
(Bee 1995; Rohani 2001). Kematangan merujuk kepada proses perkembangan yang
dikawal oleh faktor intrinsik, terutamanya gen, iaitu bahan kimia terkandung
dalam nukleus setiap sel.
Pembelajaran pula menurut Moh. Surya (1997) : “belajar dapat diartikan
sebagai suatu proses yang dilakukan oleh individu untuk memperoleh perubahan
perilaku baru secara keseluruhan, sebagai hasil dari pengalaman individu itu
sendiri dalam berinteraksi dengan lingkungannya”. Witherington (1952) :
“belajar merupakan perubahan dalam kepribadian yang dimanifestasikan sebagai
pola-pola respons yang baru berbentuk keterampilan, sikap, kebiasaan,
pengetahuan dan kecakapan”.
Motivasi pula didefinisikan sabagai arah merujuk kepada tindakan
individu sama ada untuk menghampiri atau menjauhi sesuatu situasi, Sage(1977).
Wann (1977) sebagai proses kebangkitan dalam diri individu yang membantu dalam
usaha mengarah serta mengekalkan kelakuan yang diingini. Terdapat dua jenis
motivasi iaitu motivasi intrinsik dan ekstrinsik.
Sebab-sebab keciciran dari aktiviti sukan
Kanak-kanak melibatkan diri dengan aktiviti sukan kerana perbagai sebab
serta untuk memenuhi perlbagai keperluan. Bagaimana pun, penglibatan mereka
dalam aktiviti sukan tidak kekal lama kerana motif mereka sering berubah.
Inilah di antara punca yang menyebabkan keciciran dalam sukan. Kadar keciciran
kanak-kanak dalam aktiviti sukan di Amerika Syarikat di antara umur 10-17 tahun
telah meningkat sebanyak 80%(Roberts,1993). Ini kerana kehendak mereka yang
sentiasa berubah-ubah itu tidak dapat dipenuhi. Berdasarkan kajian, terdapat
tiga faktor utama yang menyebabkan keciciran dalam aktiviti sukan iaitu
perbandingan komparatif, persepsi tentang kekurangan kemampuan dan tahap
intrinsik yang rendah serta stress pertandingan (Anshel,1997).
1. Perbandingan
komparatif bermaksud membandingkan diri dari segi kemampuan motor dengan orang
lain, dan ini sering dilakukan oleh kanak-kanak pada peringkat usia 7 hingaa 12
tahun (Scanlan,1988) – oleh kerana kekurangan pengalaman serta kurangnya
penglibatan dalam aktiviti sukan pada usia yang muda, kanak-kanak ini terpaksa
menggunakan perbandingan komparatif sebagai kayu ukur status kemahiran motor
mereka. Sebagai perbandingan, jika kemahiran yang ingin dilakukan boleh
dilakukan oleh ramai kanak-kanak yang lain, maka tahap kemahiran motor individu
tersebut bolehlah dianggap sebagai sama dengan orang lain. bagaimanapun, jika
kemahiran yang ingin dilakukan hanya boleh dilakukan oleh beberapa orang
kanak-kanak yang lain, maka tahap kemahiran motor individu ini boleh dianggap
tinggi.Perbandingan boleh dilakukan
dengan pelbagai cara, oleh sesiapa pun dan dalam perbagai situasi. Dalam
konteks sukan, yang biasanya dimainkan dalam keadaan terbuka, maklum balas dari
penonton, jurulatih, ibu bapa serta rakan-rakan terbabit. Maklum balas yang
diberikan sama ada secara verbal atau bukan lisan memberikan kesan yang positif
dan juga negatif kepada kanak-kanak tersebut. Input yang diberikan secara lisan
seperti kata-kata semangat dan pujian merupakan rangsangan positif, manakala
ejekan, celaan serta komen yang pedas merupakan rangsangan yang negatif, begitu
juga maklum balas lisan ini dapat dilihat dan yang didengarinya. Kesan inilah
yang menyebabkan mereka ingin meneruskan penglibatan atau menarik diri dari
sukan. Justeru itu, tanggungjawab kita yang terlibat secara langsung dengan
kanak-kanak ini memastikan mereka merasai kesan “kejayaan” ketika melibatkan
diri serta memenuhi keperluan lain seperti motivasi, pengiktirafan atau
persepsi kemampuan diri yang positif.
2. Persepsi
tentang kekurangan kemampuan diri juga merupakan salah satu sebab kanak-kanak
menarik diri dari aktiviti sukan- Ini adalah kerana mereka mengatribukan
kegagalan kepada kekurangan dari segi kemampuan diri mereka. Justeru itu,
apalah gunanya meneruskan penglibatan dalam aktiviti tersebut jika mereka sudah
tahu bahawa mereka tidak mempunyai kemampuan untuk berjaya dalam aktiviti
tersebut.ika dilihat dari peringkat awal
penglibatan kanak-kanak dalam sukan sekitar usia 6 hingga 10 tahun, faktor
kejayaan dikaitkan dengan kemampuan menamatkan atau melaksanakan tugasan
tersebut dengan sempurna. Contohnya, kemapuan menamatkan larian 50 meter
dianggap sebagai satu kejayaan. Bagaimanapun, semakin usia meningkat, kayu ukur
kejayaan dinilai berdasarkan perbandingan dan pengikirafan sosial. Justeru itu
pengiktirafan dari individu yang signifikan seperti ibu bapa, jurulatih serta
rakan sepasukan menjadi pemangkin kepada tindakan untuk meneruskan atau menarik
diri dari sukan. Dengan pertamahan pengalaman, kanak-kanak ini mendapati bahawa
pengiktirafan dari jurulatih adalah penting kerana peluang untuk bermain hanya
akan ditentukan oleh jurulatih, kanak-kanak tersebut terpaksa “berusaha”
dengan lebih gigih lagi. Akhirnya, usaha menjadi kriteria kejayaan kepada
kanak-kanak ini tidak mempunyai kemampuan untuk berjaya dan ini mungkin
menyebabkan mereka menarik diri dari sukan.Tahap motivasi yang rendah- kita
sudah sedia maklum bahawa motif utama penglibatan dalam aktiviti sukan
bagi kanak-kanak kerana keseronokan. Keseronokan ini sebenarnya bersifat
intrisik kerana tiada ganjaran yang boleh diberikan kerana keseronokan
melakukan sesuatu, melainkan rasa puas dan kegembiraan yang terbayang di akhir
sesuatu aktiviti. Ganjaran serta sesuatu yang berbentuk luaran tidak diperlukan
oleh kanak-kanak tersebut.Bagaimanapun ada individu tertentu (orang
dewasa) yang merasakan bahawa kanak-kanak ini memerlukan ganjaran(piala atau
wang) untuk terus melibatkan diri dalam aktivit tersebut. Kesannya aktiviti
sukan atau permainan sudah hilang keseronokannya kerana terpaksa bersaing untuk
berebut ganjaran. Bagi mendapatkan ganjaran, mereka terpaksa berlatih
bersunggu-sungguh sehingga aktiviti sukan atau permainan ini dianggap sebagai
satu pekerjaan yang perlu dilakukan untuk mendapatkan ganjaran. Akhirnya,
keseronokan hilang dan mereka tidak berminat lagi untuk meneruskan aktiviti
tersebut.Stres pertandingan- Bagaimanapun, sebelum kita memulakan perbincangan
cuba anda jawab soalan ini “Jika sukan kompetitif dianggap satu permainan,
mengapakah ramai atlet muda (kanak-kanak) yang terlibat merasa tertekan apabila
melibatkan diri dalam “permainan” tersebut?”
Emosi negative yang terhasil kesan dari tekanan serta kegagalan dalam
aktiviti sukan boleh meninggalkan impak yang agak medalam kepada atlet muda
ini. Menurut scanlan dan Passer(1978), stress pertandingan sebenarnya
melibatkan persepsi dan bukan tekanan pertandingan (situasi) itu sendiri.
Kanak-kanak tersebut bukannya bimbang akan pertandingan atau aktiviti yang akan
dilaluinya sebentar lagi, tetapi lebih kepada persepsi tentang kemampuan mereka
dalam pertandinga tersebut (berkemampuan atau tidak) dan persepsi tentang
akibat yang bakal diterima di akhir pertandingan tersebut. Persepsi inilah yang
bakal menggugat keyakinan diri mereka.
Keadaan ini berlaku kerana kanak-kanak ini diletakkan dalam keadaan yang
tertekan iaitu mereka mesti menang. Kesannya, mereka akan mula memikirkan
(persepsi) tentang apakah yang akan diterima jika gagal melaksanakan
tanggungjawab ini (bertanding). Kesimpulannya stres pertandingan menghilangkan
kseronokan kanak-kanak untuk melibatkan diri dengan aktiviti sukan dan jalan
keluar yang paling sesuai dengan menarik dari sukan.
PENDEKATAN MELATIH KANAK-KANAK DALAM SUKAN
Setelah memahami serba sedikit maklumat tentang kanak-kanak serta perkara-perkara
yang mempengaruhi penglibatan mereka dalam sukan, di bawah ini diperturunkan
beberapa cadangan tentang pendekatan melatih kanak-kanak yang berkesan bagi
memastikan mereka tidak keciciran atau menarik diri dari meneruskan penglibatan
mereka. Panduan dan cadangan ini adalah berdasarkan kajian yang telah dibuat
untuk memahami kanak-kanak dan penyertaan mereka dalam sukan (Anshel 1999).
1. Berikan
pujian – Jika anda mendapati kanak-kanak di bawah jagaan anda melakukan
pergerakan atau teknik yang betul seperti mana yang ditunjukkan. Jika boleh,
tepuk bahu atau berikan senyuman atau anggukan yang mengatakan bahawa anda
menghargai usaha serta tindakannya. Cara memberi rangsangan yang paling
berkesan dengan memuji perlakuan yang betul dan jangan mengungkit ( memberikan
tumpuan yang keterlaluan) kesalahan yang dilakukan atau keputusan yang
diperoleh.
2. Ikhlas
ketika memberikan pujian – Sama ada kita sedar atau tidak, kanak-kanak
sebenarnya peka kepada pujian yang diberikan kepada mereka. Elakkan dari
memberikan pujian secara terpaksa kerana ini tidak akan menonjolkan keikhlasan
kita, Sebaliknya, berikan pujian yang ikhlas kerana ini akan menyebabkan
kanak-kanak berasa dihargai serta meningkatkan lagi semangat untuk terus
beraksi. Jika anda menegur kesilapan, focus kepada kesilapan ( perlakuan ) dan
bukannya individu (kanak-kanak)
3. Berikan
ganjaran kepada usaha dan bukan sekadar kepada keputusan ( menang)- ini akan
menyebabkan pemain berasa dihargai walaupun kalah kerana mereka faham bahawa usaha
dan komitmen mereka mendapat perhatian jurulatih.
4. Pastikan
bahawa ekspektasi terhadap kanak-kanak adalah realistik – Matlamat yang ingin
dicapai biarlah setimpal dengan usaha dan komitmen yang diberikan oleh
kanak-kanak tersebut. Bermain bersungguh-sunggu tetapi kalah adalah lebih baik
dari menang, tetapi tahap permainan keseluruhannya merosot.
5. Tumpukan
kepada aspek pengajaran dan pembelajaran kemahiran sukan- Semasa latihan, kita
perlu banyak memberikan tunjuk ajar serta pastikan semua pemain berasa
berpeluang untuk bermain dan berlatih. Gunakan masa latihan sepenuhnya agar
pemain berasa seronok. Ini ada membantu menyuburkan minat untuk terus
melibatkan diri dalam sukan.
6. Mengubahsuaikan
aktivit agar ia mudah diikuti oleh semua pelajar. Kita perlu pastikan agar
semua pemain berpeluang menikmati aktiviti sukan serta tidak mudah jemu.
Perubahan in akan berterusan menarik perhatian pelajar.
PENGENALAN DEFINISI DEVIASI
Deviasi membawa maksud penyelewengan yang
berlaku atau yang dilakukansecara bersebab atau tidak yang melanggar
norma norma kehidupan yang normalyang dijalani oleh manusia. Secara amnya
deviasi membawa maksud seseorangyang melakukan sesuatu yang berada diluar
kawalan hidup manusia yangmelanggar batas batas moral dan nilai nilai
murni yang diamalkan.
Deviasi Dalam Sukan
Dalam dunia sukan deviasi membawa maksud yang
sama dimana seseorang atletmelakukan penyelewengan untuk mencapai hasil
atau kepuasan dirinya melalui carayang tidak betul atau dengan melanggar nilai nilai
etika seorang atlet.Dalam sukanpelbagai cara penyelewengan dilakukan.
Diantaranya ialah rasuah, penyalahgunaandadah dan juga perjudian.
Penyalahgunaan dadah dalam sukan
Dadah adalah merupakan sesuatu bahan (selain
daripada makanan) yangapabila diambil, akan menyebabkan perubahan dalam badan.
Jika perubahan itumemberi manfaat kepada badan, dadah ini disebut sebagai
ubat. Sekiranyaperubahan ini membawa keburukan kepada badan, ianya
disebut sebagai racun.
'Doping' adalah penggunaan bahan atau kaedah
yang diharamkan untuk meningkatkan prestasi sukan oleh atlit.'Doping' secara
tidak sengaja berlaku apabila atlit mengambil ubat untuk merawat sesuatu
penyakit dan tanpa disedari ubatberkenaan mengandungi bahan yang dilarang.
Atlit-atlit tertakluk kepada polisi melarang 'doping' dan bertanggungjawab
untuk menyemak status bahan-bahan dan ubat-ubatan yang diambil.
Perkataan‘doping’ daIam sukan merujuk kepada penggunaan dadah/ubat yang
diharamkan oleh International Olympic Council (IOC), bagi tujuan mendapatkan
kelebihan daIam prestasi atlit.Doping dalam abad-abad kebelakangan ini telah
menjadi sebutan dan amalan atlit profesional mahupun amatur dan ini telah
menambahkan lagi cabaran bagi pihak makmal dalam pengesanan dan
penganalisaan dadah-dadah ini. OIeh kerana atlit sentiasa mencari kelebihan
untuk mengejar kemenangan, edaran dadah secara haram berIeIuasa di seluruh
dunia melalui sama ada internet,bahan bercetak atau hubungan peribadi.
KepeIbagaian jenis dadah serta teknik menggunanya telah menyulitkan lagi
penyaringan dadah dan makmal perlu sentiasa berwaspada kepada perubahan trend
dalam masalah ini.
Pengharaman dadah dalam sukan mempunyai dua justifikasi; pertama,
iamemberi kelebihan (atau ‘advantage’) kepada atlit yang menggunanya
sertamelanggar segala peraturan dan makna keadilan dalam pertandingan dan
kedua,cara pengambilan dan jumlah yang digunakan memudaratkan seseorang
individu.Malah dalam arena sukan, banyak kes-kes kematian teIah berlaku
akibatpenggunaan dadah secara langsung atau tidak langsung.
Dadah yang diharamkan oleh IOC
Diantara dadah-dadah lama yang telah
digunakan sejak awaI 1970anadalah perangsang (stimulant) dan narkotik. Tujuan
penggunaan stimulant begitunyata kerana bahan seperti amfetamin memberi
tenaga serta ketahanan yang amatbaik terutama dalam pertandingan seperti
lumba basikal, Iarian jarak jauh, acararenang, semuanya yang memerIukan
daya tahan. Kini senarai dadah yangdigunakan bagi tujuan di atas
telah berlipat ganda dan kini makmal perlu mengesansejumlah 70 jenis
dadah perangsang. Tambahan pula, bahan seperti kafein,ephedrine, pseudoephedrin
menyulitkan lagi kawalan kerana bahan ini terdapatdalam pelbagal minuman dan
makanan dan juga ubat-ubatan ‘over-the counter’untuk pelbagai rawatan. Oleh
yang demikian bahan-bahan ini perlu dinilai jumlahnyadi dalam urin; jumlah
kafein melebihi 12 mg/mI di dalam urin misalnya akandirumuskan sebagal
positif. Paras ini diketahui dapat dihasilkan oleh pengambilankafein
sahaja dan tidak akan tercapai meskipun atlit telah minum beberapa
cawankopi pekat.Bahan-bahan narkotik pula menjadi ubat yang berkesan bagi
meneruskanpertandingan tanpa menghirau kecederaan yang diaIami atlit.
Pengharaman narkotikadalah di atas dasar kesihatan kerana tindakan
seperti ini memudaratkan lagikeadaan atlit. Selain itu, penggunaan
narkotik tidak mendatangkan sebarangmanfaat lain. Kanabis juga diharamkan atas
dasar bahan ini membawa ketenangandan meningkatkan keyakinan
diri dalam menghadapi pertandingan.Kategori dadah yang begitu popular
dikaIangan atlit ialah bahan steroidanabolik. Sungguhpun penyeIidikan tidak
menunjukkan sebarang manafaat daripengambilan steroid, ia diakui amat berkesan
oleh para atlit.Steroid anabolik merangkumi Iebih 50% daripada dadah yang
dikesan olehmakmal-makmal doping seIuruh dunia. Selain parameter yang dikesan
melaluipenganalisaan, perubahan fisikal begitu ketara pada pengguna
steroid anabolik.Bagi lelaki, perubahan otot yang bertambah, kehiIangan
rambut, pertumbuhan buahdada dan masalah akne begitu ketara manakala bagi
wanita, terdapat tumbuhanrambut di beberapa bahagian badan termasuk muka
serta perubahan suara yangsemakin kasar.
Steroid anabolik adalah bahan yang digunakan di luar
masa pertandinganoleh kerana manafaatnya serta perubahan yang diingini
pengguna didapati semasalatihan. Oleh yang demikian pengesanan positif sering
didapati apabila programkawalan di luar pertandingan dijalankan; beberapa
bulan sebelum pertandinganpenggunaannya dihentikan bagi mengelak
pengesanan.Oleh kerana eIiminasi steroid begitu berpanjangan dalam badan
manusia,kehadirannya masih kadangkala dapat dikesan dalam paras ppb (parts per
billion)beberapa bulan selepas tamat penggunaan. Keupayaan mengesan
paras sekecil inidituntut oleh pihak lOC dan makmal kini perlu
ada kemampuan mengesan beberapa jenis steroid sehingga ke tahap
sekecil 1-2 ng/mI. Ini bermakna teknik seperti‘tandem mass spectrometry’
(MS/MS) atau ‘high resolution mass spectrometry’(HRMS) terpaksa digunakan.
Teknik-teknik ini akan memberi lebih sensitiviti tanpaberkompromikan
spesifisiti. Sukan OIimpik di Atlanta merupakan kali yang
pertamapengesanan menggunakan HRMS dilakukan supaya threshhold pengesanan
yangbegitu rendah dapat dilaksanakan.Buat masa ini teknik tersebut telah
dibangunkan bagi sejumlah kecilsteroid tetapi malangnya, alat yang digunakan
terlalu mahal.Suatu kelas dadah yang diharamkan oleh lOC adalah agen
diuretik yang menjadipilihan atlit dalam usaha menghapuskan kesan-kesan dadah
steroid menjelangpertandingan sukan. Melalui cara ini paras steroid dapat
dikurangkan di bawahparas threshold pengesanan. Ini semakin penting bagi
atlit oleh kerana makmaldoping seluruh dunia kini lengkap dengan alat yang
dapat mengesan dalam tahapppb (parts per billion).Selain itu mengurangkan
air di dalam badan memberi manafaat kepadabidang sukan yang menggunakan berat
badan sebagal kriteria. Dalam acara angkatberat misalnya, seorang peserta
mungkin dapat dimasukkan ke dalam kategori yanglebih rendah.Ubat darah
tinggi yang dikenali sebagal penghalang-beta jugadisalahgunakan oleh atlit
dalam acara-acara sukan seperti memanah, menembak,dan bidang sukan yang
memerlukan penumpuan seseorang. Objektif pengunaanadalah untuk mengurangkan
tremor dan kegugupan yang mungkin berlaku. Senaraiini termasuk jenis yang
sering digunakan oleh pesakit seperti metoprolol hinggayang jarang
digunakan seperti pindolol dan bisoprolol.
Cabaran terbaru bagi pihak penguasa adalah untuk mengesan hormonpeptida.
Ini termasuk hCG (human chorionic gonadotropin), eritropoietin (EPO) danhormon
pertumbuhan (hGH). Sungguhpun yang pertama diantara tiga bahan inidapat dikesan
di dalam urin, dua lagi hanya dapat dlkesan di dalam serum darah.OIeh
kerana peraturan kawalan doping hanya membenarkan pengambilan sampelurin,
EPO dan hGH belum dapat dinilai. Tambahan pula kaedah pengesanan masihterhad
kepada teknik ElA (enzyme immunoassay) dan RIA (radioimmunoassay)yang boleh
diterima sebagai kaedah penyaringan tetapi belum lagi ujud kaedah
ujian‘evidentiaI’ yang tidak boleh dipertikaikan dalam mahkamah
RASUAH DALAM SUKAN
Rasuah dalam bidang sukan telah wujud sejak berabad
yang lalu dan di negara kitagejala ini menular dalam sukan bolasepak.
Isu rasuah dalam sukan bolasepak telah juga berlaku dalam tahun 1990 an,
di mana ramai pemain dan jurulatih telah disoalsiasat dan mereka dikenakan
hukuman gantung dari bermain oleh PersatuanBolasepak Malaysia ( FAM ) dan
ada di antara mereka dikenakan hukuman gantungseumur hidup.Kesan daripada itu
Malaysia telah kehilangan ramai pemain-pemain yang berbakatdan seterusnya
menyebabkan pasukan Malaysia semakin merosot prestasi merekadi peringkat
antarabangsa.Kewujudan kegiatan rasuah berpunca daripada beberapa
sebab sepertiketamakan, kelemahan pengurusan dalaman, penyalahgunaan kuasa
dankewujudan peluang. Pemain yang tamak selalunya akan mudah terlibat
dengangejala rasuah ini tetapi kadang-kadang imbuhan pasukan yang tidak
setimpal jugamendorong pemain-pemain menerima rasuah.Kelemahan pengurusan
dalaman juga salah satu punca menularnya gejalarasuah, persatuan yang gagal
menguruskan kebajikan pemainnya, di mana dibayar gaji yang tidak konsisten
sehingga menyukarkan kehidupan mereka merupakanpunca mereka sanggup menerima
rasuah demi “survival” mereka.Penyalahgunaan kuasa pihak pengurusan
juga menyumbangkan kepadaberlakunya rasuah, pihak pengurusan pasukan
bolasepak boleh membuatpercaturan dari segi teknik dan taktik perrmainan
untuk memberikan kelebihankepada pasukan lawan. ”Bookie” merupakan dalang yang
mencari kesempatanuntuk memberi, menerima, menawar dan menuntut sesuatu
terutamanyaberdasarkan kuasa dan kedudukan masing-masing dan mereka tidak
mengambilkira liga bolasepak itu popular atau tidak, asalkan ada peluang
mereka akanmeneruskan kegiatan.Usaha kerajaan yang memperuntukkan berjuta-juta
ringgit untukkecemerlangan sukan di negara ini sia-sia dan gagal mencapai
matlamat akibatgejala rasuah ini. Kualiti bolasepak Malaysia merosot
akibat rasuah ini dan dari
sudut ekonomi pula persatuan bolasepak negeri terjejas pendapatan kerana
tidakpeminat yang hadir ke stadium untuk menyaksikan pertandingan
bolasepak.Kebanyakan orang sekarang ini memandang ringan akan penerimaan
rasuahdan telah menjadi lumrah, mereka terus lakukan tanpa mengira halal
atau haramasalkan kehidupan mereka terjamin. Di negara seperti
United Kingdom danSingapura telah timbul cadangan untuk membenarkan
pertaruhan mengikut undang-undang untuk mengelakkan berlakunya rasuah dalam
sukan bolasepak mereka.Kerajaan Malaysia sebagai negara Islam sepatutnya
mengambil tindakan danberwaspada supaya situasi menghalalkan pertaruhan itu
tidak menular ke negara iniyang boleh menjejaskan imej negara kita.Semua pihak
harus memainkan peranan dalam membasmi wabak rasuah ini,FAM perlu meneliti
semua yang disusun agar menepati keperluan sebenar.Kementerian Belia dan
Sukan harus memandang serius gejala rasuah dalam sukanbolasepak dan mengambil
langkah proaktif memantau gejala tidak bermoral inidengan telus dan adil
mengikut Akta Pencegahan Rasuah 1997 ( Akta 576 ).Dalam dunia moden ini
kita sering merngejaar masa dan bersikapmaterialistik, kita
tidak lagi memikirkan akan punca kewangan kita dari mana,samada ianya
halal atau haram asalkan ianya dapat memberikan kita kepuasan darisegi
materialistik.Pemimpin-pemimpin kerajaan cuba membawa masyarakat Malaysia ke
arahkemodenan dan negara industri dengan begitu cepat bermula tahun 1980
an, danpada pendapat saya masyarakat Malaysia khasnya orang Melayu
belum bersediauntuk “bergerak” begitu pantas ke arah kemodenan
yang menyebabkan berlakunyamasalah sosial, antaranya gejala
rasuah.Pembangunan atau kemajuan sememangnya diperlukan oleh negara kitaMalaysia,
masalahnya adakah perkembangan kemajuan yang begitu pantas“dibawa” oleh
pemimpin tidak selari dengan kesedaran moral dan kerohanianmasyarakat.
Bila ini tidak seimbang iaitu di antara kemajuan dan kesedaran
dari segimoral atau kerohanian menyebakan pelbagai masalah sosial berlaku
antaranyarasuah. Dalam sukan rasuah membunuh semangat patriotik dan
semangatkesukanan. Semua pihak perlu berganding bahu bagi membanteras
jenayah rasuahdi negara ini sekali gus meningkatkan integriti sebagai
budaya dan nilai murni dalamkehidupan kita.Pendidik atau guru-guru harus
memainkan peranan untuk membasmi gejalarasuah ini. Sesuatu harus dimulakan
di peringkat sekolah untuk memberi kesedaranpada anak-anak akan bahayanya
gejala rasuah ini jika dibiarkan ia menular. Diperingkat Kementerian
Pelajaran harus wujud kumpulan “think-tank” yang perluberbuat sesuatu khasnya
dari segi sukatan pelajaran atau mungkin satumatapelajaran khas mengenai rasuah
harus digubal supaya anak-anak dapat dididikdi peringkat awal akan buruknya
tabiat rasuah di mana bila mereka dewasa nantimereka tidak akan terlibat
dengan gejala ini.Kesimpulannya semua pihak harus memainkan peranan
dalam usaha untukmenjadikan masyarakat Malaysia berintegriti dan punyai
nilai budaya yang tinggi dantanggungjawab ini jika dilihat dari satu
sudut sememangnya menjadi tanggungjawabpendidik atau guru-guru khasnya untuk
mencapai hasrat murni itu.
Refleksi/Rumusan
Berdasarkan tajuk kami, kami dapati bahawa
deviasi merupakan satu perbuatanyang tidak bermoral yang bakal merosakkkan prestasi
sukan Negara kita . Padasatu ketika dulu para atlet Negara bertanding
dalam sebarang sukan tanpa dijanjikandengan sebarang ganjaran ataupun hadiah
namun begitu mereka mampumemberikan yang terbaik kepada Negara.Teatapi kini
amat menyedihkan kerana pada masa sekarang para atlet kita
telahdimanajakan dan dibiasakan dengan ganjaran setiap kali mereka
menyertaisebarang pertandingan atau kejohanan. Ini menjadikan mereka bertanding
hanyauntuk mendapatkan ganjaran bukan bertanding kerana semangat kesukanan
yangsejati. Adakah trend ini kerana disebabkan msyarakat sekarang yang
mementingkanmaterial dan kedendaan sebagai lambang kejayaan.?Atau adakah kita
terlalu terikutNegara Negara barat yang sering memberikan para
atlet mereka hadiah?Kemanakah perginya semangat kesukanan dan semangat
cintakan Negara sendiri.Masalah penyalahgunaan bahan juga
amat memalukan . Para atlet Malaysiadikatakan sering terlibat dengan
pengambilan bahan terlarang ini.
Tindakan tegasdan sewajarnya perlu diambil
terhadap mereka yang didapati bersalah bagimembuktikan bahawa Malaysia
serius dalam perkara seumpama itu.Tindakan danhukuman yang dikenakan juga
perlu mencerminkan ketelusan Malaysia yangsentiasa bertindak tegas
terhadap penggunan bahan-bahan larangan dalamkalangan atlet negara
ini .
No comments:
Post a Comment