UJIAN,PENGUKURAN & PENILAIAN
DALAM PENDIDIKAN JASMANI
Oleh
Mohd.Yazid Deraman
Institut Pendidikan Guru, Kampus Kota Bharu.
• UJIAN, UTDA,SEGAK – Alat dan prosidur digunakan untuk
menguji tahap kecergasan murid
• Guru Pendidikan Jasmani menjalan penilaian beberapa ujian
untuk mengukur, kelembutan,daya tahan otot, daya tahan kardiovaskular dan
kepantasan murid
• Untuk menjalan dan mentadbir ujian memerlukan pengetahuan
khusus bidang ujian, pengkukuran dan penilaian.
MENGAPA UJIAN, PENGUKURAN DAN PENILAIAN PENDIDIKAN JASMANI
DIGUBAL?
UJIAN
- Instrumen atau alat yang
digunakan untuk mendapat maklumat murid- sebelum,semasa dan selepas
pengajaran
- Bentuk soalan bercetak,
lisan,beteri prestasi, pemerhatian tangkah laku, senarai semak.
PENGUKURAN
- Menentukan bilangan pemarkahan,
keputusan ujian
- Kaedah penilian berdasarkan
peraturan tertentu
- Proses mengutip
maklumat,Perolehan keputusan bersifat angka atau kualitatif
- Sebagai membina, mentadbir atau
memberi nilai kepada ujian.
- Pengukuran adalan keputusan
bermakna..
PENILAIAN
- Proses untuk mengumpul
maklumat, menganalisis, mentaksir data yang di kumpul
- Kaedah ini meliputi ujian dan
pengkukuran.
- Proses menggunakan maklumat
pelajar sebagai tindakbalas membuat kesimpulan
- Penilaian dapat mengesan
perkembangan, kebolehan dan kemajuan murid
- Penilaian sebahagian P & P
berterusan
- Boleh secara
pemerhatian,penulisan, dan lisan
- Hasil penilaian digunakan untuk
meningkatkan pembelajaran murid dan membaiki pengajaran guru.
- Pelaporan penilian memberi
maklum balas kepada murid, guru, ibu bapa.
TUJUAN PENILAIAN
MEMFOKUS KEPADA MURID
- Memberi maklumat kelebihan dan
kelemahan murid.
- Guru aplikasi prinsip
pemdidikan jasmani untuk tingkat prestasi murid
MENENTUKAN STATUS MURID
- Pemberian gred
- Mengecualikan pelajar dari
sesuatu aktiviti
- Memberi makluman balas untuk
meningkatkan prestasi.
- Meenetapkan seseorang individu
dalam kumpulan tertentu.
- Menentukan aktiviti tertentu.
MEMILIH WAKIL SEKOLAH
- Tujuan membuat pemilihan.
- Menggunakan kriteria tertentu
membolehkan proses pemilihan dilaksanakan.
- Pelaksanaan lebih saksama.
MEMOTIVASI MURID
- Memberi maklumbalas prestasi
kepada murid.
- Memberi kesan positif dan
negatif.
MENILAI PENGAJARAN DAN PROGRAM PENDIDIKAN
- Menentukan pencapaian objektif
program pendidikan jasmani.
- Memberi maklumbalas program itu
berkesan.
- Peluang guru dan pentadbir
mengubah strategi pengajaran bagi mencapai objektif pengajaran tercapai.
MEMBEKAL MAKLUMAT UNTUK KAJIAN LAIN
- Maklumat yang dihasilkan
digunakan untuk kajian di masa hadapan.
PENILAIAN & PENGUKURAN YANG BAIK
- Pemilihan penilaian sesuai
dengan objektif
- 2 aspek penting penilian dalam
pendidikan jasmani.
– Penilian berasaskan kriteria
– Penialain berasaskan normal.
- Mengetahui kriteria boleh
mempegaruhi nilai kebolehkepercayaan dan kesahan sesuatu ujian.
UJIAN BERASASKAN KRETERIA
- Ingin menetapkan tahap prestasi
kemajuan pelajar.
- Biasa digunakan menilai tahap
kecergasan pelajar.
- Dalam pendidikan pengukuran
berasaskan jangkaan prestasi yang ada peda pelajar.
- Ujian larian 2.4km syarat lulus
masa ialah 13 minit atau ujian bertulis 80% betul untuk lulus.
UJIAN BERASASKAN NORMAL
- Ingin mentaksir kemajuan
prestasi dalam satu ujian.
- Membanding keputusan kalangan
pelajar satu kelas atau kumpulan.
- Menetukan gred yang diperolehi
pelajar dalam satu ujian.
- Dalam PJ pengukuran berat,
tinggi, umur dan aras gred.
PERBANDINGAN JENIS UJIAN
UJIAN RUJUKAN NORMAL
|
UJIAN RUJUKAN KRITERIA
|
|
Pengunaan
|
Membanding pencapian dan keupayaan murid
|
Membanding pencapaian kriteria yang
ditetapkan.
|
Kayu pengukur
|
Berdasarkan perbezaan pencapaian
individu
|
Berdasarkan perbezaan kriteria individu
|
Disiplin
|
Matapelajtan yang luas
|
Tertumpu pada tugasan pembelajaran yang
terhad.
|
Pelan Ujian
|
Jadual penentuan yang umum digunakan
|
Kriteria terperinci ditentukan.
|
Item ujian
|
Soalan disusun pada peringkat kesukaran
yang berbeza.
|
Semua soalan mempunyai peringkat yang
sama.
|
Pencapaian
|
Diukur dari segi keduukan dalam
kumpulan.
|
Jadual yang sudah terbina digunkan untuk
merujuk taraf pencapaian pelajar.
|
JENIS PENILAIAN
PENILAIAN FOMATIF
- Kenalpasti perkembangan selepas
pengajaran.
- Bantu guru bimbing pelajar atau
pelajar ketinggalan.
- Menjelaskan onjektif tercapai
atau tidak
- Bola sepak kemahiran tandangan
,menguji latihan asas diberi, jika puas hari ke kamahiran yang lebih
lanjut sebaliknya latihan tubi digunakan.
- Rujukan kriteria biasa
digunakan dalam penailian ini.
PENILAIAN SUMATIF
- Akhir aktiviti atau pengajaran
- Sekolah akir bulan atau
semester
- Mengetahui tahap pencapian atau
pengusaan
- Bentuk markah , pangkat atau
gred
- Ujian rujukan kreteria dan
norma digunakan.
- Hoki semua kemahikran
didedahkan, penilian melalui satu perlawanan atau pengusaan kemahiran
permainan, satu gred atau tahap diberikan
BIDANG-BIDANG UJIAN DAN PENGUKURAN & PENILAIAN
UJIAN FIZIKAL
- Penilaian berkaitan dengan
anatomi sesorang
- Contoh
– Berat jisim badan
– Peratusan kandungan lemak
– Kekuatan otot murid.
MOTOR
- Penilaian kualiti sesuatu pergerakan atau perlakuan akvividu
- Contoh otot kecil semasa
bermaian piano.
- Penilaian kualiti sesuatu pergerakan atau perlakuan akvividu
- Contoh otot kecil semasa
bermaian piano.
PERMAINAN
- Kemuncak kemajuan psikomotor
- Permainan yang baik memerlukan
– Kekuatan fizikal
– Kemahiran motor
– Kecergasan yang baik.
- Bermainan satu permainan….
– Latihan yang kerap
DOMIN PSIKOMOTOR DAVE
ARAS MENIRU KEMAHIRAN (IMITATION)
- Aras paling rendah
- Mengunlangi perlakuan termasuk
kaedah cuba jaya
- Kaedah ia meniru perlakuan atau memerhati dan
mengulangi perlakuan.
MANUPULASI KEMAHIRAN
- Manghasil perlakuan dari
arahan/tugasan melalui ingatan.
- Menghasilkan perlakuan
berpandu arahan tugas secara tulisan atau lisan
KETAPAN PERLAKUAN KEMAHIRAN (PRECISION)
- Melakukan tepat dan bentul
melalui arahan dan tunjukajar guru dan mampu menunjuk pelakuan pada
rakan.
- Kemahiran diajar dikuasai
cekap, lancar dan boleh membuat persembahan dengan jeklas, komplek dan
tepat.
MENGHUBUNG KAIT KEMAHIRAN (ARTICULATION)
1 .Ketepatan perlakuan kemahiran
aras tinggi
2..Pelajar mampu mengubahsuai pela
pergerakan ikut keperluan dan situasi
3. Mengadaptasi dan menyepadukan
kemahiran
4. Mengaitkan atau melakukan
gabungan aktiviti atau membina kaedah atau cara yang sesuai dengan kaedah atau
situasi baru
TINDAKAN SEMULAJADI KEMAHIRAN (NATURALISATION)
- Tindalabalas pelajar secara
automatik.
- Pakar dan mencipta ,menguasai ,
mengubahsuai seluruh kemahiran dan mempu mencipta yang baru
Mengenalpasti matlamat,tujuan
kemahiran, aplikasi pendekatan sesuas dan berketepatan
KECERGASAN
- Komponem asas kecergasan.
- Keupayaan kardiovaskuklar,
kekuatan, ketahanan otot, kekuatan mental.
- Berlari maraton menggunakan
keseluruhan komponem kecergasan.
.
Kecergasan
|
UJIAN
|
DOMAIN KOGNETIF
- Merujuk pemikiran dan daya
intelek dimana ia mengikur pengetauan dan kepintaran.
- Keupataan berfikir dan
menginterpertasi
- Ransangan pemikiran berasaskan
penyelidikan, kreativiti,perkaitan, kebolehan pengamatan dan pengukuhan.
- Sistem berperingkat suoaya ada
pencapian kognatif.
DOMAIN
AFEKTIF
• Penilaian perasaan,nilai dan emosi individu.
• Berbentuk subjektif.
• Faktor mempengaruhi
ujian tidak sesuai.
– Perubahan sikap berperingkat.
– Sukar ukur minat, sikap dan nilai.
– Masa guru terhad.
KEPERLUAN PENGUKURAN DALAM PROSES
PENILAIAN
- MOTIVASI
– Mendorong pelajar belajar mendapat markah tinggi
- DIAGNOSIS
(PENGENALPASTIAN)
– Mengenal kekuatan & kelemahan.
– Menukar atau meningkatkan kelemahan pencapaian
– Memerlukan perhatian atau menilai kelemahan.
- KELASIFIKASI
– Pencapaian objektif program dan individu.
- PENILAIAN
PENGAJARAN DAN PROGRAM
– Mengukur dan menilai program
. RAMALAN
– Ujian ramalan persembahan dalam sukan akan datang
– Kepakaran dalam fisiologi dan psikologi
– Popular sekarang.
6. PENYELIDIKAN.
• Mencari penyelesaian masalah dan mengembang
pengetahuan.Penting dalam penilaian program,penilaian pengajar dan peningkatan
dalam persembahan.
PRINSIP-PRINSIP UJIAN,PENGUKURAN
DALAM PENILAIAN.
- Sebagai alat mengukur
keberkesanan program
- Memenuhi objektif dan keperluan
- Menentukan kaedah penilaian.
POPULASI
• Pengumpulan semua unsur yang dikaji.
• Tahu unsur itu populasi atau tidak
• Semua subjek mempunyai karektor yang boleh di ukur atau
diperhati.
• Contoh- jika anda kenalpasti murid tahun dua di sekolah,
populasi mustilah murid tahun dua.
• Contoh Guru minat belajar UOM KB 300 orang merupakan satu populasi
SAMPEL
• Pengumpulan sebahgian
• Bukan semua unsur yang dikaji
• Ia dugunakan untuk menghurai populasi
• 200 orang guru OUM di IPKB sebagai sampel.
SAMPLE RAWAK
Setiap subjek dalam populasi
mempunyai peluang yang sama rata, termasuk dalam
sample.
TABURAN KEKERAPAN
• Satu cara menyusun data dalam bentuk yang lebih sesuai dan
praktikal.
• Menunjukkan kekerapan bagi satu skor.
• Markah diperolehi satu kumpulan.
• Semua data disusun bagi memudah mencari kekerapan.
DATA
• Jumlah cerapan berkaitan
• Bentuk bernombor dalam pengukuran.
• Merupakan maklumat verval di dalam kecederungan memusat.
• Pelbagai cara menyusun data, mengikut tertib
• Untuk melihat ciri data dikumpul
• Data membantu membuat keputusan, ramalan, sebab-musabab,
kesan
UKURAN KECEDERUNGAN MEMUSAT MIN
• Markah purata
• Mengukur kecederungan memusat yang mewakili purata.
• Mencampur jumlah skor dan dibahagi dengan jumlah bilangan
skor.
MEDIAN
• Nilai tunggal dalam
set data yang mengukur item memusat dalam data.
• Item tunggal ini
ialah paling tengah atau paling memusat dalam satu set nombor.
• Median membahagi set data kepada dua bahagian.
• Beberapa kebaikan dari Min. Data bersifat kualitatif, udah
difahami, dikira sebarang jenis data.
• Median nilai purata, susun data sebelum pengiraan, megambil
masa jiika set mempunyai bilangan unsur yang besar.
• Nilai tunggal dalam
set data yang mengukur item memusat dalam data.
• Item tunggal ini
ialah paling tengah atau paling memusat dalam satu set nombor.
• Median membahagi set data kepada dua bahagian.
• Beberapa kebaikan dari Min. Data bersifat kualitatif, udah
difahami, dikira sebarang jenis data.
• Median nilai purata, susun data sebelum pengiraan, megambil
masa jiika set mempunyai bilangan unsur yang besar.
MOD
• Ukuran kecederungan memusat berbeza debgan min tapi meyerupai dengan median.
• Mod nilai yang paling kerap berulang dalam set data.
• Mewakili titik tertinggi dalam kelok taburan set data
• Mencari mod data misti disusun
• Guna miod tampa memgira,besar, kecil atau bagaimana nilai
dalam set data
CARI ....
• MIN; 5,15,10,15,5,10,10,20,25,15
• MEDIAN: 5,10,10,10,15,20,20,25/2,2,4,6,7,9,10,12
• MOD ; 1,2,3,3,5,5,7,7,7,7,8,9,
• CARI
; MIN, MEDIAN DAN MOD
• 55,45,50,45,45,50,60,70,85,55
UKURAN PEMBOLEHUBAH
JULAT
• Perbezaan nilai paling tinggi dan paling rendah
• Julat= Nilai paling tinggi – nilai paling rendah.
• Kegunaan untuk serakan terhad.
• Ia ukur nilai tinggi dan rendah mengabaikan pencerapan dalam
set data.
• Mengukur dua nilai sahaja.
• Julat boleh berubah dari sample ke sample lain dalam
pepulasi.
SKOR Z
• Menunjukkan sejauh mana kedududkan skor mentah dari min.
• Semakin jauh kedudukan skor mentah dari min maka semakin
besar nilai skor z
• Jika skor mentah lebih rendah dari min nilai skor z adalah
negatif
SKOR T
• Prestasi kecergasan murid akan diperolehi setelah mengabung
beberapa skor ujian daripada komponem ujian kecergasan yang telah dijalankan.
• Komponem ujian kecergasan biasanya mmpunyai pengukuran yang
berbeza.
• Ujian SEGAK, ujian ringkas separa dalam unit, Jangkaan
melunjur dalam sentemeter, oleh itu skor mentah perlu ditukar kepada skor
piawai (Skor T) sebelum digabung menjadi skor T keseluruhan
SKALA PENGUKURAN SKALA NOMINAL
• Paling mudah dan terendah
• Melapor kekerapan sesuatu pembolehubah
• Nilai diberikan kepada pembolehubah hanya untuk membezakan
kategori
• Tidak boleh dibuat perbandingan
• Contoh. 1 (lelaki). 2 ( perumpuan).1 (Melayu). 2 ( Cina).
Tiada nilai dan hubungan.
SKALA ORNIDAL
• Maklumat mengenai urutan atau pangkat pembeolehubah
• Turutan tertinggi hingga turutan terendah, Kecil atau besar
• Menunjukkan arah perbezaan antara satu nilai.
• Contoh: (5) sangat setuju, (4) setuju, (3) tidak pasti, (2)
tidak setuju. (1) sangat tidak setuju.
SKALA SELA
• Mengambarkan perbezaan unit dalam pengukur sebenar.
• Contoh : Ujian tekan tubi
Pelajar A (80 bilangan), Pelajar B (70 bilangan) , Pelajar C (40
)ulangan.Pelajar A lebih 10 ulangan dari B,
• Nilai O tidak mengambar apa-apa nilai.
SKALA NISBAH
• Mempunyai semua ciri skala sela dan nilai 0 adalah mutlak
dan bermakna.
• Skla ukur tingga skla nisbah.
No comments:
Post a Comment