PENGERTIAN
KONSEP PENTAKSIRAN, PENGUJIAN DAN PENILAIAN.
PENTAKSIRAN
Definisi
Pentaksiran merupakan satu proses
mendapatkan malumat dan seterusnya membuat penghakiman serta pertimbangan
tentang produk sesuatu proses pendidikan.
Dari konteks pendidikan pentaksiran
merupakan satu episod dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti
menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat
tentang pembelajaran seorang pelajar bagi sesuatu tujuan. Pentaksiran juga
merupakan satu proses untuk mendapatkan gambaran tentang prestasi pembelajaran
seseorang dalam sesuatu subjek atau aktiviti pembelajaran. Aktiviti pentaksiran
dijalankan secara berterusan.
Tujuan Pentaksiran
- · Proses mendapatkan gambaran
tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran
- · Menilai aktiviti yang
dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran
- · Mendapatkan maklumat secara
berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran memperbaiki
pengajaran-pembelajaran.
- · Merancang aktiviti pengajaran
dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan tahap
keupayaan murid.
- · Melibatkan semua atau
sebahagian besar murid dalam kelas secara efektif.
- · Merancang dan melaksanakan
aktiviti tindak susul yang berkesan.
- · Memperbaiki pengajaran dan
pembelajaran
PENGUJIAN
Definisi
Proses/prosedur yang sistematik bagi
mengukur pencapaian pelajar yang biasanya dibuat secara bertulis. Tujuan
pengujian ialah untuk menentukan pencapaian pelajar dalam sesuatu sesi
pembelajaran.
Pengujian dapat dianggap sebagai
proses penyerahan set soalan yang piawai yang perlu dijawab, atau satu set
instrumen bersama satu prosedur yang sistematik bagi mengukur sampel tingkah
laku atau perubahan seseorang individu atau pelajar.
Menurut Cronbach (1970)
“Ujian ialah satu prosedur yang
sistematik untuk memerhati perlakuan atau tingkah laku seseorang individu dan
menjelaskannya dengan batuan skala bernombor, atau satu sistem yang
berkategori”.
Contoh skala bernombor ialah angka
30/100 untuk ujian penglihatan, 100/120 untuk ujian kecerdasan (IQ Test) dan
80/100 bagi ujian pencapaian bagi sesuatu mata pelajaran seperti Sains.
Manakala contoh sistem berkategori pula ialah “ekstrovert” atau “introvert”
bagi ujian personaliti, atau “rabun warna” bagi ujian penglihatan. Kepentingan
pengujian bagi mengukur perubahan tingkah laku pelajar seperti yang dinyatakan
di atas, dikukuhkan oleh Milagros 1981, (dipetik dari Raminah, 1991) yang
menegaskan bahawa:
“Ujian adalah suatu cara untuk
mendapatkan contohan perlakuan yang diperlihatkan oleh murid di dalam keadaan
yang dikawal atau ditentukan. Maklumat yang diperoleh daripadanya akan
dijadikan dasar untuk membuat penilaian atau pengadilan”.
(Raminah 1991:2).
Hasil daripada pemarkahan jawapan
pelajar, satu ukuran yang disebut sebagai “markah” akan diberikan kepada
pelajar tersebut. Pengujian menjelaskan tahapberapa baiknya prestasi pelajar
yang diuji.
Proses pengujian lazimnya bermula
dengan peringkat persediaan, diikuti pelaksanaan/ pentadbiran ujian dan
berakhir dengan pemeriksaan skrip jawapan. Melalui pengujian inilah seseorang
guru mengetahui sama ada pelajar-pelajarnya telah menguasai
pengetahuan,kemahiran atau sikap yang ingin disampaikan guru.
Kesimpulannya, pengesanan hasil
pengajaran dan pembelajaran boleh dibuat melalui pengujian, pengukuran dan
penilaian yang tepat, yang dilaksanakan guru dalam bilik darjah. Justeru,
kecekapan guru membangunkan alat pengujian amat penting, malah sama pentingnya
dengan penguasaan guru terhadap kurikulum yang diajar bagi menjamin
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
PENILAIAN
Definisi
Penilaian merupakan satu proses
untuk menghasilkan nilai kuantitatif untuk menentukan peringkat pencapaian dan
kedudukan dalam pembelajaran. Penilaian merangkumi aspek pengujian dan
pengukuran. Penilaian juga dapat didefinisikan sebagai satu proses/prosedur
yang sistematik bagi membuat pertimbangan dalam menafsir hasil pengukuran, yang
bertujuan untuk memberi maklumat tentang pencapaian akademik, kemahiran atau
sikap.
Perkaitan
pengujian, pengukuran dan penilaian
Diagnosis
Penilaian yang dijalankan oleh guru
dalam bilik darjah akan dapat memberikan maklum balas kepada guru tentang tahap
penguasaan pelajar terhadap pengetahuan dan kemahiran yang telah diajar. Selain
itu, penilaian ini juga dapat memberi maklum balas tentang masalah yang
dihadapi pelajar dalam pembelajaran. Dengan itu, guru dapat mengenal pasti
kemajuan seseorang pelajar, sama ada pada tahap yang sangat memuaskan,
memuaskan, sederhana,lemah atau tidak ada sebarang kemajuan langsung. Daripada
penilaian yang dijalankan juga, guru dapat mengenal pasti pelajar yang
cepat/cergas, yang memerlukan aktiviti pengayaan dan pelajar yang lemah yang
memerlukan aktiviti pemulihan. Guru juga perlu membuat keputusan sama ada untuk
mengubah strategi pengajaran, supaya ia lebih bersesuaian dengan keperluan
pelajar atau mengulang pelajaran dengan menggunakan strategi yang sama dan
sebagainya.
Penilaian yang dijalankan sepanjang
tempoh pengajaran dan pembelajaran akan memperlihatkan kemajuan pelajar dalam
jangka masa tertentu. Pengesanan kemajuan pelajar secara berterusan ini akan
memberi maklum balas kepada guru tentang masalah yang dihadapi pelajar. Adakah
pelajar mempunyai masalah dalam mempelajari dan menguasai pengetahuan dan
kemahiran yang telah diajar? Sekiranya pelajar menghadapi masalah, guru akan
menyelidik punca masalah tersebut. Maklumat berkenaan akan digunakan guru untuk
mengubah pendekatan pengajaran atau menyediakan latihan yang khusus supaya
masalah yang dihadapi pelajar dapat diatasi. Tanpa bantuan khas ini, pelajar-pelajar
akan terus menghadapi masalah dan akibatnya mereka akan terus ketinggalan dalam
pembelajaran.
Pencapaian
Penilaian yang dijalankan pada akhir
sesi pengajaran dan pembelajaran dapat memberikan maklumat tentang tahap
penguasaan para pelajar terhadap pengetahuan, kemahiran dan sikap yang ingin
disampaikan guru. Selain itu, penilaian yang dijalankan pada akhir tempoh
pengajian; misalnya pada akhir Tahun 6 (UPSR), Tingkatan 3 (PMR) dan Tingkatan
5 (SPM); adalah bertujuan untuk menentukan gred pencapaian para pelajar secara
keseluruhan. Penilaian pada peringkat ini lebih bercorak formal dengan tujuan
akhirnya untuk memberi sijil kepada pelajar.
Hasil penilaian ini akan menunjukkan
pencapaian akademik pelajar mengikut gred yang diberikan, seperti cemerlang,
sederhana atau gagal. Pihak sekolah akan dapat menentukan keupayaan keseluruhan
seseorang pelajar berdasarkan pencapaian yang ditunjukkan dalam peperiksaan
yang diduduki untuk tindakan selanjutnya, seperti pemilihan dan penempatan.
Pemilihan dan Penempatan
Penilaian adalah penting sebelum
pengajaran dan pembelajaran bermula kerana guru perlu meninjau sejauh manakah
pelajar-pelajarnya menguasai pengetahuan dan kemahiran asas kepada tajuk yang
hendak diajar. Misalnya, seseorang guru Bahasa Melayu yang akan mengajar
pelajar bukan penutur asli bahasa Melayu, perlu mengetahui aspek pengetahuan
dan kemahiran manakah yang telah mereka kuasai, seperti tatabahasa,
perbendaharaan kata dan sebagainya. Maklumat ini penting untuk guru membuat
keputusan dalam menentukan peringkat yang bersesuaian untuk memulakan
pengajaran.
Selain itu, guru juga dapat memilih
pelajar untuk dikelompokkan dalam sesuatu kumpulan berasaskan tahap penguasaan
mereka. Sekiranya penguasaan mereka berbeza, guru perlu menempatkan mereka mengikut
tahap penguasaan masing-masing dan seterusnya merancang dan melaksanakan
pengajaran mengikut keperluan mereka yang berbeza-beza itu. Dalam keadaan ini,
tujuan penilaian ialah untuk memilih dan menempatkan pelajar mengikut
penguasaan pengetahuan dan kemahiran mereka.
Selain memulakan sesi pengajaran,
tujuan penilaian juga ialah untuk memilih dan menempatkan pelajar mengikut
aliran tertentu. Misalnya, keputusan pelajar yang cemerlang dalam mata
pelajaran sains memungkinkan ditempatkan dalam aliran sains atau mengikut
kecenderungan seseorang murid berkenaan.
Bimbingan dan kaunseling
Penilaian juga dapat digunakan untuk
tujuan bimbingan dan kaunseling kepada pelajar yang memerlukannya. Setiap
pelajar sepatutnya mempunyai motivasi untuk belajar dan ia mungkin bersifat
intrinsik/dalaman, iaitu motivasi daripada dalam diri pelajar itu sendiri.
Contohnya, mereka yang belajar disebabkan ingin mengetahui sesuatu dengan
mendalam, akan memperoleh pencapaian yang baik dan seterusnya akan dapat
melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Selain motivasi yang
bersifat intrinsik ini, terdapat pula motivasi yang bersifat ekstrinsik/luaran,
iaitu motivasi daripada luar, seperti dorongan daripada ibu bapa/rakan sebaya
atau nasihat daripada guru/guru besar.
No comments:
Post a Comment