Stpm
SOALAN 2
(a) Nyatakan
definisi motivasi dengan tepat. [1
markah]
Wann (1977), mendefinisikan
motivasi sebagai proses kebangkitan dalam diri individu yang membantu usaha
mengarah serta mengekalkan perlakuan yang diingini.
(b)
Nyatakan jenis jenis motivasi dan berikan contoh dalam konteks aktiviti sukan. [4
markah]
Intrinsik :
keinginan untuk memperbaiki pencapaian individu, meningkatkan tahap kesihatan
atau kerana fakor keseronokan.
Ekstrinsik : keinginan
untuk mendapatkan ganjaran dan penghormatan.
SOALAN 3
a) Berikan
definisi kebangkitan (aurosal) dan kebimbangan (anxiety) dengan tepat.
•
Cox (1998), mendefinisikan sebagai tahap kesediaan fisiologi yang berada
dalam satu kontinum dari tidur yang lena sehingga kepada keseronokan yang
terlampau.
•
Cratty (1989), pula mendefinisikan kebangkitan sebagai kesediaan untuk
beraksi secara fizikal, intelektual, atau perseptual.
•
Wann (1997),mendefinisikan kebimbangan sebagai interprestasi yang dibuat
terhadap bentuk tekanan atau bebanan yang terdapat di persekitaran sama ada
yang telah, sedang dan yang akan dihadapi oleh individu.
•
Iso Ahola dan Hatfield (1986), menjelaskan kebimbangan merupakan
gabungan antara kesan fisiologikal dan psikologikal yang berlaku akibat
tafsiran yang dibuat oleh individu terhadap satu situasi.
b)
Senaraikan fasa-fasa yang
terlibat dalam pembentukan sesebuah pasukan. [2
markah]
•
Pembentukan (forming)
•
Perbalahan (storming).
•
Pembentukan Norma (norming)
•
Fasa Persembahan (perfoming)
•
(c) Nyatakan berkenaan dengan ‘distress’.
Stres yang diklasifikasikan
sebagai stres yang negatif.
Dalam konteks ini, individu merasakan tidak mampu menhadapi tekanan atau
bebanan yan dihadapi dalam persekitaran. Persepsi ini, boleh menjejaskan
prestasi atlet dan menimbulkan kesan negatif.
SOALAN 4
a) Senaraikan Kesan Latihan yang dihadapi oleh atlet selepas melakukan
aktiviti fizikal. [2
markah]
(a)
Kesan:
§ Adaptasi (Adaptation)
§ Kompensasi (Compensation)
§ Pulihan (Recovery)
§ (Memahami kesan latihan terhadap adaptasi, kompensasi dan puliah
§ Memahami pengaruh jantina, tahap kecergasan dan gentik terhadap latihan)
b) Nyatakan perubahan yang berlaku kepada
fisiologi atlet selepas melakukan proses adaptasi terhadap latihan. [3
markah]
(b) Adaptasi terhadap latihan:
n Jenis gentian otot
n Pembekalan kapilari
n Kandungan mioglobin
n Kandungan mitokondria
n Enzim oksidatif
SOALAN 6
a. Terangkan maksud sosialisasi ke dalam sukan 2m
Individu memilih untuk melibatkan diri ke dalam sukan kesan dari
pengaruh, dorongan serta impak agen-agen sosialisasi sukan.
b. Kesan positif penglibatan individu dalam sukan.
•
Pembentukan watak 1m
•
Imej kendiri yang positif 1m
•
Kualiti kepimpinan 1m
•
Semangat patriotisme 1m
•
Semangat setiakawan dan berpasukan 1m
•
Kesihatan 1m
SOALAN 7
a. Maksud stratifikasi sosial. 2m
‘Stratifikasi’ bermaksud pembahagian
pembahagian masyarakat atau kelas yang berlainan atau susun lapis masyarakat.
b. Faktor mengapa wujudnya stratifikasi di dalam sukan.
•
Taraf permainan 1m
•
Ganjaran tidak selaras 1m
•
Penajaan 1m
•
Infrastruktur / Kelengkapan 1m
•
Organisasi 1m
•
Penerimaan dan mentality
masyarakat. 1m
SOALAN 9
a) Mempunyai
keupayaan untuk menghantar dan menerima maklumat secara verbal dan bukan verbal
serta bagaimana seseorang pengurus dapat mempengaruhi kakitangan.
b) Menyediakan
belanjawan
· Merancang jadual pertandingan
· Merancang dan menyelia latihan
· Mengurus pejabat
· Menilai program dan aspek keselamatan
c) Berkeupayaan berfikir secara abstrak, memupuk idea, dan
memahami organisasi secara keseluruhan.
10 b)
Ø Laissez – faire
- Tidak berminat dengan urusan kerja dan hasilnya.
- Pemimpin membenarkan pengikut untuk membuat semua keputusan atau menjalankan apa sahaja aktiviti organisasi.
- Pemimpin tidak berminat untuk memegang tanggungjawab atau menggunakan kuasa yang ada pada pemimpin tersebut.
- Komunikasi secara horizontal.
Sesuai digunakan sekiranya
·
Pengikut merupakan golongan profesional yang mempunyai kemahiran dan
pengetahuan yang tinggi. (R&D)
·
Penekanan organisasi kepada kreativiti dan inovasi.
Kelemahan
·
Mengalakkan konflik di antara pengikut dan kemungkinan berlakunya anarki
(huru hara)
·
Pengikut tidak mempunyai arah tuju.
Ø Autokratik
·
Mementingkan pelaksanaan tugas.
·
Menggunakan sumber kuasa formal.
·
Membuat keputusan,mengeluarkan arahan dan memastikan arahan dipatuhi.
·
Pemimpin berkuasa sepenuhnya dan memegang tanggungjawab ke atas segala
hal yang berkaitan dengan organisasi.
·
Berkomunikasi secara sehala
Sesuai digunakan sekiranya
· Keadaan darurat dimana keputusan atau penyelesaian masalah perlu dibuat
dengan cepat.
·
Pengikut mempunyai tahap kemahiran atau pendidikan yang rendah.
·
Penglibatan pengikut tidak penting dalam perlaksanaan sesuatu keputusan.
·
Pemimpin mempunyai pengetahuan dan maklumat secukupnya untuk membuat
keputusan.
Kelemahan
· Mewujudkan
suasana kerja yang negatif. (fear and frustration)
· Menimbulkan ketidakpuasan kerja.
· Mengalakkan pertukaran kerja (job turn over) dan ponteng (job
absenteeisn)
SOALAN 13
Huraikan
perkara berikut dengan jelas.
i.
Keagresifan ‘hostile’ [5
marka h]
ii.
Faktor penyebab berlakunya keagresifan tersebut. [5 markah]
iii.
Kesan terhadap individu dalam aktiviti sukan. [5 markah]
i)
·
KK merujuk kepada tindakan agresif yang berpunca dari rasa marah dengan
matlamat untuk mencederakan individu lain serta niat untuk melihat individu
tersebut mengalami kesakitan atau cedera, ganjarannya adalah dengan melihatnya
cedera dengan tindakan tersebut.
·
Contohnya dalam permainan bola sepak iaitu berlakunya tindakbalas dari
pemain yang diasak dengan kasar tanpa sebarang hukuman pengadil kemudian
membalas dengan tumbukan atau sepakan.
ii)
· Kebangkitan Fisiologi
· Persepsi Individu
· Perbezaan Mata / Jaringan
· Lokasi Perlawanan
· Keputusan Pertandingan
· Penggunaan Dadah
iii)
- Dalam sukan agak sukar untuk mengurangkan atau menghapuskan sifat agresif.
- Ini kerana setiap pasukan atau atlet yang terlibat mempunyai matlamat tersendiri dalam acara sukan.
- Antara kesan – kesan yang boleh dilihat kepada individu ialah :
- Mengalakan sifat agresif dalam permainan dan menjadi role model kepada atlet lain.
- Menjadikan sikap agresif ini sebagai taktikal pasukan setiap kali menghadapi perlawanan.
- Akan wujud jurulatih yang mengalakkan sikap agresif ini diterapkan dalam taktikal permainan.
- Ini akan menjadi lebih buruk jika liputan media berat sebelah
SOALAN 14
l Kawalan Pernafasan
¡ Teknik ini amat penting untuk dipraktikan dalam sesuatu permainan.
¡ Ia adalah teknik yang amat berkesan serta yang paling mudah untuk
mengurangkan kebimbangan dan tekanan otot.
¡ Keadaan ini amat penting kerana jika atlet berada dalam keadaan tenang
mereka akan dapat menumpukan kepada permainan dengan berkesan, ini berbeza jika
atlet berada dalam keadaan tertekan tumpuan mereka akan terjejas.
l Progressive Muscular Relaxation (PMR)
¡ Teknik ini juga dikenali sebagai teknik rehat secara prograsif dalam
proses mengurangkan kebimbangan somatik.
¡ Ia biasanya digunakan bagi megurangkan kawalan perasaan secara
psikologikal yang berkait rapat dengan peningkatan kebimbangan somatik.
¡ Teknik ini diasaskan oleh Edmund Jacobson (1938),yang menjelaskan bahawa
ketegangan serta kegugupan tidak mungkin wujud dalam diri individu yang
otot-ototnya berehat.
¡ Beliau menjelaskan ketegangan dan kegugupan otot involuntari boleh
dikurangkan jika otot rangka yang lain direhatkan. Jacobson mengatakan bahawa
minda yang resah dan bercelaru tidak wujud dalam badan yang tenang dan relaks.
l Latihan Autogenik
¡ Ia hampir sama dengan PMR kerana kedua-duanya menghasilkan respons
relaksasi pada otot.
¡ Perbezaannya hanyalah fokus prosedur relaksasi itu sendiri.
¡ Prosedur ini dihasilkan oleh Johannes Schultz (1959), yang menggunakannya
dengan pesakit yang dihipnosis.
¡ Pesakit akan melaporkan keadaan mereka selepas menjalani proses ini dan
rasa relaks itu akan diikuti dengan kehangatan dan berat pada otot badan yang
relaks.
l Imageri
¡ Ia juga dikenali sebagai istirehat pemikiran.
¡ Istirehat secara saintifik yang dikenali sebagai tindakbalas istirehat
dipopularkan oleh Herbert Benson (1974).
¡ Ia menggunakan elemen meditasi tetapi mengenepikan sebarang aktiviti
yang berbentuk keagamaan.
¡ Ia digunakan sebagai asas persediaan mental untuk menghadapi sebarang
pertandingan.
l Penetapan Matlamat
¡ Merupakan cara yang sesuai untuk menaikan semangat atau tahap
kebangkitan fisiologi atlet atau pasukan.
¡ Matlamat yang realistik dan berkesan perlu disasarkan untk meningkatkan
kebangkitan dan motivasi atlet berkenaan.
¡ Matlamat yang bersifat pencapaian harus dielakkan, sebaliknya perlu
kepada matlamat yang berorentasikan proses atau pencapaian terbaik atlet
tersebut.
SOALAN 15
(a) (i) SOSIALISASI KE DALAM SUKAN [5
markah]
Individu memilih untuk melibatkan diri ke dalam sukan kesan dari
pengaruh, dorongan serta impak agen-agen sosialisasi sukan.
Agen-agen sosialisasi
a.
Keluarga
b.
Rakan-rakan
c.
Masyarakat
d.
Media massa
Selain agen sosialisasi, turut mempengaruhi
penglibatan individu ke dalam sukan ialah
·
Kemudahan sukan sedia ada
·
Kerjaya
·
Pengalaman @ kejayaan lepas
dalam sukan.
Pengaruh agen-agen sosialisasi
ini membantu membentuk
§ Sikap
§ Nilai
§ Perlakuan yang diperlukan
dalam sukan yang diceburi
(ii) SOSIALISASI MENERUSI SUKAN [5 markah]
Sukan menjadi alat kepada proses sosialisasi.
Elemen-elemen dalam sukan yang membantu dalam proses pembentukan sikap,
nilai dan perlakuan individu :
§ Semangat
kesukanan
§ Bekerjasama
§ Kepimpinan
§ Toleransi
§ Berdisiplin
§ Hormat-menghormati
§ Akur kepada peraturan dan
undang-undang
(b) Huraian mengikut Kesesuaian Isi yang difikirkan munasabah oleh Pemeriksa
SOALAN 16
Sukan
dominan sememangnya wujud dalam negara kita. Terangkan berkenaan
sukan tersebut dari
sudut :
i. Punca
ii. Implikasi
iii. Langkah
Mengatasi [15
markah]
Punca [5
markah]
- Penempatan / Persekitaran
- Pergaulan / Interaksi
- Minat
- Sejarah / Latar belakang / Tradisi
- Taraf hidup
- Kemudahan
- Pengaruh masyarakat setempat
Implikasi [5
markah]
- Perkauman
- Berpuak-puak
- Sukan tidak berkembang
- Integrasi nasional tidak tercapai
- Tiada perpaduan
- Tiada peningkatan dalam sukan tersebut
- Perpaduan tidak tercapai
- Hanya terhad permainan tersebut sahaja
Langkah mengatasi [5
markah]
- Adakan kempen
- Kembangkan konsep sukan untuk semua
- Wujudkan sukan komuniti
- Wajibkan penyertaan dari pelbagai kaum dalam pertandingan
- Galakan dari kerajaan
- Memupuk minat melalui PJ dari peringkat sekolah
Mana-mana jawapan yang sesuai adalah diterima
berdasarkan pertimbangan pemeriksa.
No comments:
Post a Comment