semoga note ni membantu anda semua..
Ø Sebelum bermula, kita perlu mengambil masa sedikit untuk memikirkan soalan-soalan yang berikut:
• Mengapa saya melakukan perkara ini dalam kelas?
• Apakah yang akan saya memasukkan dalam pelajaran saya?
• Bila saya akan melakukan perkara ini dalam kelas saya?
• Bagaimana saya akan melakukan perkara ini?
• Mengapa saya melakukan perkara ini dalam kelas?
• Apakah yang akan saya memasukkan dalam pelajaran saya?
• Bila saya akan melakukan perkara ini dalam kelas saya?
• Bagaimana saya akan melakukan perkara ini?
2.1 Analisis Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)
Ø Pertama, kita perlu memahami pelbagai cabang falsafah yang menjadi asas kepada pembentukan FPK dan FPG.
Ø Cabang-cabang falsafah tersebut ialah
(a) metafizik/ontologi, (b) epistemologi, (c) aksiologi, dan (d) logik.
Ø Cabang-cabang falsafah tersebut ialah
(a) metafizik/ontologi, (b) epistemologi, (c) aksiologi, dan (d) logik.
(a) Metafizik/Ontologi
Ø Metafizik adalah berkaitan dengan sifat realiti. Ia didefinisikan sebagai yang jauh melampaui hal fizikal dan kebendaan dengan persoalan-persoalannya jauh melampaui yang boleh dijawab dengan merujuk kepada siasatan saintifik. Ia bersifat spekulatif dan berfokus pada isu seperti hubungan sebab-akibat.
Ø Ia berkaitan dengan mengajar hal berkenaan dengan fikiran tentang matlamat pendidikan, pemilihan kandungan dan matlamat pendidikan yang sesuai, dan sikap terhadap sifat semula jadi pelajar. Metafizik mengemukakan soalan-soalan yang berikut: Adakah suatu bahan ilmu sejagat untuk dipelajari? Siapa yang harus menentukan hal yang perlu dipelajari? Adakah pelajar umumnya baik dan amanah?
Ø Ia berkaitan dengan mengajar hal berkenaan dengan fikiran tentang matlamat pendidikan, pemilihan kandungan dan matlamat pendidikan yang sesuai, dan sikap terhadap sifat semula jadi pelajar. Metafizik mengemukakan soalan-soalan yang berikut: Adakah suatu bahan ilmu sejagat untuk dipelajari? Siapa yang harus menentukan hal yang perlu dipelajari? Adakah pelajar umumnya baik dan amanah?
(b) Epistemologi
Ø Cabang falsafah ini berkaitan dengan sifat semula jadi ilmu.
Ø Jawapan-jawapan kepada persoalan epistemologi memberikan rasional untuk memilih bahan yang layak untuk diajarkan dan dipelajari lalu mencadangkan cara maklumat harus diajarkan.
Ø Dua persoalan asas epistemologi adalah: “Apakah yang membentuk ilmu?” dan “ Adakah ilmu tetap atau berubah?”
Ø Satu lagi soalan asas epistemologi tertumpu kepada apa yang boleh dihuraikan sebagai cara untuk mengetahui dan kesahan kaedah mengetahui.
Ø Pada asasnya, isunya adalah sama ada pengetahuan datang daripada wahyu, kuasa, intuisi, pancaindera atau daripada penaakulan atau eksperimen.
Ø Pendekatan guru semasa mengajarkan kandungan kepada pelajarnya memberitahu banyak tentang jawapannya kepada persoalan asas epistemologi.
Ø Contohnya, sekiranya guru menegaskan bahawa pelajarnya menguasai fakta dan prinsip khusus yang telah ditemui oleh orang lain berdasarkan andaian bahawa terdapat apa yang dianggap sebagai pengetahuan sebenar.
Ø Sekiranya, dia lebih berminat untuk mengajarkan proses penyelesaian masalah, hal ini membayangkan bahawa tidak terdapat kebenaran “mutlak” dan hal ini lebih bermakna bagi muda-mudi mempelajari beberapa kemahiran yang akan membantu mereka mendapat jawapan berdasarkan situasi-spesifik.
Ø Jawapan-jawapan kepada persoalan epistemologi memberikan rasional untuk memilih bahan yang layak untuk diajarkan dan dipelajari lalu mencadangkan cara maklumat harus diajarkan.
Ø Dua persoalan asas epistemologi adalah: “Apakah yang membentuk ilmu?” dan “ Adakah ilmu tetap atau berubah?”
Ø Satu lagi soalan asas epistemologi tertumpu kepada apa yang boleh dihuraikan sebagai cara untuk mengetahui dan kesahan kaedah mengetahui.
Ø Pada asasnya, isunya adalah sama ada pengetahuan datang daripada wahyu, kuasa, intuisi, pancaindera atau daripada penaakulan atau eksperimen.
Ø Pendekatan guru semasa mengajarkan kandungan kepada pelajarnya memberitahu banyak tentang jawapannya kepada persoalan asas epistemologi.
Ø Contohnya, sekiranya guru menegaskan bahawa pelajarnya menguasai fakta dan prinsip khusus yang telah ditemui oleh orang lain berdasarkan andaian bahawa terdapat apa yang dianggap sebagai pengetahuan sebenar.
Ø Sekiranya, dia lebih berminat untuk mengajarkan proses penyelesaian masalah, hal ini membayangkan bahawa tidak terdapat kebenaran “mutlak” dan hal ini lebih bermakna bagi muda-mudi mempelajari beberapa kemahiran yang akan membantu mereka mendapat jawapan berdasarkan situasi-spesifik.
(c) Aksiologi
Ø Aksiologi ialah cabang falsafah yang berhubung kait dengan nilai seperti etika dan agama.
Ø Aksiologi berasal daripada perkataan Yunani yang bermaksud ‘nilai’.
Ø Aksiologi menumpukan perhatian kepada apa ‘yang seharusnya berlaku’.
Ø Aksiologi berkaitan dengan nilai dan berhubung dengan pengajaran nilai moral dan pengembangan sahsiah.
Ø Topik moral, etika dan estetika terangkum dalam kategori falsafah ini.
Ø Beberapa persoalan yang berkaitan dengan aksiologi ialah :
• Bagaimanakah seseorang itu hidup?
• Apakah unsur kewujudan?
• Adakah kehidupan mempunyai apa-apa makna?
• Apa itu moral dan tak bermoral?
• Apa itu kecantikan?
Ø Aksiologi berasal daripada perkataan Yunani yang bermaksud ‘nilai’.
Ø Aksiologi menumpukan perhatian kepada apa ‘yang seharusnya berlaku’.
Ø Aksiologi berkaitan dengan nilai dan berhubung dengan pengajaran nilai moral dan pengembangan sahsiah.
Ø Topik moral, etika dan estetika terangkum dalam kategori falsafah ini.
Ø Beberapa persoalan yang berkaitan dengan aksiologi ialah :
• Bagaimanakah seseorang itu hidup?
• Apakah unsur kewujudan?
• Adakah kehidupan mempunyai apa-apa makna?
• Apa itu moral dan tak bermoral?
• Apa itu kecantikan?
Ø Satu lagi persoalan aksiologi yang penting adalah tentang sifat kelakuan yang ‘betul’.
• Bagaimanakah seseorang itu harus berkelakuan?
• Apakah itu kelakuan bermoral?
• Bagaimana individu mengetahui bila dia melakukan perkara yang betul?
Ø Ada yang berhujah bahawa terdapat prinsip atau garis panduan sejagat yang boleh dipatuhi. Terdapat juga pihak yang menolak idea ini tetapi berhujah bahawa kesesuaian kelakuan adalah situasi spesifik.
• Bagaimanakah seseorang itu harus berkelakuan?
• Apakah itu kelakuan bermoral?
• Bagaimana individu mengetahui bila dia melakukan perkara yang betul?
Ø Ada yang berhujah bahawa terdapat prinsip atau garis panduan sejagat yang boleh dipatuhi. Terdapat juga pihak yang menolak idea ini tetapi berhujah bahawa kesesuaian kelakuan adalah situasi spesifik.
(d) Logik
Ø Logik ialah sains tentang pemikiran tepat dan berkaitan dengan hubungan antara idea dan dengan prosedur yang digunakan untuk membezakan antara pemikiran sah dan yang mengelirukan.
Ø Logik boleh juga membantu anda untuk berkomunikasi dengan lebih berkesan dengan menggalakkan susunan fikiran yang teliti dan sistematik.
Ø Terdapat dua jenis logik asas, iaitu logik deduktif dan induktif.
Ø Logik deduktif bermula dengan kesimpulan umum dan kemudian menerangkan kesimpulan ini dengan mengemukakan contoh dan butiran yang mengalir secara lojik daripadanya.
Ø Logik induktif bermula dengan butiran dan kemudian penaakulan memberi fokus pada butiran lalu membuat kesimpulan umum yang menerangkannya.
Ø Logik boleh juga membantu anda untuk berkomunikasi dengan lebih berkesan dengan menggalakkan susunan fikiran yang teliti dan sistematik.
Ø Terdapat dua jenis logik asas, iaitu logik deduktif dan induktif.
Ø Logik deduktif bermula dengan kesimpulan umum dan kemudian menerangkan kesimpulan ini dengan mengemukakan contoh dan butiran yang mengalir secara lojik daripadanya.
Ø Logik induktif bermula dengan butiran dan kemudian penaakulan memberi fokus pada butiran lalu membuat kesimpulan umum yang menerangkannya.
Ø Bagaimanakah cabang falsafah ini berkaitan dengan FPK?
Ø Analisis FPK dengan rujukan kepada pelbagai cabang falsafah
Ø Analisis FPK dengan rujukan kepada pelbagai cabang falsafah
syukran..banyak membantu
ReplyDeleteassalam... saya nk tanya bagaimana nak kaitakan cabang metafizik dalam pengajaran dan pembelajaran kepada diri anda. cuba anda bina satu falsafah diri anda berkaitan dengan metafizik. terima kasih
ReplyDelete