KANDUNGAN
Pro Forma
|
1
|
Tajuk 1 :
Pendidikan Jasmani Khas
|
5
|
Tajuk 2 :
Komponen-komponen Pendidikan Jasmani Khas
|
7
|
Tajuk 3 :
Bateri Pengukuran Keupayaan Motor Populasi Khas
|
11
|
Tajuk 4 :
Perlaksanaan Program Pendidikan Jasmani Khas
|
12
|
Tajuk 5 : Pendekatan
Tradisi Pendidikan Jasmani Khas : Pendekatan Kategori
|
14
|
Tajuk 6 :
Pendekatan Pedagogi Pendidikan Jasmani Khas : Pendekatan Tanpa
Kategori |
19
|
Tajuk 7 :
Perkembangan Motor
|
26
|
Tajuk 8 :
Perkembangan Motor dan Tingkat Pencapaian (Prestasi) Motor
|
31
|
Tajuk 9 :
Perkembangan dan Tingkat Pencapaian Dari Aspek Neurofisiologi
|
35
|
Tajuk 10 :
Perkembangan dan Perubahan Dari Aspek Pemprosesan Maklumat
|
38
|
Nota
Tambahan
|
42
|
Bibliografi
|
61
|
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan
Kepujian
(Pendidikan Jasmani – Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Pendidikan Jasmani Suaian
(Adapted Physical Education)
|
Kod Kursus
|
PJM3114
|
Kredit
|
2(1+1)
|
Jam Kontak
|
45 Jam
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Enam – Tahun
Tiga
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Menghubungkaitkan
serta menjelaskan teori-teori dan falsafah pendidikan dengan kurikulum
Pendidikan Jasmani suaian.
2.
Menjelaskan
kepentingan Pendidikan Jasmani suaian terhadap perkembangan jasmani, emosi,
rohani, intelek dan sosial murid kurang upaya.
3.
Mengenalpasti
kandungan sukatan pelajaran dan pendekatan yang digunakan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani suaian.
4.
Mengintergrasikan
kemahiran mengajar dengan kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi untuk
melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan bermakna
5.
Menilai
dan menganalisa pengajaran dan pembelajaran
6.
Bekerjasama
dan berinteraksi dengan golongan istimewa dalam pelbagai situasi dan keadaan.
|
Sinopsis
|
Kursus
ini meliputi sejarah dan perkembangan kurikulum pendidikan jasmani suaian di
Malaysia yang menjelaskan hubungkait falsafah dan teori pembelajaran dengan
hala tuju pendidikan kebangsaan. Penekanan diberikan kepada konsep kurikulum
pendidikan jasmani, sukatan dan tafsirannya serta kriteria pemilihan aktiviti
pendidikan jasmani suaian,aspek pedagogi untuk murid kurang upaya akan
dilaksanakan melalui aktiviti dan penilaian pengajaran mikro.
This course includes the
history and development of adapted physical education in Malaysia, therelationship
oftheories andphilosophiestowards national education policy. Emphasis given
to the concepts of physical education, the interpretation of curriculum,
criteria in choosing adapted physical education acitivities, the pedagogical
aspects for the disable will be stress in carrying out and evaluating micro
teaching.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Teori
Sejarah
dan perkembangan pendidikan jasmani suaian
·
Pendidikan jasmani di sekolah
·
Pendidikan jasmani dalam
masyarakat orang kurang upaya
·
Pendidikan
jasmani suaian untuk murid kurang upaya di Malaysia
|
1
|
2
|
Konsep, teori dan falsafah
pembentukan kurikulum pendidikan jasmani suaian untuk murid kurang upaya
·
Konsep
dan definisi pendidikan jasmani suaian
·
Falsafah
pendidikan kebangsaan dan hubungannya dengan pendidikan jasmani suaian
·
Pendidikan
jasmani untuk semua
|
2
|
3
|
Kepentingan
pendidikan jasmani suaian
·
Pertumbuhan dan perkembangan
fizikal
·
Perkembangan kognitif
·
Perkembangan afektif
·
Faktor motivasi untuk murid
kurang upaya
|
2
|
4
|
Konsep dalam pembentukan
kurikulum pendidikan jasmani suaian
·
Konsep, definisi dan matlamat
·
Hala tuju kurikulum
·
Proses pembentukan kurikulum
|
2
|
5
|
Huraian dan tafsiran sukatan
pelajaran pendidikan jasmani suaian di Malaysia
·
Konsep kesepaduan, penggabungjalinan dan integrasi
dalam pendidikan jasmani suaian
·
Tunjang pembelajaran
pendidikan jasmani suaian
|
2
2
|
6
|
Kriteria
pemilihan aktiviti pendidikan jasmani suaian
·
Infrastruktur dan tenaga
pengajar
·
Perkembangan murid
·
Peralatan dan kemudahan
·
Persekitaran budaya dan
tempat
|
|
7
|
Persediaan pengajaran dan
pembelajaran pendidikan jasmani suaian
·
Rancangan
kerja tahunan dan semester
·
Rancangan
kerja harian kelas bersepadu (inclusion)
·
Rancangan
kerja harian kelas bersendirian (separated)
|
4
|
|
Jumlah
|
15
|
1
|
Amali
Strategi, kaedah dan teknik
pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani suaian
·
Strategi,kaedahdan
teknik.,
·
Lawatan
amali/ ilmiah
|
10
|
2
|
Pengajaran Mikro
·
Pelaksanaan
pengajaran mikro
·
Penilaian
dan analisis pengajaran mikro
|
16
|
3
|
Penilaian dalam
pengajaran pendidikan jasmani suaian
|
4
|
|
Jumlah
|
30
|
|
Jumlah Keseluruhan
|
45
|
Pentaksiran
|
Kerja
kursus 60%
Peperiksaan 40%
|
Rujukan Asas
|
Arthur
S. Daniels and Evelyn A. Davies (2002). Adapted physical education (5th ed.)
San Francisco, CA: Harper and Row Publishers.
Gallahue,
D.L.& Donnelly, F.C. (2003). Developmental
physicaleducation for all children (4th edition). Champaign,
IL: Human Kinetics.
|
Rujukan Tambahan
|
Kelly,
L.E. & Melograno, V.J. (2004). Developing
the physical education curriculum: An achievement-based approach.
Champaign, IL: Human Kinetics.
Mosston,
M., & Ashworth, S. (2002). Teaching
physical education(5th ed.) San Francisco, CA: Benjamin Cummings.
Thomas,
K.T., Lee, A.M., & Thomas, J.R. (2003). Physical educationmethods for elementary teachers (2nd
edition). Champaign, IL: Human Kinetics.
Wuest,
D.A., & Bucher, C. A. (1999). Foundations
of physicaleducation and sport (13th edition). Boston: WCB
McGraw-Hill.
|
PENDIDIKAN JASMANI KHAS
(Special Physical Education)
Kandungan :
·
Pendidikan Jasmani Khas
·
Program Pendidikan Jasmani
Pendidikan
Jasmani Khas
Bidang khusus dalam pendidikan jasmani yang bermatlamat
menyediakan keperluan pendidikan jasmani kepada populasi berkeperluan khas
(populasi Istimewa)
Program
Pendidikan Jasmani
Merupakan program pendidikan yang berobjektifkan
perkembangan kognitif, afektif dan
psikomotor. Aspek penumpuan utama di dalam program pendidikan jasmani
ini ialah dari sudut psikomotor di mana ianya melibatkan fizikal, motor ,
kecergasan dan permainan.
·
Fizikal
Lebih menumpukan aspek perihal struktur anatomi individu,
di mana ianya mengemukakan dua perbincangan iaitu aspek postur statik (keseimbangan) dan juga postur yang dinamik (pergerakan). Kawalan postur adalah merupakan
asas yang perlu di bina bagi membolehkan individu berkapasiti mengalami sekuen
perkembangan motor berdasarkan umur perkembangan dan mempelajari kemahiran
motor yang lebih kompleks.
·
Motor
Menumpukan kepada aspek perihal kualiti pergerakan
individu di mana perlakuan adalah mencapai tahap berkemahiran. Aspek ini adalah
melibatkan beberapa faktor yang asas seperti:
o Imej tubuh
o Kawalan objek
o Orientasi spatial (ruang)
o Kemahiran lokomotor dan bukan
lokomotor
o Perkembangan kemahiran
o Kecergasan
Menumpukan kepada aspek perihal kuantiti pergerakan yang
mampu dipamerkan. Dimana ianya melibatkan beberapa prinsip asas seperti kekuatan, kelenturan, dayatahan kardiovaskular
dan otot, kepantasan dan kelajuan. Di dalam pendidikan jasmani khas aspek
ini difokuskan selepas tahap minimum aspek fizikal dan motor mampu dicapai
·
Permainan
Merupakan platform untuk individu mengaplikasi aspek
fizikal, motor kecergasan. Ianya melibatkan integrasi semua komponen psikomotor
dalam konteks sosial. Secara tradisinya, aktiviti permainan ini melibatkan
aktiviti-aktiviti sukan rekreasi selain daripada menyediakan peluang pencapaian
sosial warga populasi khas
Renungan :
Tiap-tiap bertambah
ilmuku, akan bertambahlah keinsafan bhawa terlalu banyak yang aku tidak tahu
(Imam Syafie)
KOMPONEN-KOMPONEN
PENDIDIKAN JASMANI KHAS
Kandungan
:
·
Pendidikan Jasmani Suaian (
Adapted Physical Education )
·
Pendidikan Jasmani
Perkembangan ( Development Physical Education )
·
Pendidikan Jasmani Pemulihan (
Remedial Physical Education )
·
Keselanjaran Penempatan
Program Pendidikan Jasmani
·
Penilaian Keupayaan Motor
Pendidikan
Jasmani Suaian ( Adapted Physical Education )
Modifikasi kepada aktiviti pendidikan
jasmani tradisional bertujuan untuk menyediakan peluang kepada individu kurang
upaya untuk mengikuti program pendidikan jasmani dengan selamat, berjaya serta
mencapai kepuasan. Prinsip utama dalam modifikasi aktiviti adalah supaya
pengubahsuaian aktiviti mengambil kira potensi individu untuk melakukan
aktiviti tersebut.
Pendidikan
Jasmani Perkembangan ( Development Physical Education )
Program pendidikan jasmani progresif
atau program latihan kemahiran motor kasar, bertujuan untuk meningkatkan keupayaan
motor individu ke tahap yang hampir atau sama dengan tahap kemampuan pendidikan
jasmani rakan sebaya (populasi normal). Objektif utama program ini adalah untuk
merapatkan (jika mungkin) jurang umur perkembangan (keupayaan) dan umur
kronologi (hayat).
Pendidikan
Jasmani Pemulihan ( Remedial Physical Education )
Program pendidikan jasmani yang
berobjektifan pembetulan atau pemulihan bagi kes luar biasa yang dialami dari
segi fungsi fisiologi, postur dan mekanikal. Fokus utamanya adalah kepada
populasi lencongan fizikal seperti contoh Kyphosis
(boleh beradaptasi melakukan pergerakan dengan struktur tertentu), Scoliosis, Obesiti dan Atrofi otot.
Matlamat utama pendidikan jasmani pemulihan ini adalah untuk membolehkan
populasi ini dapat diserapkan ke dalam proses pendidikan jasmani biasa.
Keselanjaran
Penempatan Program Pendidikan Jasmani
Menunjukkan hirarki keselanjaran
kedudukan penempatan yang sesuai bagi individu populasi khas bagi memudahkan
mereka ditempatkan di tempat yang sesuai. Rajah menunjukkan keselanjaran
penempatan program pendidikan jasmani khusus populasi khas.
1. Institusi Khas
Program dijalankan dalam
satu tempat khas
(sama populasi)
Tahap 1 2. Program Bersendirian Khas
Tahap
Berasingan Ditempatkan di rumah tetapi
di bawah kawalan
pakar bersama keluarga
3. Program Berasingan di Sekolah Khas
Tahap 2 4. Program Khas Sepenuh
Masa
Tahap
Integrasi Persekitaran Diletakkan di sekolah biasa
5. Program
Khas Separuh Masa
Separuh masa atau sepenuh masa di kelas
biasa
6. Penempatan dalam kelas biasa
(normal) di bawah
pengawasan individu terlatih
7. Kelas normal yang dilalui oleh semua kanak-kanak
Jasma & French ( 1994 )
Penilaian
Keupayaan Motor
Proses pelaksanaan penempatan program pendidikan jasmani
bagi populasi khas adalah bergantung kepada proses penilaian keupayaan motor
populasi tertentu di mana ianya melibatkan :
o Proses pengumpulan data berdasarkan
ujian dan rekod.
o Proses interprestasi dapatan
melalui proses analisi
o Proses membuat keputusan
berdasarkan dapatan yang diperolehi
Di dalam perlaksanaan proses penilaian
program keupayaan motor pendidikan jasmani khas ini, seharusnya berlandaskan 4
tujuan spesiik yang utama iaitu :
o
Penapisan
dan rujukan (screening and rerence)
o Diagnosis dan penempatan
(dianogsis and replacement)
o Klasifikasi sukan ( sport
clasification)
·
Penapisan dan rujukan
(screening and jrerence)
Proses ini adalah biasa digunakan oleh
guru pendidikan jasmani program biasa bagi menentukan mana-mana kumpulan
pelajar yang memerlukan pengujian lanjut. Sewaktu proses penapisan, pilihan
aktiviti mesti disesuaikan dengan matlamat dan objektif kokurikulum pendidikan
jasmani normal. Di antara stesen aktiviti yang popular untuk proses ini adalah
:
o
Imbangan
o
Kemahiran
mengawal bola (drible)
o
Koordinasi
bilateral
o
Kawalan
motor visual
o
Kemahiran
berbasikal
o
Sukan
dan permainan
·
Diagnosis dan penempatan
(Dianogsis and placement)
Proses penilaian ini adalah bersifat
individu yang intensif dan dikendalikan oleh mereka yang terlatih. Dalam
program program pendidikan jasmani khas, penilaian diagnosis bertujuan untuk
menentukan penempatan khas yang sesuai bagi membolehkan individu yang terlibat
mengikuti programPendidikan jasmani yang dirangka. Untuk itu 2 model telah
digunakan sebagai panduan untuk penilaian :
Ø
Model
IEP (Individual Education Program)
Ø
Model
Rei (Regular Educational intiative)
·
Model Rei (Regular Educational
Intiative)
Model ini digunakan untuk
mengenalpasti kumpulan pelajar yang memerlukan bantuan atau program Pendidikan
Khas (tambahan). Ia biasanya digunakan kepada kumpulan pelajar yang mengalami
masalah kesihatan yang kronik, masalah berat badan serta masalah persepsi –
motor.
·
Pengajaran Dan Kemajuan
Pelajar (Intuition And Student Progress)
Merupakan proses penilaian yang
dijalankan selepas selesai urusan penempatan. Proses ini dipandu oleh matlamat
(JERI- Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelektual) dan objektif (P&P-pengajaran
dan pembelajaran) spesifik pengajaran yang dilakukan. Ia juga merupakan bentuk
penilaian yang berterusan.
·
Klasifikasi Sukan (Sport
Classification)
Merupakan proses penilaian bagi
membezakan dan menentukan sesuatu klasifikasi keupayaan dengan berdasarkan
struktur kesihatan (medical condition) serta kapasiti untuk berfungsi
(fungtional capacity)
Renungan
:
Ilmu
pengetahuan bukan ciptaan manusia, tetapi rahsia takdir tuhan yang dipinjamkan
kepada manusia. Oleh itu, manusia tidak harus berlaku sombong dengan ilmu pengetahuan
yang dimiliki, malah sepatutnya bersyukur.
(HAMKA)
BATERI
PENGUKURAN KEUPAYAAN MOTOR POPULASI KHAS
Kandungan
:
·
Bateri Ujian Fizikal
Bateri
Ujian Fizikal
Perkembangan
penggunaan bateri ujian ini amat popular di dalam program pendidikan jasmani
khas dan ianya bermula sejak tahun lima puluh lagi.
·
50’
an – Ujian Kecergasan Kraus – Weber
·
60’
an – Ujian Kecergasan AAHPER
·
70’ an – Ujian kecekapan Motor bruiniks – Oseretsky
·
80’ an – Ujian Kemahiran Motor Ulrich (Kemahiran Motor
Kasar) dan Inventori kemahran Motor Warden dan Bruniks
·
90’
an – Sistem Pemprograman Penilaian dan Pentafsiran Bricker
Renungan
Sebaik-baik
kamu ialah orang yang tidak meninggalkan akhiratnya kerana dunianya dan tidak
meninggalkan dunianya kerana akhiratnya, dan tidak boleh bersusah payah hanya
kerana manusia (bukan kerana Allah).
(Maksud
Hadis riwayat Al-Khatib)
PERLAKSANAAN
PROGRAM PENDIDIKAN JASMANI KHAS
Kandungan
:
·
Pendekatan Kategori
·
Pendekatan Tanpa Kategori
·
Situasi –
situasi istimewa (keadaan luar biasa) – Exeptional.
·
Terminologi
– terminologi yang menggambarkan keadaan ketidakupayaan.
Perlaksaan
Program Pendidikan jasmani Khas
Perlaksanaan
program pendidikan jasmani khas ini menggunakan 2 pendekatan yang utama iaitu pendekatan kategori dan pendekatan tanpa ketegori.
Pendekatan
Kategori
Perlaksanaan
program pendidikan jasmani khas adalah menerusi kategori berdasarkan label
spesifik individu populasi khas. Ianya khusus kepada keupayaan spesifik yang
akan dilalui. Pendekatan ketegori ini amat berkesan dalam urusan pentadbiran
dan tujuan pembiayaan program, selain daripada menumpukan kepada ketidakupayaan
spesifik.
Pendekatan
Tanpa Ketegori
Perlaksaan program pendidikan jasmani
khas adalah menerusi tahap keupayaan individu untuk berfungsi dan tidak
berdasarkan ketegori ketidakupayaan spesifik. Pendekatan tanpa kategori ini
adalah lebih kepada tahap keupayaan motor dan pengkhususannya adalah lebih
bersifat umum dan ini membolehkan interaksi yang lebih luas. Pendekatan ini
juga dianggap berkesan dalam bidang pendidikan kerana dapat meminimumkan stigma
(tanggapan yang negative kepada populasi ini dari populasi umum) dan persepsi
stereotaip (tanggapan kepada fizikal populasi dari populasi umum.
Exceptional
Merupakan keadaan
di mana individu mempamer sifat terpesong yang signifikasi daripada populasi
normal dalam aspek-aspek perkembangan fizikal , mental , emosi ,dan sosial .
Terdapat 2 keadaan utama iaitu ketidakupayaan (disability) dan terlebih
upaya(giftedness). Fokus utama untuk pendidikan jasmani khas ialah terhadap
ketidakupayaan (disability).
Terminologi-terminologi
yang menggambarkan keadaan ketidakupayaan
Cacat (
Impairment)
Individu yang
mengalami kehilangan fungsi yang eksplisit. Contohnya kecacatan verbal ,
ketidakupayaan pembelajaran , sindrom down ,celebral paisy , dan kudung
(amputee)
Tidak
upaya( disabled)
Individu yang
mengalami keadaan tidak upaya mempunyaikecacatan yang menghadkan kemampuan
masing- masing untuk melaksankan aktivitispesifik.
Handicap
Individu handicap
mengalami kecacatan dan ketidakupayaan yang menjejaskan emosi dan kemampuan
sosial. (tidak semua orang yang cacat atau tidak upaya adalah handicap).
Renungan
:
“Ilmu yang paling rendah mutunya ialah ilmu yang
berlegar dihujung lidah dan ilmu yang paling tinggi ialah yang melahirkan kesan
kepada kepada tingkah laku dan anggotanya”
(Saidina Ali Abi Talib)
PENDEKATAN TRADISI
PENDIDIKAN JASMANI KHAS : PENDEKATAN KATEGORI
Pengelasan
Populasi Khas Dalam Pendekatan Kategori
·
Autism (development disorder)
·
Cacat visual
·
Cacat audio visual
·
Cacat pendengaran atau pekak
·
Rencat mental
·
Kecacatan neurologi
·
Trauma otak
·
Cacat fisiologi/patologi
Kategori-ketegori
ketidakupayaan
Autism (development disorder)
Ketidakupayaan aspek perkembangan
kerana keluarbiasaan(disorder)yang berlaku di peringkat awal perkembangan
otak(pada cerebellum) . Keadaan autism ini menjejaskan kepada mekanisme
penerimaan input sensori oleh deria .Keadaan ini mengakibatkan masalah penerimaan
input sensori oleh deria . Keadaan ini juga boleh mengakibatkan masalah komunikasi,
interaksi sosial dan perkembangan tingkah laku dan pernah dirujuk sebagai
sindrom Kanner (Kanner ,1943)
Ciri-ciri utama
·
Perlakuan
aktiviti yang berulang
·
Pergerakkan-pergerakkan
sterotaip
·
Kesukaran
beradaptasi dengan perubahan dalam persekitaran serta rutin hidup
·
Adakalanya
memberi respon unik terhadap pengalaman sensori
·
Mempamerkan
sifat kelainan (indifferented)
·
Menyatakan
keperluan dengan menggunakan pergerakan orang dewasa
·
Ciri-ciri
ekolatik (mengulangi kata-kata atau percakapan yang didengar)
·
Ketawa
berseorangan kebiasaannnya dengan tidak mempunyai tujuan tertentu
·
Tidak
akan bersemuka (no eyes contact) sekiranya terlibat dengan perbualan
·
Keterlibatan
dengan rakan sebaya atau aktiviti sosial hanya sekiranya didesak atau dipandu
oleh orang dewasa
·
Pada
kebiasaannya tidak akan bergaul dengan kanak-kanak yang lain
·
Ada
kebolehan unik bagi sesuatu perkara biasanya perkara-perkara yang tidak
melibatkan kefahaman sosial
·
Tidak
berupaya menerima kelainan dalam kehidupan sterotaip
·
Tidak
berlaku interaksi dua hala (one side interaction only)
·
Boleh
bercerita mengenai sesuatu perkara spesifik dengan berulang-ulang
·
Mempamerkan
tingkahlaku luarbiasa (tidak mengambil peduli noral tingkahlaku biasa)
·
Kekurangan
dari segi keupayaan kreativiti untuk bermain
Maklumat
tambahan mengenai Autism
·
Secara
global kadar autism adalah 1 : 10000
·
1
-5 % mampu menjalani kehidupan normal dan berdikari
·
15
% mempamerkan peningkatan ketika remaja
·
25
% boleh berinteraksi tetapi dengan pengawasan rapi
·
55
% kekal "dependent" sepenuhnya
·
Kadar
autism adalah tinggi di kalangan lelaki
·
Pengawalan
kelakuan individu Autism boleh dilakukan dalam jangka masa pendek dengan
penggunaan dadah (Nelterexone) dan pengawalan dalam jangka masa panjang
(phychological intervention)
Kaedah
dianogsis Autism
·
mulanya
tentukan tahap keupayaan kognitif individu (secara lisan dan bukan lisan)
·
tentukan
tahap keupayaan berbahasa (languange disabilities)
·
pertimbangkan
samada tingkahlaku kanak-kanak sesuai dengan tahap umur kronologi, umur mental
dan umur bahasa
·
jika
dapatannya negatif, pertimbangkan masalah spesifik dalam keahiran sosial,
bermain dan keupayaan berkomunikasi
·
kenalpasti
masalah "medical specific" jika ada
·
pertimbangkan
lain-lain tekstur "psikososial" yang relevan
borang ICD - 10 DSM adalah alat
diagnosis yang kerap digunakan oleh "American Psikiatric Assosiation"
(Diagnosis Statistic Manual)
Cacat
Visual
Kecatatan adalah terhadap sistem
visual, samada kongenital (sebelum kelahiran) atau acquired (selepas
kelahiran). Identifikasi klinikal adalah, penglihatan terhad (20/70 - 20/200
dengan penggunaan carta snellen) dan buta (10% daripada penglihatan normal).
·
Buta
Travel
Motion
Sistem ambient
tidak berupaya untuk mengesan dan dikatakan sebagai primitive kerana tidak
dapat mengesan pergerakan.
Persepsi Cahaya
Tidak berupaya
memokuskan maklumat (advance system).
Total
Blindness
Keperluan
pendidikan adalah khusus kepada populasi yang buta dalam konteks kririkal.
Cacat Audio Visual
Kombinasi
kecacatan terhadap kedua-dua sistem audio dan visual yang mengakibatkan masalah
komunikasi, perkembangan, dan pendidikan yang kronik. Keperluan pendidikan yang
amat khusus. Keseluruhan pembelajaran adalah melalui saluran haptic. Mod
komunikasi bagi populasi ini ialah melalui “braile” – mengunakan deria rasa
atau sentuhan dan “body braille”.
Cacat pendengaran atau pekak
Kekurangan upaya
individu untuk menerima maklumat audio. Ia berkemungkinan boleh merupakan kes
sementara dan juga kekal. Keadaan sebegini boleh menjejaskan keupayaan
menjalani pendidikan normal. Kes pekak ini ialah kes yang kronik dimana masalah
pendengaran tidak dapat diatasi walaupun dengan bantuan alat. Populasi ini
selalunya akan berinteraksi dengan menggunakan bahasa isyarat dan gerak bibir.
Rencat mental
Merupakan kes
tahap fungsi intelek dibawah tahap normal, akibat keluarbiasaan perkembangan,
kes wujud akibat kecacatan yang dialami pada usia kritikal (umur perkembangan
atau tumbesaran = 0 – 6 tahun). Dalam
keadaan biasa, semua deria akan berfungsi.Secara
normal,cuma keupayaan untuk menjalani proses pembelajaran normal yang terjejas.
Keadaan ini selalunya melibatkan kes – kes kongenital dan kes acquired.
Contohny “Sindrom Down”. AAMR (
American Association of Mentally Retarded ) mendefinasikan rencat mental
sebagai limitasi yang wujud pada fungsi biologi, tidak focus kepada perbezaan
IQ ( Intelektual Quality ). Menefasi keadaan rencat mental adalah sebelum
individu mencapai umur 18 tahun.
Penyebab Rencat Mental
·
Kongenital ( keluarbiasaan kromosom dan
keluarbiasaan metabolism )
·
Penyakit atau tabiat ibu semasa mengandung
seperti “alcoholic”
·
Acquired ( Penyakit saraf, keracunan,
persekitaran seperti keluarga ) serta komplikasi ketika kelahiran ( seperti
kelahiran songsang).
Kecacatan Neurologi
Kes
kecacatan yang berlaku terhadap fungsi system saraf yang melibatkan kes
kongenital atau acquired. Ketidakupayaan adalah dalam konteks kegagalan system
saraf pusat untuk berhubung dengan sistem periferi ditahap normal, jadi ianya
menjejaskan proses perkembangan dan interaksi social ( bergantung kepada kes –
kes tertentu). Ianya melibatkan kes yang esktrim seperti cerebral palsy hingga
k ekes yang ringan seperti epilepsy ( sawan babi).
Spectrum dalam kes celebral palsy
·
Spastik – kerosakan pada korteks motor.
Keadaan CP yang paling ringan. IQ berada dalam keadaan baik.
·
Ataxic – CP yang rosak dibahagian cerebellum.
·
Dyskinesia – CP yang paling serius. Kerosakan
di nukleus basal ( Basal Ganglia) dan Rigidity – muscle tone yang serius.
Truma Otak
Kes – kes yang acquired sahaja dan merujuk
kepada kecederaan otak yang diperolehi. Melibatkan kehilangan beberapa fungsi
motor spesifik ( seperti Apraksia, Sindrom Parkinson, Alzheomer dan barah ).
Kategori ini tidak melibatkan kecacatan otak yang kongenital.
·
Parkinson – Akibat daripada kerosakkan tisu
otak dan kekurangan “dopamine di gangleus basal.
·
Apraksia – Pergerakan yang tidak dapat
mengikut kehendak otak. Contohnya mandi dulu baru buka baju.
Cacat Fisiologi / Patalogi
Terminology
kecacatan yang merujuk kepada limitasi keupayaan fizikal akibat daripada
kecacatan fisiologi ( Asthma dan Epilapsy ) dan juga kecacatan patologi (
Diabetes, Hemophilia, dan trauma jantung). Keadaan ini merupakan limitasi yang
menjejaskan keupayaan untuk menjalani program fizikal yang normal.
·
Fisiologi – Sistem daam tubuh
·
Patologi – Sistem dalam fisiologi
·
Trauma jantung – Kes – kes kongenital
Renungan :
“Jangan putus asa jika otak tumpul dan kurang
cerdas. Kadang – kadang seorang yang tumpul otaknya tetapi tidak putus asa
lebih maju daripada seorang yang cerdas tapi malas”.
(Hamka)
Pendekatan Pedagogi Pendidikan Jasmani Khas :
Pendekatan Tanpa Kategori
Kandungan :
·
Pendekatan
Tanpa Kategori
·
Label
berdasarkan tahap fungsi psikomotor. Geddes,
1978
·
Label
ketidakupayaan berdasarkan fungsi yang terjejas. Stein,1980
·
Label
ketidakupayaan untuk menjalani perkembangan normal. Kerajaan Persekutuan AS, 1984
·
Pengubahsuaian
Sikap Terhadap Situasi Ketidakupayaan ( Adjustment to disability)
·
Pengubahsuaian
Sikap di peringkat keluarga
·
Pengubahsuaian
sikap di peringkat sekolah
·
Beberapa
prinsip yang perlu diikuti mengenai proses penyesuaian
·
Konsep
perkembangan ( Development Concept)
·
Konsep
Individu ( individual Concept )
·
Konsep
Fungsi (Fungsional Concept )
Pendekatan Tanpa Kategori
Pendekatan
pendidikan yang bertujuan mengurangkan fokus terhadap kategori (label)
tradisional dengan kronotasi negatif yang mengiringi sesuatu label. Ianya mengemukakan
sistem label alternatif.
Menurut :
·
Label berdasarkan tahap fungsi psikomotor. Di
mana ia melibatkan keupayaan motor, ujian kemahiran dan pengetahuan tentang
bateri ujian. Geddes, 1978
·
Label ketidakupayaan berdasarkan fungsi yang
terjejas dan dijelaskan dengan lebih umum. Contohnya CP sebagai satu kumpulan. Stein,
1980
·
Label ketidakupayaan untuk menjalani
perkembangan normal. Ianya melibatkan pencapaian individu / motor dan sekuen
perkembangan motor. Kerajaan Persekutuan AS, 1984
Label berdasarkan tahap fungsi psikomotor. Geddes, 1978
Keadaan
dimana kes kurang / ketidakupayaan psikomotor digolongkan kepada tahap– tahap
seperti ringan (mild), sederhana (moderate), serius( severe) dan teruk
(profound). Di antara ujian–ujian yang dijalankan ialah Ujian Bruniks –
Oseretsky dan Ujian Motor Kasar Ulrich. Kanak–kanak dalam kes–kes yang ringan
dilihat sebagai mempunyai keupayaan untuk berfungsi secara lebih baik
berbanding kanak–kanak kes serius dan teruk. Pendekatan seumpama ini adalah
dianggap menggalakkan proses pembelajaran dan keupayaan untuk berfungsi jika
dilihat dari perspektif perkembangan yang meliputi keseluruhan domain kognitif,
afektif dan psikomotor.
Label ketidakupayaan berdasarkan fungsi yang
terjejas. Stein,1980
Keadaan
dimana kes kurang upaya digolongkan mengikut bagaimana sensori, integrasi dan
respon motor terjejas. Individu yang terjejas fungsi –fungsi penglihatan atau
pendengaran digolongkan dalam ketidakupayaan dari segi SENSORI (cacat visual). Individu yang mengalami masalah
pembelajaran (learning disability) digolongkan dalam ketidakupayaan INTEGRASI (Rencat Akal). Individu yang
mengalami masalah fizikal dan neurologi pula digolongkan dalam ketidakupayaan
respon MOTOR (Kecacatan Neurologi).
Label
ketidakupayaan untuk menjalani perkembangan normal. Kerajaan Perseketuan AS, 1984
Sistem yang memfokuskan kepada keupayaan berfungsi
individu (bukan label spesifik) untuk menjalani program Pendidikan Khas. Semua
kes kurang upaya atau tidak upaya digolongkan sebagai ketidakupayaan
perkembangan (development disability). Isu pokok yang utama dalam pendekatan
tanpa kategori ini adalah penilaian seseorang individu berdasarkan tahap fungsi
biologi / motor dan bukan dari segi kategori ketidakupayaan yang spesifik.
Pendekatan Tanpa
Kategori
Prinsip am perlaksanaan program khas menerusi pendekatan
tanpa kategori – Jasma & French,
1994
Konsep Pengubahsuaian SIKAP terhadap
situasi ketidakupayaan
|
Konsep PERKEMBANGAN
|
Konsep
FUNGSI
|
Konsep
INDIVIDU
|
Pengubahsuaian
Sikap Terhadap Situasi Ketidakupayaan (adjustment to disability)
Komuniti
|
Individu
|
Sekolah
|
Keluarga
|
Pengubahsuaian
sikap di peringkat keluarga
Keluarga merupakan faktor major dalam menentukan kejayaan
proses penyesuaian. Keluarga juga perlu menerima situasi atau limitasi yang
wujud apabila salah seorang daripada ahli keluarga mereka merupakan kalangan
populasi khas. Di antara faktor-faktor yang perlu dielakkan ialah :
Pengasingan
(isolation)
Tolakkan
(rejection)
Sifat
terlalu bergantung harap (dependence)
Sifat
kasihan dan simpati
Sindrom
melindungi (overprotection)
Pengubahsuaian
sikap di peringkat Sekolah
Guru merupakan faktor major bagi kejayaan proses
penyesuaian di sekolah (terutamanya penempatan di sekolah am). Perkara pokok
ialah untuk melenyapkan kecenderungan “xenophobia” (kegelisahan pada situasi
biasa). Di antara faktor yang perlu dielakkan oleh pihak sekolah ialah
dengan tidak melakukan perbandingan antara populasi yang lain (sama ada
normal atau khas). Manakala faktor-faktor yang perlu diambil dan diberi
perhatian ialah :
Memokuskan
kepada keupayaan yang sedia ada pada populasi terbabit.
Konsisten
dalam pengurusan tingkahlaku – Konsep ganjaran dan dendaan yang sama dengan
populasi yang lain.
Indoktrinasi
(pemupukan kefahaman pemikiran) mengenai kesamaan peluang (equal oppurtunity).
Beberapa
prinsip yang perlu diikuti mengenai proses penyesuaian
Tidak
wujudnya reaksi am terhadap penyesuaian kepada situasi ketidakupayaan (tiada 2
individu populasi khas yang serupa) sebagaimana individu yang normal.
Kesukaran
untuk penyesuaian mempunyai kolerasi tinggi dengan jenis ketidakupayaan.
Ketidakupayaan
nyata dari segi fizikal akan mengalami proses penyesuaian lebih sukar berbanding ketidakupayaan
implisit (seperti kes masalah pembelajaran).
Proses
penyesuaian melibatkan keseluruhan aspek tentang individu (bukan terhadap
ketidakupayaan semata-mata).
Label
mewujudkan “Self - Fulfilling Prophecy” (jangkaan awal) yang negatif. Situasi
sebegini boleh mengakibatkan jangkaan yang rendah terhadap pencapaian prestasi
yang mampu dihasilkan oleh individu populasi khas.
Konsep
perkembangan (Development Concept)
Fokus utama adalah terhadap perkembangan fizikal yang
seiring dengan umur kronologi. Masalah utama di dalam pengendalian populasi
khas ialah Umur Perkembangan (UP)
tidak sama dengan Umur Kronologi (UK).
Pendekatan perkembangan yang dikemukakan ialah pengajaran kemahiran matang
secara individu bukan pencapaian individu.
Kaedah
Pendekatan Perkembangan
Pengkelasan kemahiran fizikal dalam satu keselanjaran
perkembangan (development continuum). Kemahiran fizikal boleh diperluaskan kepada
bidang seperti kecergasan, kemahiran
motor asas, akuatik serta aktiviti
individu dan berkumpulan.
·
Kecergasan
Perkembangan
kekuatan
Keselanjaran perkembangan bagi aspek kekuatan otot bolrh
dibina berdasarkan keupayaan menghadapi rintangan progresif seperti berikut :
Tahap
Pasif
Guru menggerakkan murid mengikut julat
pergerakan yang mampu dihasilkan. Tahap murid adalah bergantung sepenuhnya
kepada guru.
Tahap
Bantuan
Murid berada di tahap separa
bergantung, bantuan guru masih perlu tetapi sudah berupaya menggerakkan
beberapa sendi dengan sendiri.
Tahap
Aktif
Murid mampu mencapai julat pergerakan
yang lengkap di mana hamper bebas daripada bantuan guru. Pada tahap ini murid
sudah mencapai kekuatan dan fleksibiliti yang sesuai dengan umur kronologi
(UK).
Tahap
Rintangan
Permulaan kemampuan manipulasi daya.
Aktiviti
Individu dan Kumpulan
Fokus kepada keperluan kanak-kanak
untuk terlibat dalam aktiviti permainan. Kanak-kanak populasi khas boleh
diidentifikasikan menerusi jenis serta tahap permainan yang diceburi. Sekiranya
kedua-dua ini dilewatkan berdasarkan persepsi sterotaip, kanak-kanak
berkemungkinan mengalami ketidakupayaan pada jangka masa yang lebih lama. (Jika
keupayaan individu lebih tinggi).
Konsep
Individu (Individualization Concept)
Konsep yang memfokuskan kepada kaedah
penyampaian (instruction), dalam program pendidikan jasmani khas negara maju,
proses pendidikan adalah berteraskan penyampaian yang memberi penekanan
keperluan keindividualan. Kemahiran penyampaian berlandaskan konsep individu
adalah dipupuk menerusi aplikasi konsep-konsep perkembangan dan fungsi dalam
pelaksanaan program pendidikan jasmani khas. Pada dasarnya, konsep pendidikan
yang dikemukakan adalah berpusatkan kepada murid atau pelajar.
Konsep pendidikan adadlah berpusatkan
keperluan murid. Secara amnya, aplikasi konsep ini melibatkan beberapa angkubah
seperti :
·
Penglibatan
lebih daripada seorang guru dalam sesuatu pengajaran.
·
Penilaian
melalui one-to me, kumpulan kecil atau kumpulan yang besar.
·
Isi
pengajaran yang berbeza mengikut spesifik murid
Pertimbangan paling kritikal adalah
dari segi kefahaman mengenai perlunya wujud hirarki dalam tahap penyampaian
(dalam proses pengajaran).
Hirarki
Penyampaian :
Tindakan Susulan
|
------------------------------Ã
|
Peringkat memantau
kemajuan dan pencapaian kemahiran motor.
|
Penilaian
|
------------------------------Ã
|
Peringkat mengukur
keberkesanan program bantuan yang diaplikasikan.
|
Pengajaran
|
------------------------------Ã
|
Peringkat mengaplikasikan program
bantuan( interversion)
|
Perancangan
|
------------------------------Ã
|
Peringkat membentuk
objektif pendidikan jangka masa panjang, jangka masa pendek serta modul
pengajaran harian.
|
Pentafsiran
|
------------------------------Ã
|
Peringkat interpretasi tahap
keupayaan motor semasa.
|
Pengujian
|
------------------------------Ã
|
Peringkat mengumpul data
mengenai prestasi semasa.
|
Pengurusan Tingkah laku
|
------------------------------Ã
|
Peringkat memfokus kepada
memahami tingkah laku murid.
|
Dalam konsep ini adalah bersifat tertutup (closed-loop).
Apabila satu objektif pengajaran tercapai dan berdasarkan proses penilaian dan
tindakan susulan, keseluruhan proses diulangi bagi tujuan mencapai objektif
yang berteraskan yang lebih bersifat panjang.
Antara perkara yang utama perlu difahami oleh pendidik
ialah:
·
Pengajaran
“sebenar” hanya berlaku selepas tahap perancangan.
·
Pengajaran
berkesan hanya berlaku sekiranya guru berpengetahuan “memecah” sesuatu
kemahiran kepada komponen yang releven.
Konsep Fungsi
( Fungsional Concept)
Strategi pengajaran atau kokurikulum yang diaplikasikan
bagi kanak-kanak dimana perkembangan motor individu berada pada tahap yang amat
rendah berbanding rakan sebaya. Konsep ini hanya diambil kira sekiranya jurang
di antara UP dengan UK adalah terlalu jauh dalam konteks perbandingan dengan
norma.
4 Aspek Penting
Dalam mengaplikasikan Konsep Fungsi
Program yang hendak dijalankan adalah berasaskan komuniti
o Memfokuskan terhadap
kemahiran-kemahiran motor yang kritikal dalam konteks interaksi social, di mana
kemahiran yang membolehkan individu yang terlibat berinteraksi dalam menjalani
kehidupan seharian. Contohnya berlari, berjalan dan melompat.
o
Meminimumkan
“Visibility” (melenyapkan ketidakupayaan dengan aktiviti-aktiviti yang sama
terhadap ansur maju berbeza) terhadap ketidakupayaan yang dialami oleh individu
yang terlibat dalam program pembelajaran.
o
Kesesuaian
aktiviti yang perlu dijalankan dengan peringkat umur individu. Kesilapan yang
sering dilakukan semasa aplikasi. Contohnya menggunakan situasi seumpama ini
boleh merendahkan konsep murid terlibat (Aktiviti stereotaip)
o Kebebasan untuk memilih, dalam
konteks pembangunan kemahiran yang dirasakan perlu dikuasai.
Renungan:
“
Orang belajar sedikit daripada kejayaan, tetapi belajar banyak daripada kegagalan
”
(Peribahasa
Arab)
Perkembangan
Motor
Kandungan:
·
Perubahan dalam aspek prestasi
motor fozikal
·
Prinsip Cephalo-Caudal
·
Prinsip Proksimo- Distal
·
Tingkat Pencapaian
Perkembangan Mengikut Sekuen
·
Klasfikasi Pergerakkan
Voluntari mengikut Tahap Perkembangan
·
Perkembangan Peringkat
Keupayaan Manual
·
Sekuen Perkembangan Populasi
normal berdasarkan Tahap Pencapaian Motor (Milestone)
Perkembangan
Motor
Bidang yang mengkaji perubahan
–perubahan dari segi keupayaan kawalan dan prestasi motor yang berlaku sepanjang hayat (lahir sehingga
kematian).
Dewasa
|
Tua Kemerosotan
(Deterioration)
|
Kanak-kanak kemajuan (progress)
|
Dalam Pendidikan Jasmani Khas,
pengetahuan mengenai perkembangan motor kritikal kerana ianya :
· Menyediakan
maklumat mengenai keadaan dan urutan perkembangan kemahiran motor asas yang
normal, hasil daripada kematangan biologi dan interaksi persekitaran.
·
Memberi
“insight” mengenai kewujudan factor- factor perbezaan individu dari segi kadar
perkembangan dan pembetukan kemahiran motor spesifik.
·
Lencongan
daripada perkembangan kemahiran normal bagi populasi individu berkeperluan
khas.
Dari Segi Praktikal, Pengetahuan
Mengenai Perkembagan Motor Membolehkan
·
Penilaian
/ pengukuran normative bagi membantu proses mengenalpasti (scereening).
Contohnya kes-kes seperti kecacatan neurologi dan motor dan kes-kes bakat /
kebolehan luar biasa. Di mana ianya akan dapat menentukan kesediaan untuk
menerima cabaran baru (dalam konteks pengalaman pembelajaran).
·
Menonjolkan
kepentingan praktis dan latihan serta amalan aktiviti fizikal dalam proses
perolehan da pengekalan prestasi motor.
Perubahan
Dalam Aspek Prestasi Motor Fizikal
Perkembangan signifikan dari segi
kawalan motor voluntary untuk dua tahun
pertama adalah mengikut dua prisip am iaitu prinsip Cephalo- Caudal
(perkembangan berteraskan trend kepala kebawah “head down”) dan prinsip Proximo
–Distal(perkembangan berteraskan trend aksis tubuh keluar)
Prisnsip
Cephalo –Caudal
·
Kawalan
Motor paling awal berlaku pada kawasan otot leher diikuti oleh kawalan pada
bahagian badan( trunk), kawasan otot lengan dan bahagian kaki
·
Focus
perkembangan yang utama oleh system biologi
Prinsip
Proksimo –Distal
·
Kawalan
yang dicpai pada otot-otot yang merentasi bahagian trunk (axis) seterusnya
kawalan dicapai pada bahagian otot yang mengawal anggota (appendicular)
Kedua-dua
Perkembangan Diiringi Oleh Perubahan Yang Dialami Dari Segi Ton Otot
Keadaan Ton Otot
|
Otot Aksis
|
Otot Apendikular
|
Tingkat
Pencapaian Perkembangan Mengikut Sekuen
Kebebasan bergerak hanya boleh dicapai
menerusi tingkat- tingkat pencapaian seperti :
·
Kawalan
postur (kawalan posisi tubuh)
·
Keupayaan
pergerakan (lokomotor) dalam persekitaran.
·
Keupayaan
kawalan manual - kemampuan mencapai, mengenggam, manipulasi objek dengan menggunakan
tangan
Klasfikasi
Pergerakan Voluntari Mengikut Tahap Perkembangan
Pergerakan
Rudimen
Pergerakan yang berkembang atau
terbias daripada lanjutan gerak balas yang primitive. Pergerakan reflex ini
mula terbina 5 bulan prenatal dan berlanjutan sehingga 2 tahun.
Pergerakan
asas (fundamental)
Pergerakan bagi kemahiran generic yang
mula berkembang 12 bulan pascanatal sehingga sehingga 7 tahun, dengan kinematic
lakuan yang belum matang.
Pergerakan
Kompleks
Biasanya merujuk kepada kemahiran
aktiviti fizikal dan minda yang terbia pada umur 7 tahun.
Tingkat
Pencapaian
3 Peringkat Major Perkembangan Kawalan
Postur
·
Kawalan
kepala (2 hingga 3 bulan)
·
Duduk
bebas (kurang daripada 7 bulan)
·
Berdiri
bebas (kurang daripada 11 bulan)
Perkembangan
Peringkat Keupayaan Manual
Keupayaan manual (genggam & capai)
yang matang biasanya dicapai di akhir tahun pertama. Kemahiran ini akan terus
mengalami perkembangan tingkat pencapaian kemampuan manipulasi objek
(menggunakan tangan) bermula pada usia 3 hingga 4 bulan yang pertama.
SEKUAN PERKEMBANGAN POPULASI NORMAL TAHAP PENCAPAIAN
MOTOR
(MILESTONE)
(PENGUKUR TAHAP PENCAPAIAN MOTOR KHAS)
Usia(Bulan)
|
Perkembangan Motor
|
3
|
Duduk bebas
dengan kepala tegak(erect) tetapi postur badan cenderung jatuh kehadapan,
kestabilan postur masih belum mencapai sepenuhnya berkeupayaan mengawal berat
badan seketika apabila menerima sokongan
|
4
|
Duduk bebas
dengan bahagian kepala tegak dan kehadapan, beransur ke peringkat badan
mengalami fasa “rolling over” iaitu aksi hayunan ke hadapan dan ke belakang
|
5
|
Mampu menyokong
berat badan di atas tangan ( posisi quadripedal ) tanpa dibantu bahagian dada
|
6
|
Keupayaan
mengguling dicapai ( daripada belakang ke abdominal )
|
7
|
Mampu mengekal
kedudukan tegak
|
12
|
Keupayaan untuk
berjalan di permukaan yang tidak sama rata, berjalan ke hadapan ke belakang
dicapai
|
18
|
Berkeupayaan
berjalan tanpa kerap terjatuh, menaiki tingkat dengan sebelah tangan
disokong. Keupayaan kekuatan otot. Mampu duduk sendiri di atas kerusi kecil
dan mampu membaling objek.
|
21
|
Mampu untuk
turun tingkat dengan sebelah tangan disokong, bermain sambil berada dalam
posisi “squat”. Berkeupayaan menendang objek ( bola besar )
|
24
|
Keupayaan
berlari dengan stabil di capai ( tetapi belum berkeupayaan dalam aspek
kelajuan larian ). Pola kinematic ( peringkat biologi )
|
30
|
Berkeupayaan
untuk berjalan secara “tip toe” jengket selepas menyaksikan demonstrasi
|
33
|
Mampu terjun
dari platform yang rendah
|
36
|
Keupayaan
menaiki tingkat dengan kinematic kaki bersilang. Pencapaian kinematic lakuan
matang. Kemampuan untuk melompat dan mendarat dengan stabil. Kemampuan
mengayuh basikal roda tiga (koordinasi )
|
48
|
Berupaya
melompat sambil berlari. Mampu melakukan aksi skipping dengan satu kaki
dihadapan. Mampu mengimbangi badan di atas satu kaki, berupaya berjalan di
atas papan imbangan rendah dan mampu membuat balingan “overarm”.
|
54
|
Mampu melompat
dengan sebelah kaki
|
60
|
Keupayaan
menangkap dicapai. System Visual advance – matang. Kematangan system visual
advance ( primary kortikal visual ) kurang
|
Renungan :
Nerakalah bagi orang yang tidak
mengetahui ( jahil ) dan nerakalah bagi orang yang mengetahui kemudian tidak
mengamalkanya.
( Maksud Hadis
Riwayat Abu Naim )
PERKEMBANGAN
MOTOR DAN TINGKAT PENCAPAIAN (PRESTASI) MOTOR
KANDUNGAN
:
§
TINGKAT PENCAPAIAN MOTOR
POPULASI KHAS
§
TEMPOH KRITIKAL DALAM TINGKAT
PENCAPAIAN MOTOR
§
KISAH JOHNNY DAN JIMMY (MC GRAW,1935)
§
PERKEMBANGAN KEMAHIRAN MOTOR ASAS
§
KEMAHIRAN LOKOMOTOR ( TEKNIK
DAN KINEMATIK)
§
UMUR DAN TAHAP PERKEMBANGAN
KEMAHIRAN LOKOMOTOR
§
PERUBAHAN KEUPAYAAN MOTOR DI
PERINGKAT TUA
TINGKAT
PENCAPAIAN MOTOR POPULASI KHAS
·
Biasanya
lewat dalam mencapai tingkat pencapaian
·
Populasi
“SINDROME DOWN” hanya mencapai tingkat
pencapaian berjalan tanpa sokongan selepas 24 bulan ( 12 bulan lebih lewat daripada
populasi normal)
·
Tingkat
pencapaian motor (motor millestone) boleh berfungsi sebagai petunjuk awal
kepada masalah dari segi potensi pergerakan ketika dewasa dan kemungkinan
masalah neurologi (kogenital)
TEMPOH
KRITIKAL DALAM TINGKAT PENCAPAIAN MOTOR
·
Persoalan
samada wujud tempoh spesifik di mana individu mungkin terlebih sensitif
terhadap proses perolehan kemahiran motor isu pokok samada tempoh perkembangan
normal boleh diubah melalui manipulatif persekitaran.
KISAH
JOHNNY DAN JIMMMY (McGraw, 1935)
·
Mereka
berdua merupakan kembar seuri.
·
Pada
usia 21 hari, mereka dipisahkan di mana Johnny merupakan individu yang bebas
bermain dan berinteraksi dengan persekitaran manakala Jimmy pula berkebanyakkan
masanya dihabiskan berada dalam cot dan hanya sedikit permainan.
·
Pada
usia 22 bulan, ujian berbasikal diadakan kepada mereka berdua. Hasilnya, Johnny
yang mendapat pendedahan ketika 11 bulan
dapat menguasai kemahiran tersebut ketika usia 19 bulan manakala Jimmy pula
yang mendapat pendedahan ketika umur 22 bulan baru berjaya menguasai kemahiran.
·
Dalam
hamper kebanyakkan kemahiran motor asas dan rudiment, Johny dapat menguasai
Jimmy. Jimmy hanya mampu bersaing dalam beberapa kemahiran motor sekunder
tetapi prestasi motor beliau secara keseluruhannya adalah lebih rendah (dari
segi kualiti lakuan)
PERKEMBANGAN
KEMAHIRAN MOTOR ASAS
PERINGKAT
USIA (TAHUN)
|
PEROLEHAN
KEMAHIRAN MOTOR
|
0 hingga 2
|
Kawalan
postur, lokomotor dan kemahiran manual asas
|
2 hingga 7
|
Kemahiran
– kemahiran asas lokomotor dan bukan lokomotor, kemahiran fudemantal yang
membentuk asas kepada kemahiran motor spesifik pada peringkat lanjut
|
KEMAHIRAN LOMOTOR (TEKNIK DAN
KIMEMATIK)
UMUR DAN TAHAP PERKEMBANGAN KEMAHIRAN
LOKOMOTOR
PERINGKAT
USIA (TAHUN)
|
PEROLEHAN
KEMAHIRAN BUKAN MOTOR
|
2
|
Corak
pergerakkan kemahiran asas dicapai peningkatan kemahiran dari aspek
penghasilan daya dan manipulasi daya
|
12
|
Mencapai
corak balingan yang matang
|
MASALAH ATAU KELEMAHAN BIASA
·
Pergerakkan
kaki ke hadapan berada di bahagian yang sama dengan tangan yang membaling
·
Aksi
hayunan tangan ke belakang agak tersekat
·
Kegagalan
untuk rotasi bahagian pinggul ketika balingan dilakukan
·
Koordinasi
lengan – badan yang agak lemah
·
Ketidakupayaan
untuk melepaskan bola pada trajektori yang dikehendaki
·
Kehilangan
imbangan ketika membaling
Aplikasi
Praktika lMaklumat Mengenai Tahap Perkembangan Motor
Maklumat yang diperolehi mengenai umur
dan tahap perkembangan kemahiran fundamental atau rudimen memberi kelebihan
dari segi :
·
Penyediaan
kaedah pemantauan terhadap perkembangan motor kanak-kanak yang lebih objektif
terutama bagi kes clumsy.
·
Sebagai
panduankepada guru mengenai ansur maju pencapaian yang selanjutnya, sebagai
tapak bagi proses mempercepatkan perolehan keakhiran motor spesifik.
·
Penilaian
pencapaian kemahiran motor sebagai petunjuk kepada kesediaan kanak-kanak untuk
melibatkan diri dalam aktiviti diri dalam aktiviti fizikal yang lebih
berstruktur.
Perubahan
Keupayaan Motor di PeringkatTua
Perubahan
dari segi kawalan postur
·
Hilang
upaya untuk mengekalkan stabiliti dinamik
·
Keupayaan
visual yang semakin berkurangan
·
Perubahan
pada corak gait (langkah berjalan)
·
Peringkat
keperluan ubat-ubatan
Perubahan
kepada corak berjalan
·
Perbandingan
dengan populasi dewasa dan muda menunjukkan warga tua kurang mengangkat kaki
ketika berjalan, berjalan pada kadar perlahan, langkah berjalan yang pendek,
julat pergerakkan yang berkurangan dan posisi kaki yang mencapah ketika
berjalan.
Renungan
:
Daripada
Abu HamzahAnas b. Malik r.a.pembantuRasulullahs.a.w. katanya : “Tidak beriman seseorang
daripada kamu sehinggalah dia mengasihi untuk saudaranya apa yang dia kasih untuk
dirinya sendiri.”
(Diriwayatkan oleh Bukhari Dan
Muslim)
Perkembangan
Dan Tingkat Pencapaian Dari Aspek Neurofisiologi
Kandungan :
Ø
Regulasi Genetic
Ø
Proses Myelinasi (Myelination)
Ø
System Persepsi
Ø
Kecekapan Membuat Keputusan
Perkembangan
Dan Perubahan Dari Aspek Neurofisiologi
Perkembangan sistem saraf dipengaruhi
oleh interaksi kompleks faktor seperti :
v
Kebakaan
(genetic)
v
Prenatal
– Pembentukan sel saraf (neuron)
v
Pascanatal
– Percambahan dan insulasi akson (penyelaputan)
v
Persekitaran
Mepengaruhi perkembangan semasa tempoh
kritikal perkembangan system saraf bermula dari lahir hingga 12 bulan.
Regulasi
Genetik
Ketika
lahir, berat otak adalah 300 hingga 350 gram (25% berat matang), apabola bayi
mencapai umur 6 bulan ia meningkat kepada 50% berat matang, 2 hingga 2 tahun 6
bulan (75% berat matang) dan 6 tahun (100% berat matang). Semua neuron yang ada
dalam sistem saraf pusat sudah wujud ketika lahir. Pertambahan mass otak di
peringkat awal adalah hasil daripada peningkatan saiz serta proses percambahan
sel neuron, pertumbuhan sel glial dan proses myelinasi. Kadar pertumbuhan
berbeza mengikut kawasan di system saraf pusat. Kawalan awal di scapula, spinal
cord dan serebrum.
Otak
Kortek
serebral menjadi nyata selepas 8 minggu kelahiran, di mana terbentuk dua
hemisfera serebral. Terdapat 10(17) neuron dalam korteks serebral. Selepas dua
bulan pascanatal merupakan percambahan otot-otot most kritikal.
Spinal
Cord
Kecil dan pendek ketika lahir,
kematangan daripada proses myelinasi secara perkembangan Caphalo-Caudal.
Laluan
Piramidal
Mengalami
myelinasi dan berfungsi selepas 4 hingga 5 bulan serentak dengan tanda-tanda
awal berlakunya kawalan motor secara voluntary. Ia juga merupakan laluan yang
menghubungkan korteks serebral ke spinal cord sahaja. Selain merupakan laluan
motor peringkat rendah.
Laluan
Extrapiramidal
Merupakan
laluan yang lebih kompleks, bertanggungjawab terhadap lakuan voluntary yang
kompleks dan ia juga merupakan laluan peringkat tinggi.
Proses
Myelinasi (Myelination)
Merupakan
proses penyalutan akson dan dendrite sel saraf (neuron) dengan lapisan myelin.
Peningkatan fungsi neuron (myelin) adalah dari segi kelajuan konduksi impuls
saraf, keupayaan aktivasi neuron (firing) dan rintangan terhadap kelesuan.
Proses myelinasi neuron sensori dan motor
bermula ketika umur mencapai 5 hingga 6 bulan pada pranatal dan proses
lengkap dalam masa 6 bulan cystic fibrosis. Kehilangan sel neuron berlaku pada
penghidap multiple sclerosis dan cystic fibrosis. Kehilangan sel neuron berlaku secara progresif sepanjang
hayat ( pada kadar 1000 sel sehari).
Pada umur 65 hingga 70 tahun, 20% daripada jumlah neuron yang ada ketika lahir hilang tetapi
pertumbuhan sel glial meningkat mengikut umur.
System
Persepsi
Perkembangan system persepsi adalah
berdasarkan 3 prinsip:
Prinsip
1
Kematangan kemahiran persepsi akan
terus mengalami peningkatan walaupun struktur sistem sensori dan reseptor
mencapai kematangan lebih awal. Sistem visual mencapai kematangan struktur pada
bulan 1 hingga 4 pascanatal tetapi akuiti visual terus berkembang (mencapai
tahap dewasa) pada umur 10 hingga 12 tahun. Sistem kinestatik sudah berfungsi
ketika perinatal tetapi peningkatan keupayaan jangkaan kinestatik melewati umur
8 tahun.
Prinsip
2
Semakin kompleks jangkaan persepsi
yang perlu dilakukan, semakin lama bagi kanak-kanak yang sedang berkembang
untuk mencapai tahap keupayaan dewasa. Bagi sistem visual, kematangan akuiti dinamik
lebih lewat daripada akuiti statik. Jangkaan persepsi visual yang mudah seperti
membanding saiz, warna, kelajuan dan sebagainya meningkat lebih awal berbanding
keupayaan persepsi yang lebih kompleks seperti antisipasi pergerakan.
Peningkatan keupayaan jangkaan kinestatik adalah selaras dengan jangkaan
persepsi visual.
Prinsip
3
Integrasi berbagai maklumat sensori
seperti integrasi kinestatik visual berlaku serentak dengan kematangan
sistem-sistem sensori yang terlibat. Bagi lakuan mudah seperti identifikasi
saiz atau kinametik lakuan, kematangan integrasi kinestatik visual adalah
sekitar umur 8 tahun. Kanak-kanak sudah mampu identifikasi bentuk melalui deria
kinestatik. Peningkatan lakuan kompleks seperti menangkap bola mengambil masa
yang lebih lama untuk mencapai kematangan.
Kecekapan
Membuat Keputusan
Masa reaksi adalah petunjuk kepada
keupayaan ini. Kematangan pencapaian adalah seiiring dengan peningkatan
kemampuan persepsi, iaitu kelambatan kanak-kanak membuat keputusan berbanding
orang dewasa ini merupakan faktor tumpuan selektif.
Renungan
:
Orang yang mengajar dan orang
yang belajar kedudukannya berserikat dalam kebaikan dan tidak ada kebaikan pada
sekalian.
Perkembangan
Dan Perubahan Dari Aspek Pemprosesan Maklumat
Kandungan
:
·
Perubahan Terhadap Sistem
Efektor
·
Perubahan Terhadap Sistem
Refleks
·
Perubahan Terhadap Sistem
Visual
·
Perubahan Terhadap Sistem
Kinestatik
·
Perubahan Terhadap Sistem
Vestibular
Perubahan
Terhadap Sistem Efektor
Perkembangan
Sistem Otot
Dalam konteks perkembangan motor,
jumlah sel otot atau neuron yang telah lengkap ketika perinatal. Peningkatan
dalam segala aspek berdasarkan perubahan yang berlaku pada saiz fiber. Semasa
proses kematangan, fiber otot menjadi lebar dan panjang (hasil daripada
peningkatan jumlah dan saiz unit kontraktil dalam fiber otot – myofibril).
Contohnya, Atropi adalah akibat daripada ketuaan kesan daripada kehilangan
fungsi sistem saraf yang mengaktivasi sistem efektor.
Spindel Otot
|
Kehilangan
fungsi sistem saraf eferen yang berinovasi dengan sistem otot.
|
Sistem Saraf Sensori
|
Kehilangan fungsi eferen 1 dan eferen 2 (neuron
sensori)
|
Inovasi
|
Proses perhubungan sistem saraf dengan strutur
(tisu)
|
Sinaps
|
Saraf dengan saraf
|
Perkembangan
Sistem Refleks
Refleks
Primitif
Refleks untuk survival ketika peringkat
“total defence”. Ianya wujud ketika perinatal.
Refleks
Postur Dan Lokomotor
Ianya merupakan refleks yang
berorentasi dengan persekitaran dan wujud dalam lingkungan 2 bulan pascanatal.
Refleks
Voluntari
Refleks dalam kawalan peringkat
refleks tertinggi. Ianya wujud 4 hingga 5 bulan pascanatal selain daripada
kapasiti pemprosesan maklumat diperingkat tinggi.
Refleks
Primitif (Involuntari)
Semua refleks asas yang berfungsi
secara kolektif bagi tujuan kolektif bagi tujuan survival. Fungsi dan pengaruh
terhadap pergerakan yang dilakukan oleh bayi amat kuat di peringkat perinatal
sehingga 2 bulan. Pengaruh menjadi terencat atau lupus apabila tiba bulan ke 3
hingga 4 pascanatal, serentak dengan kematangan korteks serebral yang bertujuan
untuk menyesuaikan keadaan kawalan daripada involuntari ke voluntari. Pengaruh
refleks primitif yang berlanjutan adalah petanda masalah neurologi.
Refleks
Postur Dan Lokomotor (Voluntari)
Wujud serentak dengan perkembangan
awal kawalan postur. Ia berfungsi untuk kawalan orentasi kepala dan badan yang
relatif kepada graviti. Refleks ini akan wujud pada 2 bulan pascanatal dan
lenyap selepas 12 bulan. Diganti secara progresif dengan refleks voluntari.
Sebagai contoh refleks berjalan dan berenang sudah wujud selepas perinatal, diganti
dengan berjalan dan berenang voluntari 4 hingga 5 bulan pascanatal. Fungsi
utama refleks ini adalah untuk menyediakan sistem saraf dan laluan – laluan
aferan bagi kemunculan kemahiran voluntari fundamental.
Refleks
Voluntari
Kewujudan refleks voluntari adalah
petanda bagi permulaan perkembangan keupayaan memproses maklumat dan membuat
keputusan (bergantung kepada tahap perkembangan). Proses asas pemprosesan
maklumat ialah proses persepsi, proses membuat keputusan, proses organisasi
pergerakkan dan penghasilan aksi. Kesan daripada perkembangan dan ketuaan
terhadap proses ini adalah dari segi kelajuan proses maklumat, kecekapan dan
“sophistication” dari segi kaedah maklumat dapat diproses.
Perubahan
sistem visual
Struktur mata mengalami sebahagian
besar semasa prenatal. Saiz ketika lahir ialah 50 % daripada saiz matang.
Retina suah berkembang ketika lahir dan
proses menyelinasi saraf optic lengkap 1 hingga 4 bulan selepas pascanatal. Laluan
saraf visual ke mid brain dan korteks visual sudah berfungsi ketika lahir.
Struktur
Retina
·
Sel
Rod - berkembang dahulu dan sensitive terhadap cahaya
·
Sel
Kon - warna
·
Sel
Reseptor - akan menerima cahaya dahulu
·
Sel
Ganglion - berhubung dengan sistem saraf pusat sahaja. (jenis W – orentasi tubuh
kepada persekitaran dan merupakan fungsi asas dan primitiff, jenis X –
ketajaman visual dan jenis Y – analisis bentuk-bentuk kasar)
Laluan
Visual Di CNS (Sistem Saraf Pusat)
·
Di
Mid Brain
Laluan visual yang primitive.
Berfungsi sebagai kawalan imbangan, aliran optic dan reflex vestibule – akular.
Perkembangan lebih awal adalah pada sistem SC.
·
Lateral
Geniculate Necleus
Laluan visual yang berlebihan.
Berfungsi sebagai pemfokusan dan akuiti (ketajaman) visual. Fungsi ini amat
lemah ketika lahir. Kematangan dicapai pada usia 10 tahun bagi objek pegun dan
12 tahun bagi objek dinamik.
Peningkatan
Sistem Visual
Peningkatan akuiti visual pada
peringkat lanjut adalah hasil daripada keupayaan untuk mengubahsuai kanta
(proses akomodasi) dan juga daripada peningkatan proses perbezaan sel neuron
(cell differentiation) pada retina dan laluan ke korteks visual. Kematangan
sistem visual adalah pada kadar sesuai bagi penerimaan maklumat visual yang
perlu untuk membantu proses pergerakan (bagi kelahiran normal visual)
Kehilangan
Sistem Visual
Umur kronologi adalah faktor utama
yang melibatkan penurunan keupayaan atau kehilangupayaan sistem visual daripada
kemampuan asal. Pengurangan keupayaan boleh menjejaskan kemampuan motor. Antara
sebabnya ialah keupayaan akomodasi (hypermetropia), kurang sensitive pada silau
dan kontras dan bidang visual yang semakin kecil.
Perubahan
Terhadap Sistem Kinestatik
·
Reseptor
kinestetik mengalami perkembangan paling awal dan sudah berfungsi ketika lahir
kerana sistem ini penting dalam refleks awal.
·
Manakala
reseptor kutanus (cutaneous) pada mulut berfungsi bila 7 hingga 8 minggu
pascanatal, pada tapak tangan berfungsi 12 hingga 13 minggu pascanatal dan pada
sistem otot major berkembang 4 hingga 6 bulan pascanatal (reseptor sendi,
spindle otot dan argon golgi tendon).
·
Di
fiber otot rangka pula, pada spindle otot yang berada dalam otot rangka amat
sensitive terhadap ketegangan atau regangan. Manakala di golgi tendon amat
sensitive terhadap tekanan.
Perubahan
Terhadap Sistem Vestibular
Pembentukan alat vestibular lengkap
dalam 2 hingga 3 bulan pascanatal. Ia berfungsi secara refleks selepas tempoh
ini. Sistem kinestetik dan vestibular berkembang awal untuk menyokong aktiviti
bagi bayi sehingga sistem visual matang. Dokumentasi mengenai kesan umur ke
atas ke dua-dua sistem ini tidak menunjukkan perubahan yang menarik.
Renungan
Jangan
takut menghadapi kegagalan kerana dengan kegagalan kita beroleh pengetahuan
tentang kelemahan dan kekuatan diri kita. Namun apa yang ditakuti ialah
kegagalan bagi kedua dalam
No comments:
Post a Comment